מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מפרקים (ראומטולוגיה)

מנהלי קהילה

פרופ' אורי אלקיים
פרופ' אורי אלקיים
מומחית לראומטולוגיה, מנהלת המכון הראומטולוגי במרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב), יו"ר האיגוד הישראלי לראומטולוגיה.
ד
ד"ר חגית פלג
רופאה ביחידה הראומטולוגית בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים . מומחית בפנימית וראומטולוגיה. 
פרופ' מרב לידר
פרופ' מרב לידר
בוגרת ביה״ס לרפואה של אוניברסיטת תל אביב cum laude מומחית ברפואה פנימית (2000) ובראומטולוגיה (2006) פרופ׳ חבר קליני באוניברסיטת תל אביב. מחברת מעל 100 מאמרים ופרקים בספרים בתחום הפמפ, המחלות הראומטיות והאוטואימוניות. מנהלת היחידה הראומטולוגית במרכז הרפואי שיבא.

מובילי קהילה

רם בלס
רם בלס
יו"ר מתנדב בעמותת ענבר למחלות ראומטיות, אוטואימוניות ודלקתיות. מטפל כבר למעלה מ-20 שנה באישתי ומתמודדים יחד עם ראומטיק ארטריטיס (RA).
כמונימפרקים (ראומטולוגיה)חדשותהתרופה קסלג'נז מחזירה את הצבע לעור של חולי ויטיליגו

התרופה קסלג'נז מחזירה את הצבע לעור של חולי ויטיליגו

רופאים מצאו כי תרופה לדלקת מפרקים שגרונתית עשויה לשפר את מצבם של הסובלים ממחלת העור ויטיליגו


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

ויטיליגו (בהקת) היא מחלה בה נוצרת פגיעה במלנוציטים - תאים שמייצרים את הפיגמנט מלנין שאחראי לצבע הכהה של העור - מה שגורם לחלקים מהעור לאבד את הצבע שלהם ולהפוך לבהירים. היקף התופעה משתנה מחולה לחולה: אצל חלקם היא מופיעה באזור קטן בגוף ואצל אחרים בכמה אזורים. הגורם למחלה אינו ברור לאשורו, אך מומחים מאמינים כי מדובר במחלה אוטואימונית – בה מערכת החיסון תוקפת בטעות חלקים בגוף עצמו. 

 

השינוי בעור אומנם לא כואב או מגרד, אך למחלה עשויה להיות השפעה הרסנית על חולים מבחינה רגשית, בעקבות השינויים במראה החיצוני. החולה המפורסם ביותר שסבל מהמחלה הוא הזמר מייקל ג'קסון.

 

הטיפולים הקיימים לוויטיליגו – בעיקר משחות סטרואידים ופוטותרפיה – עשויים לעזור במידה מסוימת, אך בקרב חולים רבים הם לא מצליחים להחזיר את הצבע לעור.

 

כעת חוקרים מאוניברסיטת ייל מדווחים כי ייתכן ומצאו טיפול מבטיח למחלת העור - התרופה קסלג'נז (Xeljanz). קסלג'נז היא טיפול ביולוגי חדש יחסית למחלה אוטואימונית אחרת - דלקת מפרקים שגרונתית, הנשקל כיום גם כטיפול לפסוריאזיס בעקבות מחקרים שהצביעו על כך שהטיפול יעיל ובטוח גם למחלת העור. התרופה הניטלת בבליעה מכילה את החומר הפעיל טופסיטיניב (tofacitinib) ופועלת לעיכוב אנזימים מסוג JAK Kinase3 המשתתפים בתגובה דלקתית, וכתוצאה מכך גורמת לעיכוב או עצירה של תהליכים דלקתיים.

 

החוקרים החליטו לבחון את השפעת התרופה על ויטיליגו בעקבות מחקר שערכו לאחרונה, שמצא כי קסלג'נז הייתה יעילה בטיפול באיבוד שיער בעקבות המחלה אלופציה אראטה. הם מסבירים כי למחלות ויטיליגו ואלופציה אראטה גורמי סיכון גנטיים משותפים והן עלולות להתקיים במקביל בחולים או במשפחות של חולים, מה שמצביע על מנגנון משותף.

 

את הקסלג'נז הם ניסו בינתיים על מטופלת אחת עם ויטיליגו – אישה בת 53 עם כתמים לבנים על הפנים, הידיים והגוף, שניסתה את הטיפולים הקיימים למחלה ללא הצלחה וחשה מצוקה רבה.

 

לאחר שנטלה את התרופה במשך חודשיים, האישה חוותה שיפורים משמעותיים בפיגמנטציה על הפנים, הזרועות והידיים. לאחר שלושה חודשים נוספים של טיפול, הכתמים הלבנים על הפנים והידיים נעלמו כמעט לחלוטין, ונותרו רק כתמים מעטים על אזורים אחרים בגופה.

 

המטופלת לפני ואחרי הטיפול: חל שיפור משמעותי בפיגמנטציה (צילום: ד"ר ברט קינג)

 

לפי הפרסום על הניסוי בגיליון יוני של כתב העת המדעי JAMA Dermatology, האישה לא חוותה תופעות לוואי שליליות בעקבות הטיפול.

 

החוקרים אומרים כי קסלג'נז עשויה להוביל למהפכה בטיפול בוויטיליגו. בעקבות הבנתם את מנגנון הפעולה של התרופה ואת המחלה, הם מאמינים כי הטיפול יצליח גם במטופלים אחרים, אך כעת צריך לבחון זאת במחקרים נוספים.

 

 

JAMA Dermatol. Published online June 24, 2015

 

שלום-0017
26/06/16 14:57

טו

משו
26/05/16 16:02

האם יש קבוצת ניסוי?

משו
26/05/16 16:01

האם יש ליטול את הקסלג'נז לנצח?

scarlette
03/07/15 20:30

מדובר רק במטופלת אחת שזה שיפר את מצבה, אי אפשר להצהיר בצורה כזאת כללית שהתרופה מחזירה את הצבע לעור של חולי ויטיליגו.