מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר גרשון פינק
מנהל יחידת הריאות במרכז הרפואי קפלן.
דר-ניסים-אריש
דר-ניסים-אריש
בוגר הפקולטה לרפואה האוניברסיטה העיברית, ירושלים. מומחה ברפואה פנימית ובמחלות ריאה . רופא בכיר ביחידה למחלות ריאה במרכז הרפואי שערי צדק.
אורנה יריב
אורנה יריב
www.PhysioClick.co.il יועצת בכירה לפיזיותרפיה. פיזיותרפיסטית משנת 1989. בעלים, מנכל״ית ויזמית של פיזיוקליק- PhysioClick : המרכז הארצי לייעוץ מהיר, לווי והתאמה של פיזיותרפיה פרטית, מתוך מאות פיזיותרפטרפיסטים פרטיים בכל הארץ ובכל התחומים. טיפול בקליניקה, ביקור בית או יעוצי פיזיותרפיה און ליין . www.PhysioClick.co.il מרצה בכנסים וקורסים בארץ ובחו״ל למדתי באוניבסיטת תל-אביב ובית חולים "אסף הרופא".  מאז עוסקת בעיקר בחולי ריאות בגילאים השונים. בעבר 10 שנים במכון פיזיותרפיה ב"מכבי" בתחום האורטופדי, ובבית חולים ״ לניאדו״ בשיקום ריאות ובמחלקת ילדים בתחום הנשמתי. כל 30 שנות עבודתי עשיתי אלפי ביקורי בית למטופלים שסבלו מבעיות מכל הסוגים: בעיות אורטופדיות, נשימתיות, תפקודיות ועוד. שנים רבות טיפלתי בחולי CF כולל ליווי לחו"ל להשתלת ריאות. השיתתפתי בקורסי ריאות וכנסים רבים בארץ ובבלגיה. חברה באירגון ERS האירופאי למחלות ריאה. מוזמנים: https://physioclick.co.il
כמונינשימהחדשותלרוב האנשים עם שפעת אין תסמינים

לרוב האנשים עם שפעת אין תסמינים

חדשות טובות וחדשות רעות: מחקר מצא כי 3/4 מהאנשים שנדבקים בשפעת לא מפתחים תסמינים


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

אחת הדרכים המרכזיות להפחתת הסיכון להידבק בשפעת, היא לא לבוא במגע עם אנשים הסובלים מהמחלה. אבל נראה שברוב המקרים לא ניתן לדעת מי סובל משפעת. מחקר מצא כי בעוד ש-18% מהאנשים נדבקים בשפעת בכל עונת שפעת, 77% מתוכם לא מפתחים תסמינים.

 

המחקר הוא חלק ממחקר ענק ומתמשך שנערך באנגליה, במטרה להעריך את ההשפעה של מחלת השפעת על בריאות הציבור. בניתוח הנתונים הנוכחי נכללו חמש קבוצות של אנשים שהיו במעקב במהלך 6 עונות שפעת בין השנים 2006 ו-2011.

 

המשתתפים סיפקו דגימות דם לפני ואחרי עונת השפעת, כדי שניתן יהיה למדוד את כמות הנוגדנים לווירוס בדמם. בכל שבוע החוקרים יצרו עמם קשר, כדי לתעד תסמינים כגון שיעול, צינון, גרון כואב או תסמינים של מחלה דמוית שפעת. אם המשתתפים חוו תסמינים, הם התבקשו למלא יומן תסמינים ולעבור בדיקה לווירוס השפעת בזמן אמת באמצעות משטח אף. החוקרים גם בדקו אם המשתתפים חולי השפעת הגיעו לרופא.

 

בממוצע, בהתבסס על רמות הנוגדנים בדם, 18% מהאנשים נדבקו בשפעת בכל עונת שפעת. אבל 77% מהזיהומים היו נטולי סימפטומים, או עם סימפטומים כה קלים שהם לא זוהו בתשאול השבועי. רק 17% מהאנשים שנמצא כי הייתה להם שפעת, בהתבסס על המשטחים שנטלו מהאף, פנו לרופא. 

 

החדשות הטובות הן שמאנשים רבים נחסך הסבל שבתסמינים, אבל החדשות הרעות הן שקשה להגביל התפשטות של המחלה אם לא ברור מי נדבק בה.

 

במאמר שליווה את פרסום המחקר בכתב העת The Lancet Respiratory Medicine, מוסבר כי שאלה חשובה שעדיין אין עליה תשובה ברורה היא אם אנשים עם שפעת שאין להם תסמינים עדיין יכולים להעביר את המחלה בקלות לאחרים. בינתיים, ממצאי המחקר מדגישים את החשיבות של חיסון ושל שטיפת הידיים להפחתת הסיכון להדבק בשפעת.

 

המחקר נערך על ידי חוקרים ממספר מרכזים באנגליה בהם University College London, אוניברסיטת אוקספורד, אוניברסיטת נוטינגהאם ו-Imperial College London. 

 

 

The Lancet Respiratory Medicine. Published online March 17 2014