מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

פרופ' אהוד גרוסמן
פרופ' אהוד גרוסמן
בוגר בית הספר לרפואה בתל-אביב. לשעבר מנהל מחלקה פנימית ד' והיחידה ליתר לחץ דם במרכז הרפואי ע"ש שיבא. לשעבר מנהל האגף הפנימי במרכז הרפואי ע"ש שיבא, פרופ' מן המנין ומופקד על קתדרה ליתר לחץ דם באוניברסיטת תל אביב. לשעבר דיקאן בית ספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב כיום נשיא אוניברסיטת אריאל
פרופ עדי לייבה
פרופ עדי לייבה
מנהל המכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם בבית החולים האוניברסיטאי אסותא אשדוד ומנהל מרפאה מייעצת בפנימית, מחלות כליה ולחץ דם במרפאת מומחים בקרית אונו (מרב מרכזי בריאות, הדובדבן 7 קרית אונו ) מומחה ברפואה פנימית , בנפרולוגיה וביתר לחץ דם, פרופסור מן המניין באוניברסיטת בן גוריון ופרופ. משנה באוניברסיטת הארוורד,ארה"ב. בשנים 2016-2022 שימשתי כנשיא החברה הישראלית ליתר לחץ דם. מומחה בפנימית, הן מתל השומר, והן מבית חולים Mount Auburn בקיימברידג', מסצ'וסטס. סא"ל במיל., יועץ קצין רפואה ראשי למחלות כליה ויתר לחץ דם, ומנהל תחום מחלות כליה ויתר לחץ דם בקופות חולים "מכבי" ו"לאומית". מייסד ויו"ר החוג הנפרולוגי הישראלי פלסטיני בהר"י. בקרו באתר של פרופ' עדי לייבה www.profleiba.com ניתן להתייעץ בווטסאפ דרך האחות אחראית המרפאה , הגב. סיגלית ארי-עם ( RN)- 054-541-9992
כמונילחץ דםחדשותפאנל ממליץ על אספירין לנשים בסיכון לרעלת הריון

פאנל ממליץ על אספירין לנשים בסיכון לרעלת הריון

אספירין במינון נמוך עשוי למנוע רעלת הריון ואת סיבוכי המצב. למי מומלץ הטיפול?


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

נשים הרות שנמצאות בסיכון מוגבר לרעלת הריון צריכות ליטול אספירין במינון נמוך לאחר השליש הראשון. כך ממליץ פאנל מומחים של כוח המשימה האמריקאי לשירותי מניעה (USPSTF).

 

רעלת הריון (פרה־אקלמפסיה), המתרחשת בכ-3 עד 5 אחוז מההריונות, היא בין הגורמים המובילים לתחלואה ותמותה ביולדות ובילודים. המצב מתאפיין ביתר לחץ דם והופעת חלבון בשתן במהלך המחצית השנייה של ההיריון.

 

המומחים ביקשו לבחון את היעילות והבטיחות של נטילת אספירין במינון נמוך במניעת רעלת הריון וסיבוכיה. לשם כך הם ערכו סקירה של המחקרים שנערכו בנושא. לניתוח הנתונים נבחרו 23 מחקרים שנחשבו טובים מספיק כדי להיכלל בסיכום העדויות.

 

לפי הממצאים, שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine, אספירין במינון נמוך מפחית ב-24% את הסבירות להתפתחות של רעלת היריון. אספירין גם הפחית את הסיכון ללידה מוקדמת ב-14% ואת הסיכון לגדילה איטית מדי של העובר ברחם ב-20%.

 

נראה כי הטיפול בטוח. החוקרים לא זיהו נזקים הקשורים לנטילת האספירין במינון נמוך בקרב הנשים ההרות. עם זאת, לא ניתן לומר שלא קיימים סיכונים נדירים או סיכונים בטווח הרחוק.

 

בהתבסס על תוצאות הסקירה, החוקרים ממליצים שנשים עם גורם סיכון גבוה אחד לרעלת הריון ייקחו אספירין במינון נמוך (81 מ"ג) בכל יום לאחר 12 שבועות הריון. כמו כן, לפי ההמלצות, יש לשקול את מתן הטיפול גם לנשים הרות עם מספר גורמי סיכון בינוניים.

 

גורמי סיכון גבוהים כוללים רעלת הריון קודמת, הריון מרובה עוברים, לחץ דם גבוה או סוכרת לפני ההריון ומחלות כליה. גורמי סיכון בינוניים כוללים הריון ראשון, השמנה וגיל גבוה מ-35.

 

חשוב להבהיר: לנשים אסור להתחיל ליטול אספירין במינון נמוך על דעת עצמן בלי לשוחח על כך עם הרופא.

 

 

Ann Intern Med. Published online 8 April 2014 doi:10.7326/M13-2844