מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותויטמין C עשוי לסייע למטופלי כימותרפיה

ויטמין C עשוי לסייע למטופלי כימותרפיה

חוקרים מצאו כי מתן תוך-ורידי של ויטמין C במינון גבוה עשוי לסייע לחולי סרטן שעוברים טיפולי כימותרפיה


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

למינונים גדולים של ויטמין C הניתנים דרך הווריד פוטנציאל להגביר את יכולתו של הטיפול הכימותרפי לחסל תאים סרטניים, בלי לפגוע בתאים בריאים. כך מצאו חוקרים בניסויים שנערכו בתאים אנושיים ובעכברי מעבדה. בבני אדם נמצא כי מתן ויטמין C דרך הווריד נקשר להפחתה בתופעות הלוואי הרעילות של הטיפולים הכימותרפיים.

 

במחקר שפורסם בכתב העת Science Translational Medicine החוקרים מאוניברסיטת קנזס מצאו כי ברקמות תאים שנלקחו מבני אדם ובעכברים עם סרטן שחלות, הוספה של ויטמין C בעירוי סייעה לחסל את התאים הסרטניים, בעוד שהתאים הרגילים נותרו ללא פגע.

 

בהמשך החוקרים נתנו ל-13 נשים עם סרטן שחלות מתקדם מינונים גדולים של ויטמין C דרך הווריד, יחד עם הטיפול הכימותרפי והשוו אותן לנשים שקיבלו רק כימותרפיה. הם מצאו כי הנשים שקיבלו גם ויטמין C סבלו מפחות תופעות לוואי של הכימותרפיה. לדברי החוקרים, ההפחתה בתופעות הלוואי עשויה לנבוע מכך שהוויטמין סייע להגן על תאים בריאים בעת חיסול התאים הסרטניים.

 

הרפואה המשלימה מתייחסת למתן תוך ורידי של ויטמין C כטיפול לסרטן מזה שנים רבות. עם זאת, הפוטנציאל נוגד הסרטן של ויטמין C לא נלקח ברצינות על ידי הרפואה הקונבנציונלית, מאז שהוצגו מחקרים קליניים שנערכו בוויטמין C בסוף שנות ה-70 ותחילת שנות ה-80, שלא מצאו השפעה נוגדת סרטן. אך לדברי החוקרים, המחקרים הללו בחנו ויטמין C הניטל דרך הפה, וכשהוא ניטל בצורה כזו הספיגה בגוף וההשפעות הטיפוליות שלו שונות, בהשוואה למצב בו הוא ניתן ישירות לזרם הדם דרך וריד.

 

לדברי החוקרים, כשוויטמין C מצטבר בדם ונכנס לרווחים שבין התאים, נוצר מימן פראוקסידי הגורם נזק טוקסי מוגבר לתאים סרטניים, איך אינו מזיק לתאים אחרים.

 

חשוב להבין כי טיפולים רבים המבוססים על ויטמינים הראו תוצאות מעניינות כאשר נבחנו על תאים סרטניים במעבדה, אך באופן טיפוסי, עד היום הגישות הללו לא היו יעילות בחולי סרטן. חלקן אף גרמו לנזקים.

 

המחקר החדש מצביע על אפשרות מעניינת, אך יש צורך במחקרים קליניים גדולים יותר, שיאוששו כי הטיפול אכן יעיל ושהוא לא מפריע לטיפולים הניתנים היום למחלה. אספקט זה חשוב במיוחד מכיוון שבעבר עלו עדויות לכך שמינונים גדולים של ויטמין C עלולים לפגוע ביעילותם של טיפולים כימותרפיים. 

 

הבעיה היא שלא יהיה קל למצוא מימון למחקרים נוספים, מאחר ולחברות תרופות אין אינטרס לממן מחקרים על טיפול שהן לא יכולות לרשום עליו פטנט.

 

 

Sci Transl Med 5 February 2014

 

amitnicht
04/06/14 20:05

זה לא המקום הראשון שקראתי בו על נפלאות הויטמין C.

מחפשת נואשות המלצות על רופא שעושה את הטיפול הזה, בשביל אמי שחולה עם סרטן בלבלב בשלב 4.

תודה מראש וחג שמח!

עמית