מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

הפרעות אכילה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר איתן גור
מנהל המרכז להפרעות אכילה ומשקל במרכז הרפואי ע"ש חיים שיבא, תל השומר.
דנה צינמן ליטרט
דנה צינמן ליטרט
פסיכולוגית קלינית. למדתי באוניברסיטת תל אביב, אני מטפלת בילדים, נוער ומבוגרים. אני עובדת כבר הרבה שנים במערך להפרעות אכילה לילדים ונוער בתל השומר, תחילה כמדריכה במחלקה להפרעות אכילה, בהמשך פסיכולוגית באשפוז יום, עשיתי את ההתמחות האשפוזית במחלקה וגם את התזה כתבתי בנושא הפרעות אכילה והפחד מהחיים. בשבע השנים האחרונות אני פסיכולוגית במרפאה להפרעות אכילה (הייתי שותפה בהקמתה). בנוסף, יש לי קליניקה פרטית ברמת השרון שם אני מטפלת גם בבוגרות המתמודדות עם הפרעות אכילה.
מורן וילנר סקאל
מורן וילנר סקאל
שלום, אני מורן, פסיכולוגית לאחר התמחות קלינית. בשנים האחרונות עבדתי במרפאה וגם במחלקה להפרעות אכילה לנוער בתל השומר. בעבודתי פגשתי מקרוב את המצוקה, הקושי והמורכבות שפוגשות המתמודדות ופוגשים המתמודדים עם הפרעות אכילה, ונושא זה קרוב מאוד לליבי. כיום יש לי גם קליניקה פרטית בצפון תל אביב : https://www.moranws.com/ אני מאמינה שחלק חשוב מתהליך ההחלמה הוא היכולת לא לחוש לבד, בייחוד במצבים וברגעים בהם נדמה שאף אחד אחר לא מבין מה עובר עלייך, והתחושה יכולה להיות מאוד בודדה. לתחושתי, כל אחת וכל אחד ראויים לחיות חיים מלאים ועשירים, ואני מאחלת לך להצליח להגיע לכך!
אפרת וייס שורץ
אפרת וייס שורץ
נעים מאד, אני אפרת, דיאטנית קלינית, בעלת 12 שנות ניסיון בטיפול בהפרעות אכילה במבוגרים ובמתבגרים. בוגרת תואר ראשון בתזונה מטעם האוניברסיטה העברית ובעלת תואר שני במדעי הרפואה מטעם אוניברסיטת תל אביב. דיאטנית קלינית בצוות הטיפולי של המרכז להפרעות אכילה במבוגרים במרכז הרפואי שיבא תל השומר, חברה בצוות הטיפולי במסגרת הדיור המוגן של הבית השיקומי לנשים מחלימות מהפרעות אכילה בהוד השרון, ומטפלת במבוגרים ובמתבגרים המתמודדים עם הפרעות אכילה בקליניקה פרטית בהרצליה.
כמוניהפרעות אכילהמדריכיםהגורמים להתפתחות הפרעת אכילה

הגורמים להתפתחות הפרעת אכילה

החברה, התקשורת והמשפחה עשויות לתרום להתפתחות הפרעות אכילה


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

גורמים רבים תורמים להתפתחות הפרעת האכילה. התפתחות ההפרעה שונה בין אדם אחד לשני וחקירה בנושא בדרך כלל חושפת יחס מאוד מסובך בין כמה אלמנטים, שיחד גורמים לאנורקסיה נרבוזה או לבולימיה.

 

בעיות רגשיות ופסיכולוגיות

 

אנשים הסובלים מהפרעות אכילה בדרך כלל סובלים מדימוי עצמי ירוד ותחושת חוסר יכולת. הדימוי העצמי הירוד ממילא נהיה חמור יותר כתוצאה משאיפה לשלמות שלא סובלת סטיות במראה החיצוני, בהישגים אתלטיים, בהישגים מקצועיים וביחסים חברתיים.

 

לאנשים הסובלים מהפרעות אכילה בדרך כלל אין זהות יציבה וחזקה. הם לא יודעים מי הם, לא מודעים לתכונות החזקות והחלשות שלהם, לגבולות שלהם וליכולות האמיתיות שלהם. הם משווים את עצמם לאנשים אחרים ומחליטים – "אני פשוט לא מספיק טוב".

 

כשאנשים כאלה שמים את עצמם מול אחד מהאינסטינקטים החזקים והבסיסיים של הגוף - תחושת הרעב - ייתכן שהם מחפשים דרך ליצור זהות חזקה עם כבוד עצמי, המסוגלת למאמצים הרואיים. אנשים אלה בדרך כלל סטו מהדרך ההתפתחותית הבריאה המובילה מתלות של ילדות לעצמאות של בגרות.

 

אלו הסובלים מהפרעות אכילה לכודים במאבק כואב: לעתים הם רוצים להיות עצמאיים, שולטים בחייהם ומקבלים החלטות עצמאיות, ולעתים הם נסוגים בפחד לתוך הביטחון שמקנים ההרגלים הישנים והמוכרים, שאמנם נותנים ביטחון אך לא סיפוק. מספר משמעותי של אנשים אשר סובלים מהפרעות אכילה היו בעבר קורבנות אונס, ניצול מיני וגילוי עריות.

 

תפקוד לקוי במערכת המשפחתית

 

אחד התפקודים הבסיסיים של התא המשפחתי הוא להעניק לילד בסיס בטוח ומוגן שממנו הוא יכול לחקור את העולם, ובהדרגה, בשלבי גיל שונים, להשיג שליטה על אתגרים ומצבים. במשפחות מסוימות התהליך משתבש והילדים לא הצליחו לצמוח מתלות תינוקית ולא הגיעו לעצמאות, בגרות ואוטונומיה.

 

יש ילדים הנוטים להיות ביישנים ותלותיים, אחרים הופכים לפסיביים כאשר ההורים מגלים הגנת יתר והתערבות יתר בחייהם. להורים יש בעיות בלתי פתורות במערכות יחסים אחרות. לעתים הם מנסים לספק את עצמם דרך הישגי הילדים ובכך, שלא במתכוון, דורשים דרישות לא מציאותיות מן הילדים.

 

בבתים מסוימים אין לילדים פרטיות פיזית או רגשית. הורים עוקפים קונפליקטים ואי הסכמה ומעדיפים להציג לעצמם ולחברה הרמוניה משפחתית שלא קיימת. לרוע המזל, ילדיהם לא לומדים להתמודד עם מצבים קשים ורגשות שליליים בצורה אפקטיבית. הורים מסוימים מתמודדים עם מתבגרים כאילו שהם עדיין קטנים, דבר שגורם לילדים בוגרים לחזור לתפקידים פסיביים ותינוקיים.

 

חלק מהאנשים הסובלים מהפרעות אכילה מגיעים ממשפחות דוחות, ביקורתיות, מזניחות, דורשות, מנותקות, לא מזינות ולא תומכות. משפחות מסוימות שהן הרסניות, משלבות ביקורת ודחייה עם שליטה והתעניינות אובססיבית. ילדים אלה רוצים להתנגד אבל מרגישים אשמים אם הם עושים כך כי ההורים כל כך אכפתיים לכאורה.

 

יחד עם זאת, המחקר מראה שהרבה אנשים הסובלים מהפרעות אכילה הם יוצאי משפחות בריאות, אוהבות ותומכות - משפחות, בהן להורים כישורי הורות טובים והתנהגות מתאימה כלפי הילדים. כמובן שבמשפחות אלה קיימים גורמים אחרים המביאים להתפתחות ההפרעה.

 

השפעות של החברה והתקשורת

 

הפרעות אכילה הפכו במהלך העשור האחרון למגיפה של ממש. בעבר, מודל היופי הנשי שאותו קידשה החברה היה עגול ושמנמן יותר. תכשירים להגדלת החזה ולהעלאה במשקל נמכרו לנשים רזות מידי שרצו להראות כמו מרלין מונרו וג'יין מאנספילד. היום לעומת זאת, האידיאל התרבותי הוא של רזון. על פי פרסומות וחוברות אופנה, אפילו נשים בוגרות צריכות להיראות כנערים.

 

חוקרים מסוימים מאמינים כי התפתחות אנורקסיה או בולימיה נובעת מקטע זמן מסוים שבו מנסים להגיע לנתוני גוף מסוימים הנמצאים בקונפליקט ישיר עם הביולוגיה הבסיסית של הגוף. מחקר רפואי ונתונים של חברות ביטוח חיים מצביעים על כך שאנשים יותר בריאים, חיים יותר זמן ומתפקדים יותר טוב כאשר יש להם מאגרים של שומן מעבר למה שמקובל באופנה כיום.

 

הבעיה אינה נחלתן של הנשים בלבד. גם גברים לא נמלטו מהתובענות החברתית לרזון. בשנים עברו ה"כרס" הגברית נחשבה לסממן של סטטוס ועושר. היום אינספור כתבות ופרסומות מלמדות את הגברים שהעושר חסר משמעות ללא גוף רזה, שרירי וגברי.

 

גברים רבים פיתחו הפרעות אכילה בעקבות עיסוק במקצוע שדורש אסתטיות פיזית ורזון כגון: שחקנים, רקדנים, דוגמנים ועוד. לחילופין, גברים יכולים להיות עסוקים בספורט שדורש שמירה על משקל הגוף כגון: רוכבי סוסים, אצנים, או מתאבקים וגם בקרבם נפוצות תופעות האנורקסיה והבולמיה. בסיכון מוגבר נמצאים גם אנשי החברה הגברית ההומוסקסואלית.

 

נתונים פיזיולוגיים

 

מספר מחקרים מצביעים על כך שלאנשים מסויימים נתונים פיזיולוגיים או גנטיים החושפים אותם להפרעות אכילה. במקרים אלה רואים הורים או בני משפחה הסובלים מבעיות עם אלכוהול או דיכאון. יש מטופלים אשר מגיבים היטב לתרופות נוגדות דיכאון, אולי משום שתרופות אלה משפיעות לטובה על חוסר איזון כימי במוח. לעומת זאת, יש חוקרים המאמינים שהעדר איזון כימי הוא לא נתון אלא תוצאה של לחץ רגשי או דיאטה ממושכת.

 

 

הכותבת היא פסיכולוגית קלינית במרכז להפרעות אכילה ומשקל בבית החולים שיבא ומנהלת קהילת הפרעות אכילה בכמוני

benporat101
22/10/14 18:05

זה מביך !!!!!!!!!!!!!!

מיכל-אפק
03/06/14 14:11

מסכימה! אך כמובן שזה בתוך מכלול מורכב של גורמים...

spirit
03/06/14 10:41

לעניות דעתי, חשוב להדגיש את עניין ה"אימא"כגורם להפרעת האכילה במובן המזין של העניין לטוב ולרע.

"הזנה" מושג שיש לדעת איך לפרוט אותו כי זה הרבה מעבר לאוכל.... הזנה פירושה; מחשבות, מילים, רגשות, התנהגות ועוד...

ורק לנשים, אימהות יש בעלות על המושג הזה שבסיכומו של עניין יגרום לבעלי ההפרעה לקלוט אותו באופן חיובי או שלילי על כל מה שזה אומר מבחינת גיבוש האישיות בחיים הבוגרים ובנוסף לקבוע גם את רמת החומרה של ההפרעה.

החל ממש מתהליך העוברות