מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר גרשון פינק
מנהל יחידת הריאות במרכז הרפואי קפלן.
דר-ניסים-אריש
דר-ניסים-אריש
בוגר הפקולטה לרפואה האוניברסיטה העיברית, ירושלים. מומחה ברפואה פנימית ובמחלות ריאה . רופא בכיר ביחידה למחלות ריאה במרכז הרפואי שערי צדק.
אורנה יריב
אורנה יריב
www.PhysioClick.co.il יועצת בכירה לפיזיותרפיה. פיזיותרפיסטית משנת 1989. בעלים, מנכל״ית ויזמית של פיזיוקליק- PhysioClick : המרכז הארצי לייעוץ מהיר, לווי והתאמה של פיזיותרפיה פרטית, מתוך מאות פיזיותרפטרפיסטים פרטיים בכל הארץ ובכל התחומים. טיפול בקליניקה, ביקור בית או יעוצי פיזיותרפיה און ליין . www.PhysioClick.co.il מרצה בכנסים וקורסים בארץ ובחו״ל למדתי באוניבסיטת תל-אביב ובית חולים "אסף הרופא".  מאז עוסקת בעיקר בחולי ריאות בגילאים השונים. בעבר 10 שנים במכון פיזיותרפיה ב"מכבי" בתחום האורטופדי, ובבית חולים ״ לניאדו״ בשיקום ריאות ובמחלקת ילדים בתחום הנשמתי. כל 30 שנות עבודתי עשיתי אלפי ביקורי בית למטופלים שסבלו מבעיות מכל הסוגים: בעיות אורטופדיות, נשימתיות, תפקודיות ועוד. שנים רבות טיפלתי בחולי CF כולל ליווי לחו"ל להשתלת ריאות. השיתתפתי בקורסי ריאות וכנסים רבים בארץ ובבלגיה. חברה באירגון ERS האירופאי למחלות ריאה. מוזמנים: https://physioclick.co.il
כמונינשימהחדשותילדים נחשפים לעשן בדירות, גם אם לא מעשנים בהן

ילדים נחשפים לעשן בדירות, גם אם לא מעשנים בהן

מחקר: ילדים שגרים בבנייני דירות חשופים יותר לעישון פסיבי, גם אם הם גרים בדירה בה לא מעשנים


הילדים נחשפים לעשן שמגיע מחוץ לדירה (צילום: panthermedia)
הילדים נחשפים לעשן שמגיע מחוץ לדירה (צילום: panthermedia)

 

מגורים בדירה בה לא מעשנים, לא מבטיחים כי הילדים לא יחשפו לסכנות שבעישון פסיבי. על פי מחקר חדש, לילדים שגרים בבנייני דירות יש בדם רמות גבוהות ב- 45% של קוטינין- כימיקל שמופק כאשר ניקוטין עובר פירוק בגוף, מאשר ילדים שגרים בבתים נפרדים כמו בתים פרטיים. 

 

המחקר התבסס על דגימות דם של יותר מ- 5,000 ילדים שגרים בבתים נפרדים (כמו קרוואנים ובתים פרטיים), בתים פרטיים צמודים ובנייני דירות. המחקר לא כלל ילדים מעשנים או בתים עם ילדים שדווח כי הוריהם מעשנים בתוך הבית.

 

התוצאות שפורסמו בכתב העת Pediatrics מראים כי בבניינים, אפילו אם אין אף אחד שמעשן בבית, החשיפה לעשן סיגריות עדיין קיימת.

 

החוקרים מאוניברסיטת רוצ'סטר מצאו כי יותר מ- 84% מהילדים שגרים בדירות ללא עישון נחשפו לעשון סיגריות, בהשוואה ל- 80% מהילדים שגרים בבתים פרטיים עם קירות משותפים עם השכנים, ו- 70% בקרב ילדים עם בתים נפרדים לחלוטין. בנוסף, רמות הקוטינין היו גבוהות באופן עקבי בילדים שגרו בדירות מאשר בילדים האחרים.

 

התוצאות נותרו משמעותיות גם לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון משתנים כמו גיל ועוני, שעלולים היו להשפיע על רמת החשיפה לעשן סיגריות.

 

המעשנים בדירות הסמוכות הם לא האשמים היחידים ברמות הקוטינין שבדמם של הילדים. חלק מהילדים נחשפים לעשן סיגריות בבית הספר, בבתים של חברים וייתכן שהוריהם עישנו מחוץ לדירה והעשן נדבק בבגדיהם. יחד עם זאת, העדויות עדיין מצביעות על זיהום האוויר בעשן סיגריות בדירות בבנייני מגורים.

 

עישון פסיבי קשור לסיכון מוגבר למוות בעריסה, אסטמה וזיהומים בדרכי הנשימה בילדים. החוקרים אומרים כי אנשים צריכים לדעת שההתנהגות של מעשן בדירה אחת, יכולה להשפיע על האנשים שגרים בדירות האחרות. עשן הסיגריות יכול למצוא את דרכו לדירה דרך הקירות, החלונות ומערכת האוורור. הם מקווים כי המחקר יעודד חוקים לאיסור על עישון בבנייני מגורים.

 


doi:10.1542/peds.2010-2046