מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותלגברים שגרים לבד סיכון מוגבר למות ממלנומה

לגברים שגרים לבד סיכון מוגבר למות ממלנומה

מחקר: גברים עם סרטן עור מסוג מלנומה ממאירה שגרים לבדם נמצאים בסיכון מוגבר להפסיד בקרב נגד המחלה


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

מלנומה ממאירה של העור זה סרטן עור אגרסיבי העשוי להיות קטלני. כעת חוקרים ממכון קרולינסקה ואוניברסיטת Linköping בשוודיה מצאו גורם המשפיע על הסיכוי של גברים לשרוד את המחלה – סטטוס המגורים.

 

מהמחקר עולה שלגברים שגרים לבדם סיכון מוגבר למות מהמחלה, ושחלק מהסיכון המוגבר מיוחס לכך שבגברים שגרים לבד עולה הסבירות שהסרטן יתגלה בשלב מתקדם יותר.

 

גילוי מוקדם של מלנומה הוא קריטי, מאחר והסיכויים לשרוד את המחלה גבוהים מאוד אם הגידול מוסר בניתוח לפני שהתאים הסרטניים התפשטו לאזורים אחרים של הגוף. אך ככל שהסרטן מתפשט, כך פוחתים סיכויי הריפוי.

 

במחקר, שממצאיו פורסמו בכתב העת Journal of Clinical Oncology, החוקרים בדקו את הקשר בין הסיכון למוות ממלנומה לסטטוס המגורים (לבד או עם אחרים) ולזמן האבחנה, בקרב יותר מ-27,000 אנשים בשוודיה שאובחנו עם מלנומה בין השנים 1990 ל-2007. בחישוב הנתונים החוקרים נטרלו גורמים הידועים כמשפיעים על הפרוגנוזה כמו מאפיינים של הגידול, מין, רמת השכלה והאזור בגוף בו הופיע הגידול.

 

מהממצאים עולה כי לגברים רווקים סבירות גבוהה יותר בכ-50% למות ממלנומה, בהשוואה לגברים אחרים. הסיכון המוגבר הכרוך במגורים לבד נמצא בגברים בכל הגילאים.

 

עוד נמצא כי בקרב גברים שגרים לבד קיימת סבירות גבוהה יותר לכך שהסרטן יאובחן בשלב מתקדם יותר של המחלה. לפי ניתוח הנתונים האבחון המאוחר השפיע על סיכויי ההישרדות, אבל הוא לא מסביר את כל הקשר בין מגורים לבד לסיכון המופחת לשרוד את המחלה. 

 

החוקרים מצאו גם כי לנשים מבוגרות שגרות לבדן סיכון גבוה ב-15% לאבחון של הסרטן בשלב 2 ולא בשלב 1. עם זאת, באופן כללי מגורים לבד לא השפיעו על שיעורי ההישרדות בנשים עם מלנומה.

 

ממצאי המחקר הנוגעים לגברים משתלבים עם תוצאות מחקרים רבים שפורסמו בנושא. כך לדוגמא, מחקר שפורסם בשנה שעברה מצא כי נישואים משפרים ב-20% את הסיכוי שחולה סרטן ישרוד. מחקר אחר שפורסם באותה שנה מצא כי לגברים שהתגלה אצלם סרטן הערמונית סיכוי גבוה יותר לשרוד את המחלה אם אינם רווקים. מחקר שפורסם בשנת 2011 מצא כי לאנשים נשואים סבירות גבוהה יותר לשרוד 13 סוגי סרטן נפוצים, בהם סרטן הריאה, השד, המעי, הערמונית ומלנומה ממאירה.

 

 

Journal of Clinical Oncology , online 31 March 2014, doi: 10.1200/JCO.2013.52.7564