מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותהכלב פרנקי יכול לחסוך לכם ביופסיה

הכלב פרנקי יכול לחסוך לכם ביופסיה

כלבים מאומנים מצליחים לזהות בשתן של אנשים סימנים לסרטן ולחסוך פרוצדורות חודרניות


פרנקי הכלב (צילום: UAMS)
פרנקי הכלב (צילום: UAMS)

הכירו את פרנקי, כלב מעורב ברועה גרמני שעשוי יום אחד להחליף פרוצדורות חודרניות ויקרות שמטרתן לזהות גידולים סרטניים בבלוטת התריס. 

 

חוקרים מאוניברסיטת ארקנסו בארה"ב מדווחים כי פרנקי – כלב הרחה מאומן – יכול לאבחן בדיוק רב גידולים סרטניים בבלוטת התריס בדגימות שתן של מטופלים.

 

האבחון של סרטן בלוטת התריס אינו פשוט. אם בדיקת אולטרה-סאונד מעלה חשד לסרטן בקשריות בלוטת התריס, לרוב מבצעים ביופסיית מחט עדינה (FNA). בבדיקה זו באמצעות מחט דקה, בדרך כלל תוך שימוש באולטרה-סאונד בכדי לכוון את המחט למקום המדויק, נלקחת דגימת תאים מהאזור ונשלחת למעבדה, שם היא נבחנת תחת מיקרוסקופ כדי לבדוק האם ישנם תאים סרטניים. אבל התוצאות לא תמיד ברורות.

 

החוקרים מסבירים כי הפרוצדורות האבחנתיות הקיימות היום לסרטן בלוטת התריס פעמים רבות מובילות לתוצאות שאינן חד משמעיות, מה שמוביל לפרוצדורות רפואיות חודרניות חוזרות ולמספר גדול של ניתוחי בלוטת התריס המבוצעים ללא הכרח. לדבריהם, כלבי ריח מאומנים יכולים לסייע לרופאים לזהות נוכחות של סרטן בלוטת התריס בשלב מוקדם ולהימנע מניתוחים כאשר הם אינם מוצדקים.

 

ובדיוק למטרה זו אומן פרנקי. במסגרת האימונים פרנקי נחשף שוב ושוב לדגימות של רקמות בלוטת תריס עם סרטן ממטופלים רבים, כדי שילמד לזהות את הריח של הסרטן. בהמשך הכלב רחרח דגימות שתן של מטופלים שונים ואומן לשכב על הרצפה לאחר שהריח סרטן בלוטת התריס ולהתרחק כאשר הדגימה התגלתה כשפירה.

 

במסגרת מחקר שממצאיו יוצגו בכנס השנתי של החברה האנדוקרינית בארה"ב, פרנקי התבקש להריח דגימות שתן של 34 מטופלים עם חשד לסרטן בבלוטת התריס לפני שעברו ביופסיה וניתוח. התוצאות הושוו לאבחנה הסופית שהתקבלה לאחר ביופסיות וניתוחים שעברו המטופלים.

 

בהודעה לעיתונות שפרסמה החברה האנדוקרינית החוקרים מדווחים כי הכלב זיהה נכונה 30 מתוך 34 דגימות – רמת דיוק של 88.2%, כאשר בשני מקרים הוא נשכב על הרצפה למרות שלא היה גידול סרטני בבלוטת התריס ובשני מקרים הוא התרחק כאשר כן היה מדובר בסרטן.

 

החוקרים אומרים כי בשלב זה הדיוק האבחוני של הכלב הוא רק מעט נמוך יותר מזה של ביופסיית מחט עדינה, ובניגוד לביופסיה – אבחון באמצעות כלבים אינו חודרני ואינו יקר.

 

בימים אלה החוקרים ממשיכים במחקר, במסגרתו הם מאמנים ובוחנים כלבים נוספים באבחון של סרטן בבלוטת התריס. חלק מהכלבים שיוכשרו להריח סרטן בלוטת התריס הם כלבים המשמשים כיום לאיתור פצצות.

 

בסוף שנות ה-80 הועלתה לראשונה ההכרה שכלבים יכולים להריח סרטן. מאז מספר מחקרים מצאו כי כלבים יכולים להבחין בסרטן מסוגים שונים. לדוגמה, מחקר שפורסם ב-2011 בכתב העת European Respiratory Journal מצא כי כלבים הצליחו לזהות נכונה 71% מהמבחנות אליהן נשפו חולי סרטן ריאות וגם צדקו לגבי 93% מהמבחנות אליהן נשפו אנשים בריאים. בשנה שעברה הוצגו בכנס השנתי של האיגוד האורולוגי האמריקאי נתונים לפיהם כלבים שעברו אימונים מיוחדים הצליחו להריח כימיקליים ספציפיים ששוחררו לשתן על ידי גידולים בערמונית ברמת דיוק מדהימה של 98%.

 

 

להודעה שפרסמה החברה האנדוקרינית