מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סרטן השד

מנהלי קהילה

פרופ' תניר אלוייס
פרופ' תניר אלוייס
מומחית בכירורגיה כללית וכירורגית שד מנהלת מערך השד במרכז הרפואי הדסה פרופ' חבר קליני בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית
עו
עו"ס אורית שפירא
* מנהלת מחלקת שיקום ורווחה של האגודה למלחמה בסרטן וחברת הנהלת 'האגודה הישראלית לפסיכואונקולוגיה'.   *מנחת קבוצות בכירה באגודה (קבוצת בוגרים צעירים, קבוצת נשים צעירות המתמודדות עם סרטן, קבוצת תמיכה לזוגות שאחד מבני הזוג חלה בסרטן, קבוצת תמיכה להורים שכולים ועוד) ואחראית על עדכון המידע של האגודה למלחמה בסרטן בנושא 'זכויות ושירותים, מידע לחולי סרטן'.   * בוגרת תואר שני בהצטיינות בעבודה סוציאלית (MSW), אוניברסיטת תל אביב. מומחית בתחום הבריאות.   * בעבר עובדת סוציאלית, המחלקה האונקולוגית, מרכז רפואי תל אביב (איכילוב) והעובדת הסוציאלית ב'הוספיס בית' של האגודה למלחמה בסרטן, תל השומר.
ד
ד"ר רינת ברנשטיין מולכו
מנהלת היחידה האונקוגנטית במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. בוגרת בית בית הספר לרפואה של הטכניון בחיפה. התמחות במערך אונקולוגי במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב), ובהמשך התמחות בגנטיקה רפואית במכון הגנטי במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב). מ-2017 רופאה בכירה ביחידת השד במכון האונקולוגי במרכז רפואי שיבא תל השומר, עד למינוי מנהלת היחידה האונקוגנטית בשיבא ב-2021. משלבת עבודה בטיפול בחולות סרטן שד בכל שלבי המחלה, ובייעוץ גנטי למשפחות וחולים עם חשד לתסמונות סרטן תורשתיות.
עו
עו"ד בר חן- לוי
אחראית תחום מיצוי זכויות בעמותת 'אחת מתשע'. נותנת ייעוץ והכוונה לנשים המתמודדת עם סרטן שד בכל הקשור לזכויותיהן הרפואיות, ומסייעת להן במידת הצורך במיצוי זכויות אלה מול הרשויות השונות, כגון: ביטוח לאומי, מס הכנסה, קופות חולים, חברות ביטוח ועוד.

מובילי קהילה

נעה גביש
נעה גביש
אישה ואמא לשלושה ילדים :)הומאופטית בהכשרתי. אפיה ובישול הן אחת האהבות שלי במיוחד כשהן מאירות ומשמחות אחרים. בשבילֵי חיי ליוותי נשים במסע הלידה המיוחד שלהן, והיום אחרי מסע ברכבת ההרים, עקב גילוי גידול סרטני בשד, שנכפה עלי, אני יודעת ומבינה כמה חשוב הליווי של מישהי שהייתה שם ולו רק כדי להקשיב ולחבק. אני אשמח ללוות ולהיות בשביל מי שצריכה ורוצה.   הסדנא שלי - תשוקות מרפאות - תשוקות ומיניות בזמן משבר ושינוי - ערב חד פעמי יחודי ומרומם את הנפש בו ביחד אתכם אנחנו נזכרים שתשוקה, לכל מה שנעשה היא חלק מאיכות ובריאות החיים שלנו. מוזמנות לקבוצה שלי בפייסבוק : תשוקות מרפאות
יסמין כהן
יסמין כהן
בלוגרית וכותבת תוכן, נמצאת בעיצומו של פרויקט מימון המונים לספר "יומן צמיחה" היכנסו ותמכו: https://tinyurl.com/recovery-diary נמצאת פה כדי לחזק ולהתחזק. מאמינה שהכל קורה לטובתנו.
כמוניסרטן השדחדשותכריתת שד שני לחולות סרטן השד לרוב מיותרת

כריתת שד שני לחולות סרטן השד לרוב מיותרת

מחקר ענק: נשים עם סרטן השד המבקשות כריתה מונעת בשד השני לא מגדילות בהכרח את סיכויי ההחלמה


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

אבחון בסרטן השד גורר לא אחת התלבטות מצד החולה - האם כריתה של השד השני תקטין את סיכוייה לפתח סרטן שד חוזר ותשפר את סיכויי החלמתה. בשנים האחרונות נרשמת עלייה בביקוש לניתוחי כריתת שד מונעת במדינות המערב, למרות שהתחום נחשב שנוי במחלוקת.

 

מטא אנליזה של חוקרים אמריקאים שפורסמה לאחרונה מצאה כי האמונה בכוחה של כריתת שד מונעת, בקרב חולות שכבר התפתח אצלן גידול ממאיר בשד, עלולה להיות לא יותר ממקסם שווא.

 

במאמר שפורסם בכתב העת Annals of Surgery בוצע ניתוח לנתונים של 14 מחקרים העוסקים בכריתת שד מונעת שנאספו בחמישה מאגרי מידע רפואיים, וכללו 10,666 חולות שעברו כריתת שד מונעת שהושוו ל-145,490 חולות שלא עברו ניתוח מסוג זה. העבודה מומנה בעזרת קרנות של המכון הלאומי לבריאות (NIH) והמכון הלאומי לסרטן (NCI) בארה"ב.

 

החוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת וושינגטון מצאו כי ביחס לכלל החולות, למרות שכריתה מונעת של השד השני לאחר אבחנה בסרטן השד העלתה ב-9% את סיכויי ההישרדות הכלליים והפחיתה ב-31% את הסיכון לתמותה מסרטן השד, שיפורים אלה לא היו משמעותיים, והכריתה לא הייתה קשורה לירידה אבסולוטית בסיכון לפתח גידול סרטני בצד השני, מאחר והסיכון היה ממילא נמוך מלכתחילה.

 

בקרב נשים עם מוטציה גנטית המיוחסת לסרטן השד או סיפור משפחתי של המחלה אובחנה ירידה בסיכון לפתח סרטן בשד השני כתוצאה מכריתה מונעת, אולם לא היה שיפור בתוצאה הכוללת של ההישרדות מהמחלה ולא אובחנה ירידה בתמותה.

 

בסיכום הממצאים קובעים החוקרים כי בכלל אוכלוסיית הנשים עם סרטן השד, הממצאים אינם מצביעים על תועלת לכריתת שד מונעת, ולנשים ללא מוטציה גנטית מוכחת אין מקום להמליץ על כריתת שד מונעת.

 

החוקרים מוסיפים כי למרות שבקרב נשים עם סיפור משפחתי או נשאיות של מוטציות גנטיות קיימת הצדקה כלשהי לניתוח זה - בהורדת הסיכון לסרטן שד חוזר, ייתכן שגם ממצא זה מוטה, והתקבל בתצפיות בקרב חולות נשאיות מוטציות שעברו כריתת שד מונעת, שייתכן והיו מראש נשים שהחזיקו ביטוחים רפואיים טובים יותר ואובחנו בשלבים מוקדמים יותר של המחלה.

 

לדברי ד"ר תניר אלוייס, מנהלת המרכז לבריאות השד במרכז הרפואי קפלן ומנהלת בקהילת סרטן השד ב"כמוני", "מטופלות רבות עם סרטן השד מבקשות לעבור במסגרת הניתוח להסרת הגידול גם כריתת שד מונעת, כשאין לניתוח הצדקה. הן לא מבינות וחושבות שזה יפחית אצלן את הסיכון לסרטן חוזר".

 

כריתה מונעת של שד שני מבוצעת רפואית ככריתה מלאה - מסטקטומי, וניתוח שבו מבוצעת לצד כריתת הגידול הסרטני גם כריתה מונעת בשד השני נחשב רפואית למסובך יותר. "ניתוח שכזה כולל שחזור דו צדדי של השדיים, הוא ארוך יותר באופן משמעותי, ויש בו שיעור כפול של סיבוכים", מבהירה ד"ר אלוייס.

 

גם החוקרים במאמר הנוכחי קוראים לרופאים המטפלים בחולות בסרטן השד, לרבות כירורגים, שלא למהר ולהמליץ על כריתות שד מונעות, ולהבהיר לנשים את הסיכונים הכרוכים בניתוחים אלה, ביחס לתועלת האפשרית מהניתוח, אם בכלל.

 

כמו אנג'לינה ג'ולי

 

לכריתת שד מונעת, לדברי ד"ר אלוייס, יש מקום בעיקר בקרב נשאיות של המוטציה הגנטית עוד בטרם התפתח אצלן גידול, בדומה לניתוח כריתת השד הכפולה המניעתית שעברה השחקנית אנג'לינה ג'ולי במאי 2013, כדי להפחית מראש את הסיכון למחלה. "כריתה לפני שהתפתחה המחלה היא היעילה ביותר, אולם לאחר שהמחלה כבר פרצה - כריתה מונעת לא משפרת את סיכויי ההחלמה בצורה משמעותית", מציינת ד"ר אלוייס.

 

הממצא בעבודה זו מחדד ממצאים נוספים מהעבר בנוגע לכריתות שד מונעות המבוצעות לעתים ללא הצדקה רפואית. מחקר מאוניברסיטת מישיגן שהוצג בנובמבר 2012 בכנס החברה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית, העלה כי קרוב ל-79% מהנשים שעוברות כריתת שד מונעת לאחר שכבר אובחנו בסרטן השד, עושות זאת למרות סיכון נמוך מאוד שיפתחו גידול בשד הבריא.

 

סרטן שד חוזר הוא הגידול הסרטני השכיח ביותר בקרב נשים שהחלימו מסרטן השד, ומהווה 50% מכלל הסוגים של סרטן נוסף בקרב חולות שהחלימו לפני גיל 50. שיעור של סרטן שד חוזר הוערך בכלל אוכלוסיית החולות במחקרים שונים ב-130 עד 800 לכל מאה אלף נשים.

 

בשנים האחרונות נרשמת עלייה בשיעור הניתוחים בכריתת שד מונעת במערב. עבודה מארה"ב שפורסמה באוגוסט 2007 בכתב העת Expert review of Anti Cancer Therapy העריכה כי שיעורם של ניתוחים אלה יותר מהוכפל לאורך 15 שנים.

 

העלייה במודעות לניתוחי כריתת שד מונעת גברה עם התחזקות הראיות בנוגע למוטציות הגנטיות הקשורות לסרטן השד. בקרב נשים חולות בסרטן השד ללא מוטציה גנטית, ההערכה כי פחות מ-10% יפתחו גידול סרטני גם בשד השני בהמשך חייהן, אולם בקרב מאובחנות עם סרטן שד משפחתי או אחת משלוש המוטציות הגנטיות שהוכחו כקשורות למחלה בגנים BRCA1 ו-BRCA2 אומדים מחקרים את הסיכון לסרטן בשד השני ב-12% עד 47%.

 

נכון להיום, המכון הלאומי לסרטן בארה"ב (NCI) ממליץ על ניתוח להסרה כפולה של שני השדיים רק לנשאיות של מוטציות גנטיות שנקשרו לסרטן השד, בגנים BRCA1 ו-BRCA2 (המכונים "המוטציה האשכנזית) או בגנים נוספים כגון TP53 ו-TPEN, וכן לנשים שאובחנו כבר בסרטן השד - רק אם הן ידועות כנשים בסיכון גבוה לסרטן השד, לרבות נשים נשאיות המוטציות הגנטיות או עם סיפור משפחתי של המחלה.

 

 

Annals of Surgery Doi: 10.1097/SLA.0000000000000769