מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

הפרעות אכילה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר איתן גור
מנהל המרכז להפרעות אכילה ומשקל במרכז הרפואי ע"ש חיים שיבא, תל השומר.
דנה צינמן ליטרט
דנה צינמן ליטרט
פסיכולוגית קלינית. למדתי באוניברסיטת תל אביב, אני מטפלת בילדים, נוער ומבוגרים. אני עובדת כבר הרבה שנים במערך להפרעות אכילה לילדים ונוער בתל השומר, תחילה כמדריכה במחלקה להפרעות אכילה, בהמשך פסיכולוגית באשפוז יום, עשיתי את ההתמחות האשפוזית במחלקה וגם את התזה כתבתי בנושא הפרעות אכילה והפחד מהחיים. בשבע השנים האחרונות אני פסיכולוגית במרפאה להפרעות אכילה (הייתי שותפה בהקמתה). בנוסף, יש לי קליניקה פרטית ברמת השרון שם אני מטפלת גם בבוגרות המתמודדות עם הפרעות אכילה.
מורן וילנר סקאל
מורן וילנר סקאל
שלום, אני מורן, פסיכולוגית לאחר התמחות קלינית. בשנים האחרונות עבדתי במרפאה וגם במחלקה להפרעות אכילה לנוער בתל השומר. בעבודתי פגשתי מקרוב את המצוקה, הקושי והמורכבות שפוגשות המתמודדות ופוגשים המתמודדים עם הפרעות אכילה, ונושא זה קרוב מאוד לליבי. כיום יש לי גם קליניקה פרטית בצפון תל אביב : https://www.moranws.com/ אני מאמינה שחלק חשוב מתהליך ההחלמה הוא היכולת לא לחוש לבד, בייחוד במצבים וברגעים בהם נדמה שאף אחד אחר לא מבין מה עובר עלייך, והתחושה יכולה להיות מאוד בודדה. לתחושתי, כל אחת וכל אחד ראויים לחיות חיים מלאים ועשירים, ואני מאחלת לך להצליח להגיע לכך!
אפרת וייס שורץ
אפרת וייס שורץ
נעים מאד, אני אפרת, דיאטנית קלינית, בעלת 12 שנות ניסיון בטיפול בהפרעות אכילה במבוגרים ובמתבגרים. בוגרת תואר ראשון בתזונה מטעם האוניברסיטה העברית ובעלת תואר שני במדעי הרפואה מטעם אוניברסיטת תל אביב. דיאטנית קלינית בצוות הטיפולי של המרכז להפרעות אכילה במבוגרים במרכז הרפואי שיבא תל השומר, חברה בצוות הטיפולי במסגרת הדיור המוגן של הבית השיקומי לנשים מחלימות מהפרעות אכילה בהוד השרון, ומטפלת במבוגרים ובמתבגרים המתמודדים עם הפרעות אכילה בקליניקה פרטית בהרצליה.
כמוניהפרעות אכילהחדשותמה להפרעות אכילה וצמחונות?

מה להפרעות אכילה וצמחונות?

מחקר: לנשים עם היסטוריה של הפרעת אכילה סבירות גבוהה פי 4 להיות צמחוניות בהשוואה לנשים אחרות


רבע מהנשים עם היסטוריה של הפרעות אכילה הן צמחוניות בהווה (צילום: Shutterstock)
רבע מהנשים עם היסטוריה של הפרעות אכילה הן צמחוניות בהווה (צילום: Shutterstock)

 

מחקר חדש מצא כי בנשים שאובחנו כסובלות מהפרעת אכילה, הסבירות לצמחונות גבוהה פי 4, בהשוואה לנשים שלא סבלו מהפרעות אכילה. הסבירות גבוהה עוד יותר לכך שנשים עם הפרעות אכילה ינסו תקופה של צמחונות בשלב כלשהו במהלך חייהן - יותר ממחצית מהנשים עם רקע של הפרעות אכילה היו צמחוניות בנקודה מסוימת בחיים. 

 

כשאנשים עם הפרעת אכילה מאמצים תזונה צמחונית, קיים חשש שהבחירה הזו מהווה דרך מקובלת חברתית שנותנת לגיטימציה להימנעות ממזון. למרות זאת, לא נערכו מחקרים רבים שבחנו את הצמחונות ביחס להפרעות אכילה.

 

המחקר הנוכחי שפורסם במגזין Journal of the Academy of nutrition and Dietetics נערך בקרב 93 נשים שטופלו בשל הפרעת אכילה ו-67 נשים שלא סבלו מהפרעות אכילה בחייהן. החוקרים בחנו את הרגלי האכילה שלהן ואם היו צמחוניות - את המוטיבציה לצמחונות והגיל בו הן בחרו להיות צמחוניות.

 

הם מצאו כי נשים עם היסטוריה של הפרעת אכילה היו בסבירות גבוהה פי 4.5 להיות צמחוניות בשלב כלשהו בחייהן: 52% בהשוואה ל-12% מהנשים ללא רקע של הפרעת אכילה. 

 

בנשים עם היסטוריה של הפרעת אכילה הייתה גם סבירות גבוהה פי 4 להיות צמחוניות בהווה: 24% לעומת 6% מהנשים ללא הפרעת אכילה.

 

בנוסף, יותר נשים שסבלו מהפרעת אכילה ציינו כי הסיבה המרכזית לבחירה בצמחונות הייתה הרצון לרדת במשקל: 42% מהנשים עם הפרעת אכילה ציינו סיבה זאת לעומת אף לא אחת מהנשים ללא רקע של הפרעת אכילה.

 

עוד עולה מהמחקר כי הנטייה לצמחונות הופכת חזקה יותר ככל שההפרעה יותר חמורה: 33% מהנשים עם הפרעת אכילה פעילה היו צמחוניות בזמן הווה, בהשוואה ל-13% מאלה שהיו בהחלמה חלקית ו-5% מאלה שהיו בהחלמה מלאה.

 

התוצאות של המחקר שופכות אור על הקשר בין הפרעות אכילה לצמחונות ומצביעות על הצורך שרופאים ומטפלים ישוחחו עם המטופלים על המוטיבציה שלהם לצמחונות.

 

 

Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics Volume 112, Issue 8 , August 2012

 

דורית1
03/08/12 9:06

ממש עצוב שבמקום כזה שכתבות צריכות להיות רציניות לוקחים כאן מחקרים שמשנים את המציאות. למי שיש הפרעות אכילה יתכן וימצא כל דרך כדי להוריד מהתפריט שלו כמה שיותר מזונות.

הכתבה הזו עושה לי חשק להתנתק מכמוני כדי לא לבזבז זמן על קריאת מאמרים חסרי תוכן.

ariel1234
02/08/12 12:22

לאכול בשר זו הפרעת אכילה. להיות שמנים וחולים זו הפרעת אכילה. טבעונים הם הקבוצה היחידה שכקבוצה לא סובלים מעודף משקל והשמנה. טבעוניות זה הדרך הנורמאלית לבני אדם מבחינה פסיולוגית ובריאותית. לא נועדנו לעשות דיאטות ולחיות על כדורים. מי שאוכל נכון ללא מזון מהחי וללא זבל מעובד לא צריך לחשוב "כמה לאכול", אוכלים עד ששבעים ונשארים רזים ובריאים.

http://www.youtube.com/watch?v=ileI3Gq7LkU&feature=player_embedded#!

tali100
31/07/12 12:59

אבל אתם יודעים מה מעצבן?

זה שיש בנות כמוני, שהן צמחוניות בגלל עקרונות, ולא נותנים להן להיות צמחוניות!

אני עדיין צמחונית ונותנים לי כי אני ב"ה לא באשפוז אלא במחלקה הפסיכולוגית ושם אני היחידה שנותנים לה להישאר צמחונית..

למה אתם לא נותנים לנו?

הפחד הכי גדול שלי זה שאם יאשפוזו אותי אני לא יודעת מה אני אעשה.. הםן יכריחו אותי לאכול בשר..

אני צמחונית מעקרונות,רבותיי, לא מתו ךהפרעת אכילה!!