מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

בעיות גדילה

מנהלי קהילה

פרופ' משה פיליפ
פרופ' משה פיליפ
פרופ' משה פיליפבוגר בית הספר לרפואה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, התמחות ברפואת ילדים בסורוקה ותת התמחות באנדוקרינולוגית ילדים באוניברסיטת מרילנד שבבולטימור ארה"ב. פרופ' פיליפ מנהל את המכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת במרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל מאז 1997. בנוסף, משמש פרופ' פיליפ כסגן דקאן למחקר ופיתוח בפקולטה לרפואה על שם סאקלר באוניברסיטת ת"א.
דר שרי קרפל וולסקי
דר שרי קרפל וולסקי
בוגרת הפקולטה לרפואה באוניברסיטת בן גוריון בנגב. מומחית ברפואת ילדים , התמחות ברפואת ילדים בבית חולים לילדים שניידר.מומחית בהתמחות על באנדוקרינולוגיה וסכרת ילדים בבית חולים שניידר.
רותם דיאמנט
רותם דיאמנט
אחות אחראית מרפאה אנדוקרינית. אחות מוסמכת 25 שנים, בעלת תואר שני בסיעוד מאוניברסיטת חיפה. בוגרת קורס טיפול נמרץ ילדים.
שיר קליר הרפז
שיר קליר הרפז
פסיכולוגית בהתמחות שיקומית במכון אנדוקרינולוגיה וסוכרת, ביה"ח שניידר. בוגרת תואר שני בנוירופסיכולוגיה שיקומית מהמכללה האקדמית תל אביב יפו.
פאטימה צרצור
פאטימה צרצור
דיאטנית ביחידה לתזונה ובמכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת במרכז שניידר לרפואת ילדים. בעלת תואר ראשון במדעי התזונה, הפקולטה למדעי החקלאות, המזון ואיכות הסביבה באוניברסיטה העברית בירושלים. בוגרת קורס הטיפול התזונתי בסוכרת, קורס הנחיית קבוצות, קורס תזונת פגים ותינוקות. בעלת ניסיון רב בהתאמת הטיפול התזונתי לילדים, בהתאם לצרכיהם והעדפותיהם של הילדים ומשפחותיהם. מטפלת בילדים ובמבוגרים בקליניקה פרטית.
כמוניבעיות גדילהחדשותלבנים נמוכים סבירות גבוהה יותר לקבל טיפול בהורמון גדילה

לבנים נמוכים סבירות גבוהה יותר לקבל טיפול בהורמון גדילה

מחקר: לבנים נמוכים סבירות גבוהה פי שניים עד שלושה להיות מטופלים בהורמון גדילה בהשוואה לבנות


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

הטיפול באמצעות הורמון גדילה בקומה נמוכה תלוי מאוד במגדר של הילד, במיוחד כשמדובר בקומה נמוכה אידיופטית – כלומר קומה נמוכה שאינה נובעת ממחסור בהורמון גדילה ולא נמצאה לה סיבה רפואית אחרת. כך עולה ממחקר חדש שנערך בארה"ב.

 

במסגרת המחקר, שממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת המדעי Scientific Reports, חוקרים מבית החולים לילדים של פילדלפיה בחנו תיקים רפואיים של כמעט 190,000 ילדים ומתבגרים ומצאו כי אצל כ-2,000 מתוכם (1.1%) הייתה קומה נמוכה שהוגדרה כגובה נמוך ביותר מ-2.25 סטיות תקן מהממוצע לגין ולמין. לא נמצא הבדל משמעותי בין בנים לבנות בשיעור הילדים והמתבגרים עם קומה נמוכה, לא כשנבחנה קומה נמוכה מכל סיבה שהיא ולא כשנבחנה קומה נמוכה אידיופטית – כזו שאין מאחוריה גורם רפואי ברור.

 

בשלב הבא החוקרים בחנו את מאגרי הנתונים של הילדים והמתבגרים המטופלים בהורמון גדילה בארה"ב שכללו יחד 93,736 ילדים ומתבגרים. הם מצאו כי מתוך הילדים ובני הנוער המטופלים בהורמון גדילה בעקבות כל אבחנה 66% היו בנים – פי שניים מבנות, ובקרב ילדים ובני נוער המקבלים הורמון גדילה עקב קומה נמוכה אידיופטית 74% היו בנים – פי שלושה מבנות.

 

עוד מצאו החוקרים כי בזמן תחילת הטיפול בהורמון גדילה לקומה נמוכה אידיופטית הבנות היו נמוכות יותר מהבנים בממוצע באופן משמעותי.

 

הנתונים חשפו כי ההבדל הגדול ביותר בין המינים בטיפול בהורמון גדילה נצפה סביב גיל ההתבגרות המינית, כאשר נותר פחות זמן לתקן בעיות גדילה בילדים.

 

פחות בנות מגיעות לבירור רפואי 

 

מאחר שהמחקר מצא כי השכיחות של נמיכות קומה זהה בין בנים לבנות, נראה שהסיבה להבדל בטיפול בין בנים לבנות היא פסיכולוגית-סוציולוגית: יש נטייה לראות ילדות נמוכות כחמודות, אך התפישה החברתית שונה לגבי בנים נמוכים ותחושת הביטחון העצמי והערך העצמי של בנים עלולה להיפגע עקב קומה נמוכה. אותם שיקולים עשויים להשפיע גם על ההורים וגם על הרופאים שאמורים לאבחן בעיות גדילה ולטפל בהן. ייתכן שפחות בנות מגיעות לאבחון של בעיות גדילה מלכתחילה, ושכאשר הרופאים וההורים מבקשים לקבל החלטות טיפוליות ושוקלים את היתרונות והחסרונות של הטיפול בהורמון גדילה, הלחץ החברתי עשוי להוביל להטיית ההחלטה לכיוון של טיפול בבנים.

 

נראה שההטיה המגדרית גדולה במיוחד כאשר לא קיימת בעיה רפואית ברורה העומדת מאחורי הקומה הנמוכה – במצבים אלו ההחלטה לטפל בהורמון גדילה תלויה יותר בתפישה של ההורים והרופאים את חומרת הקומה הנמוכה.

 

בהודעה לעיתונות שפרסמו החוקרים הם מציינים כי להטיה המגדרית בטיפול עשויה להיות השפעה לא רצויה כפולה: ראשית, ייתכן שבנות עם קומה נמוכה לא יעברו בירור רפואי לו קיימת חשיבות רבה, מאחר שקיימים מצבים רפואיים ומחלות כרוניות שמתבטאים בקומה נמוכה ופיגור בגדילה - כמו מחלת צליאק, הפרעה בתפקוד בלוטת התריס, מחלות דלקתיות של המעי והפרעות הורמונאליות – אותם ניתן לאבחן במסגרת הבירור הרפואי של הפרעות גדילה. שנית, ייתכן שקיים טיפול יתר בבנים נמוכים ובריאים.

 

טיפול בהורמון גדילה לילדים עם קומה נמוכה אידיופטית - ללא חסר בהורמון גדילה או מחלה - אושר על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי בשנת 2003 לילדים שקומתם נמוכה לפחות ב-2.25 סטיות תקן הממוצע לגיל ולמין. לפי הספרות הרפואית, התוספת לגובה הסופי במקרים אלה היא 5 עד 5.5 ס"מ בממוצע – תוספת קטנה יחסית למצב בו הורמון הגדילה מתקן חסר בהורמון גדילה טבעי.

 

בישראל כלול הורמון גדילה בסל הבריאות הממלכתי במצבים רפואיים שונים, בהם קומה נמוכה על רקע של כשל בהפרשה או הפרשה לא מתאימה של הורמון גדילה, קומה נמוכה על רקע של תסמונת טרנר וקומה נמוכה עם אי ספיקה כלייתית. הטיפול בהורמון גדילה לא רשום להתוויה של ילדים עם קומה נמוכה וללא מחסור בהורמון גדילה, והוא אינו כלול בסל הבריאות. עם זאת, רופא יכול לרשום את הטיפול באישור אישי למטופל באמצעות טופס 29ג' של משרד הבריאות המהווה טופס למרשם חריג. קופות החולים אינן חייבות לספק טיפול זה למטופלים ולכל קופת חולים כלל שונה. 

 

 

(Sci. Rep. 5, 11099; doi: 10.1038/srep11099 (2015