שלפוחית רגיזה

כמונישלפוחית רגיזהמדריכיםכך תתמודדו עם שלפוחית רגיזה בחיי היום יום

כך תתמודדו עם שלפוחית רגיזה בחיי היום יום

מה לשתות וכמה? איך אפשר לשלוט על השלפוחית? ריכזנו עצות להתנהלות יומיומית עם שלפוחית רגיזה

מאת ד"ר יוסף אברבנאל
תגובות 1

(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

תסמונת השלפוחית הרגיזה פוגעת באופן קשה באיכות חייהם, בהתנהלות היומיומית ובבריאותם של הסובלים ממנה. ריכזנו עצות שיסייעו לכם להתמודד עמה בחיי היום-יום.

 

שתייה – מה? כמה? מתי?

 

שתו 6-8 כוסות שתיה כל יום. בימים חמים מומלץ לשתות אפילו יותר. אל תנסו להפחית את כמות השתייה - שתייה מועטה תגרום לתפוקת שתן מועטה ולמיעוט שתן בשלפוחית, מה שיגרום להקטנת נפח השלפוחית והחרפת התסמינים.

 

הימנעו משתיית כמויות גדולות בפעם אחת. כמות גדולה של שתיה תביא לכך ששלפוחית השתן תתמלא מעל ליכולתה בזמן קצר.

 

הימנעו מאלכוהול ומשקאות המכילים קופאין. אלכוהול ומשקאות המכילים קופאין - כמו קפה, תה, קולה ומשקאות אנרגיה - מגבירים את יצור השתן על-ידי הכליות ומגרים את כיס השתן.

 

אל תשתו או הפחיתו בשתייה משעות הערב. מומלץ לשתות את רוב הנוזלים בחצי הראשון של היום, כדי להפחית את מספר אירועי ההשתנה הלילית.

 

למדו לשלוט בתחושת הדחיפות

 

לתחושת רצון להטיל שתן יש תבנית קבועה: התחושה מתעצמת, מגיעה לשיא, לאחר מכן מתעמעמת ולבסוף אף נעלמת (עד להופעת התחושה הבאה). אם תדעו לשלוט בתחושת הדחיפות על-ידי כוח הרצון היא תיעלם.

 

איך מדכאים את תחושת הדחיפות?

 

שלב 1: תנוחה – מצאו את התנוחה שהכי נוחה לכם: ישיבה, עמידה בצורה מסוימת או שכיבה. אתם תגיעו לתנוחה המתאימה לאחר ניסיונות שונים ותרגול.

 

שלב 2: הרפיה – חשוב לנסות לא להיכנס לחרדה כי היא יכולה להגביר דחיפות. התרכזו בהרפיית האזורים מחוץ לאגן כמו למשל שרירי דופן הבטן.

 

שלב 3: התרכזות – נסו להתרכז בתחושות אחרות של גופכם. למשל בפעולת הנשימה – לשאוף עמוק ולנשוף אוויר מספר פעמים. פעולה זאת יכולה להפריע לתחושת דחיפות השתן ולגרום להיעלמותה.

 

שלב 4: כיווצים – אם תחושת הדחיפות עדיין לא נעלמה, ניתן לכווץ כיווצים מהירים וחזקים את שרירי רצפת האגן. כיווצים אילו מאותתים לשלפוחית להתרפות, מה שיגרום לתחושת הדחיפות להיעלם.

 

שלב 5: הסחת הדעת – שחקו משחקים מנטליים שיפריעו לתחושת הדחיפות במוח. לדוגמא: פתרו תרגילים מתמטיים, צוטטו שיר, אמרו את האלף בית מהסוף להתחלה וכדומה.

 

שלב 6: שכנוע עצמי – תאמרו לעצמכם "כן אני בטוח אצליח לדכא את תחושת הדחיפות, אני חזק ולכן אני שולט" וכדומה. תופתעו לגלות את כוחה של המחשבה על הגוף.

 

שלב 7: תקבעו את הקצב – ברגע שתחושת הדחיפות חלפה, אין צורך לרוץ לשירותים. תמתינו עוד מספר דקות ורק אז לכו להתפנות.

 

טיפול בעצירות

 

במידה וקיימת עצירות צואה, חשוב לטפל בה על ידי שתיה מספקת, אכילת מזון עשיר בסיבים, פעילות גופנית ובמידת הצורך תכשירים רפואיים. תוכן רב בחלחולת גורם ללחץ על השלפוחית הממוקמת מלפנים ועל ידי כך פוגע ביכולתה לאגור שתן. כמו כן, עקב עצירות עלולה להיווצר חסימה במוצא השלפוחית.

 

למטופלים בתרופות

 

סבלנות - אל תצפו להשפעה מיידית של התרופה. רוב התרופות לטיפול בשלפוחית רגיזה הן בעלות שחרור מושהה. הן מתחילות להשפיע רק כעבור מספר ימים, לאחר חודש מגיעות לרמה טיפולית וכעבור שלושה חודשים לרמת שיא קבועה. לעיתים תרופה אחת עוזרת והאחרת לא. לכן, יכול להיות שתצטרכו לנסות מספר תרופות לפני שתגיעו לתרופה שמתאימה לכם ביותר.

 

ערנות - הודיעו לרופא שלכם אם מופיעות תופעות לוואי. אל תפסיקו את התרופה לפני השיחה עם הרופא.

 

תרגול - המשיכו לתרגל את הטיפול ההתנהגותי שפרטנו כאן במקביל לנטילת הטיפול התרופתי.

 

 

*ד"ר יוסף אברבנאל הוא מומחה בכירורגיה אורולוגית, רופא בכיר במערך האורולוגי של מרכז רפואי רבין ומנהל תחום שלפוחית רגיזה באתר כמוני
 

שי9
06/12/18 13:24
שלום רב.
האם ניתן לקחת טוביאס 8 מג בשתי מנות של 4 מג כל אחת ופעמיים ביום.
קישור:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: