מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

הפרעות אכילה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר איתן גור
מנהל המרכז להפרעות אכילה ומשקל במרכז הרפואי ע"ש חיים שיבא, תל השומר.
דנה צינמן ליטרט
דנה צינמן ליטרט
פסיכולוגית קלינית. למדתי באוניברסיטת תל אביב, אני מטפלת בילדים, נוער ומבוגרים. אני עובדת כבר הרבה שנים במערך להפרעות אכילה לילדים ונוער בתל השומר, תחילה כמדריכה במחלקה להפרעות אכילה, בהמשך פסיכולוגית באשפוז יום, עשיתי את ההתמחות האשפוזית במחלקה וגם את התזה כתבתי בנושא הפרעות אכילה והפחד מהחיים. בשבע השנים האחרונות אני פסיכולוגית במרפאה להפרעות אכילה (הייתי שותפה בהקמתה). בנוסף, יש לי קליניקה פרטית ברמת השרון שם אני מטפלת גם בבוגרות המתמודדות עם הפרעות אכילה.
מורן וילנר סקאל
מורן וילנר סקאל
שלום, אני מורן, פסיכולוגית לאחר התמחות קלינית. בשנים האחרונות עבדתי במרפאה וגם במחלקה להפרעות אכילה לנוער בתל השומר. בעבודתי פגשתי מקרוב את המצוקה, הקושי והמורכבות שפוגשות המתמודדות ופוגשים המתמודדים עם הפרעות אכילה, ונושא זה קרוב מאוד לליבי. כיום יש לי גם קליניקה פרטית בצפון תל אביב : https://www.moranws.com/ אני מאמינה שחלק חשוב מתהליך ההחלמה הוא היכולת לא לחוש לבד, בייחוד במצבים וברגעים בהם נדמה שאף אחד אחר לא מבין מה עובר עלייך, והתחושה יכולה להיות מאוד בודדה. לתחושתי, כל אחת וכל אחד ראויים לחיות חיים מלאים ועשירים, ואני מאחלת לך להצליח להגיע לכך!
אפרת וייס שורץ
אפרת וייס שורץ
נעים מאד, אני אפרת, דיאטנית קלינית, בעלת 12 שנות ניסיון בטיפול בהפרעות אכילה במבוגרים ובמתבגרים. בוגרת תואר ראשון בתזונה מטעם האוניברסיטה העברית ובעלת תואר שני במדעי הרפואה מטעם אוניברסיטת תל אביב. דיאטנית קלינית בצוות הטיפולי של המרכז להפרעות אכילה במבוגרים במרכז הרפואי שיבא תל השומר, חברה בצוות הטיפולי במסגרת הדיור המוגן של הבית השיקומי לנשים מחלימות מהפרעות אכילה בהוד השרון, ומטפלת במבוגרים ובמתבגרים המתמודדים עם הפרעות אכילה בקליניקה פרטית בהרצליה.
כמוניהפרעות אכילהחדשותאנורקסיה – ההפרעה הפסיכיאטרית הקטלנית ביותר

אנורקסיה – ההפרעה הפסיכיאטרית הקטלנית ביותר

אנורקסיה מעלה את הסיכון למוות פי 6. הסיכון עולה לפי 18 אם ההפרעה מאובחנת בשנות ה- 20 לחיים


אנורקסיה קטלנית יותר מהפרעה דו-קוטבית וסכיזופרניה (צילום: Shutterstock)
אנורקסיה קטלנית יותר מהפרעה דו-קוטבית וסכיזופרניה (צילום: Shutterstock)

 

אנורקסיה היא ההפרעה הפסיכיאטרית הקטלנית ביותר. היא נושאת עמה סיכון מוגבר פי 6 למוות – שיעור גבוה פי 4 מדיכאון קליני. בולימיה והפרעת אכילה בלתי ספציפית גם הן גורמות לעלייה בסיכון לתמותה - בערך פי 2 בהשוואה לאוכלוסיה הכללית. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בירחון Archives of General Psychiatry.

 

החוקרים מאוניברסיטת Loughborough בבריטניה ערכו "מחקר-על" - אנליזה של 36 מחקרים קודמים שנערכו בין השנים 1966 ל – 2010. המחקרים כללו יחד 17,000 אנשים אשר אובחנו כסובלים מהפרעת אכילה. 755 מתוכם מתו.

 

לפי התוצאות, אנורקסיה מביאה לסיכון גבוה פי 6 למוות בהשוואה לאוכלוסיה הכללית שאינה סובלת מהפרעות אכילה. בקרב אלה אשר אובחנו כסובלים מבולימיה או הפרעת אכילה בלתי ספציפית, שיעור המוות היה גבוה פי 2 בהשוואה לאוכלוסיה הכללית.

 

סיבת המוות בקרב הסובלים מאנורקסיה לא תמיד ברורה. מקרה מוות אחד מכל חמישה נבע כתוצאה מהתאבדות. מקרי מוות אחרים נבעו כתוצאה מההשפעות הברוטאליות של הפרעת אכילה על הגוף לאורך זמן. המחקר לא הצליח לזהות במדויק את הסיבות למוות אולם אין ספק שהסיבות מאחורי המוות קשורות לבעיות הפיזיות של ההפרעה.

 

אחד ההסברים לתוצאות קשור לעובדה שהסובלים מאנורקסיה בדרך כלל גם סובלים מתחלואה נוספת ובעיות פסיכיאטריות ורפואיות. אם המרכזים הרפואיים אשר מטפלים בהפרעות אכילה לא יתייחסו ויטפלו גם בדיכאון, חרדה, הפרעה אובססיבית קומפולסיבית ועוד, המטופלים לא יחלימו.

 

שיעור התמותה הגבוה באנורקסיה מדגיש את ההשלכות הקטלניות בקרב אלה אשר נמצאים במצב של הרעבה. במחקר מצאו שסיכון התמותה מאנורקסיה גבוה פי 2 מסכיזופרניה ופי 3 מהפרעה דו – קוטבית (מאניה – דפרסיה).

 

גם הגיל משחק תפקיד. אנורקסיה מעלה את הסיכון למוות פי 3 כאשר ההפרעה מתפרצת ומאובחנת לפני גיל 15 בהשוואה לילד בריא בגיל זה, פי 10 כאשר ההפרעה מאובחנת בין גיל 15 ל – 19, פי 18 כאשר ההפרעה מאובחנת בין גיל 20 ל – 29 ופי 6 כאשר ההפרעה מאובחנת אחרי גיל 30.

 

 

Arcelus, J. Archives of General Psychiatry, July 2011; vol 68: pp 724-731

 

תרגמה וערכה: מיכל אפק

מיכל-אפק
25/07/11 20:58

אני לא יודעת איזה מרכז סגרו,
אבל אני מסכימה איתך שיש מחסור, כמו בכל תחום הרפואה הציבורית....

יוליול
23/07/11 22:25

אם המחלה הזאת נהיית כל כך נפוצה אז למה,מיכל, במקום לפתוח עוד מחלקות או מרכזים רפואיים להיפך סוגרים אותם?!!!