מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אירוע מוחי

מנהלי קהילה

פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר אסף טולקובסקי
נוירולוג מתמחה בבי"ח בלינסון

מובילי קהילה

טל-פדרמן
טל-פדרמן
את המסע הנוירולוגי עברתי כשחטפתי שבץ מוחי בגיל 28, לאחר מכן הוכשרתי כמאמנת רפואית וכיום "עמיתה מומחית" בפרויקט שיקום אישי, בקופ"ח מכבי. יחד עם צוותי עו"ס אני בונה תוכניות שיקום ומלווה חולים מרגע המשבר ועד החזרה לקהילה. בנוסף אני גולשת,חובשת באיחוד והצלחה. ומרצה באוניברסיטת ת"א. יש לי קליניקה פרטית ואני מומחית בניהול משברים רפואיים. ספרים נוספים שכתבתי: הכל בראש- אוטוביוגרפי,המספר את מסע השיקום. את לא נראת נכה- ספר שירים ותובנות. המדריך למשתבץ הצעיר- ספרהומוריסטי עם כלים פרקטיים לתהליכי שיקום. למידע נוסף:  www.hakol-barosh.com  
איציק-ניסני
איציק-ניסני
הגמול לאדם על עבודתו אינו מה שהוא קיבל בעבורה אלא ההזדמנות להגשים חזונו .
כמוניאירוע מוחיחדשותהפסקת טיפול לדילול דם עלולה להיות מסוכנת

הפסקת טיפול לדילול דם עלולה להיות מסוכנת

מחקר: הפסקת טיפול לדילול דם לפני פרוצדורה רפואית מחשש לדימומים, מעלה את הסיכון לשבץ


החלטה על הפסקת הטיפול לפני פרוצדורה צריכה להתקבל על ידי הנוירולוג בשיתוף הרופא המבצע אותה (צילום: Shutterstock)
החלטה על הפסקת הטיפול לפני פרוצדורה צריכה להתקבל על ידי הנוירולוג בשיתוף הרופא המבצע אותה (צילום: Shutterstock)

 

לפני פרוצדורות כגון ניתוחים, צנתורים וטיפולי שיניים, הרופא המבצע לעיתים מבקש מהמטופל להפסיק טיפול בתכשירים נוגדי צימות טסיות כגון אספירין, פלויקס או אגרנוקס או, לחילופין, תכשירים נוגדי קרישה כקומדין או פרדקסה, מחשש לדימום בזמן או לאחר הפרוצדורה. מאידך, ידוע כי בחולים מסוימים, הנמצאים בסיכון גבוה, הפסקת הטיפול עלולה להוביל לשבץ מוח. מחקר חדש ביקש לבדוק מהו אחוז מקרי השבץ אותם ניתן לשייך להפסקת טיפול נוגד צימות או קרישה.

 

עורכי המחקר, שנערך במדינות סינסינטי וקנטאקי בארה"ב, עברו על הגיליונות הרפואיים של כל חולי השבץ שאושפזו בשנת 2005. מתוך 2,197 מקרי שבץ, 114 חולים, כלומר 5.2% מאוכלוסיית המחקר, חלו בשבץ בשישים הימים לאחר הפסקת טיפול מדלל דם, כמחציתם על רקע הפסקת טיפול לפני פרוצדורה. רוב מקרי השבץ היו שבץ ראשון אצל המטופל ומיעוטם היו אירועים מוחיים חוזרים.

 

מתוצאות המחקר שפורסם בכתב העת STROKE עולה כי ההחלטה לגבי הפסקת הטיפול לדילול דם איננה פשוטה וכי יש להפעיל שיקול דעת פרטני בכל חולה העומד לעבור הליך פולשני הדורש את הפסקת הטיפול. ההחלטה לגבי הפסקת הטיפול צריכה להתקבל על ידי הנוירולוג המטפל, המכיר היטב את החולה ומודע לסיכון לשבץ וכן לחוזק ההתוויה בטיפול נוגד קרישה, בשיתוף הרופא המבצע את ההליך. ראוי לציין כי בחלק מהמקרים ניתן להעביר את החולה לזריקות קלקסן אותן ניתן להפסיק ביממה שלפני ההליך.

 

 

STROKE doi: 10.1161/STROKEAHA.110.611905

 

תרגום ועריכה: ד"ר איתן אוריאל