מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותמוטציה גנטית לסרטן המעי נפוצה ביהודי צפון אפריקה

מוטציה גנטית לסרטן המעי נפוצה ביהודי צפון אפריקה

חוקרים ישראלים גילו שמוטציה גנטית המעלה את הסיכון לסרטן המעי שכיחה יותר ביוצאי צפון-אפריקה


המוטציה מופיעה בעולם אצל 2% מהאוכלוסייה. ביוצאי צפון אפריקה השכיחות היא 4.5% (צילום: panthermedia)
המוטציה מופיעה בעולם אצל 2% מהאוכלוסייה. ביוצאי צפון אפריקה השכיחות היא 4.5% (צילום: panthermedia)

 

חוקרים ישראלים מצאו כי מוטציה גנטית שמעלה את הסיכון לסרטן המעי הגס, נפוצה יותר בקרב יהודים יוצאי צפון-אפריקה. המשמעות לנשאי הגן שיש להם היסטוריה משפחתית של המחלה: עליה משמעותית בסיכון לסרטן המעי.

 

המחקר בראשותו של פרופ' גדי רנרט מהמחלקה לרפואת הקהילה ואפידמיולוגיה של המרכז הרפואי כרמל ויועץ האגודה למלחמה בסרטן, מתנהל כבר 12 שנים בניסיון לזהות גורמי סיכון ייחודיים של האוכלוסייה בישראל לסרטן המעי הגס.

 

בין גורמי הסיכון שנבדקו במסגרת המחקר הייתה תקלה גנטית שזוהתה בעולם בשנים האחרונות. מדובר במוטציה בגן הנקרא MUTYH, הקשורה לתסמונת גנטית שמביאה לריבוי פוליפים ולעלייה בסיכון לסרטן המעי הגס.

 

המחקר נערך על 1,457 איש מקבוצות אוכלוסיה שונות, חלקם חולי סרטן המעי הגס והאחרים בריאים.  מהממצאים עולה כי המוטציות המופיעות בעולם באוכלוסיות מערביות בתדירות של כ-2%, לא נמצאו כלל בחולים האשכנזים (תדירות של פחות מחצי אחוז), בקרב האוכלוסייה הערבית נמצאה המוטציה רק בחולה אחד (תדירות של 0.3%), אולם, בקרב החולים היהודים ממוצא צפון-אפריקני, נמצאו המוטציות בתדירות גבוהה של 4.5%.

 

בחמישה מהחולים האלה אף נמצאו מוטציות בשני אללים של הגן המעורב, והתגלה שאנשים אלה נמצאים בסיכון של פי 15-12 לחלות בסרטן המעי. לפי הערכות ממחקרים אחרים, ההסתברות שלהם לחלות אי-פעם בחייהם בסרטן המעי הגס קרובה ל-100%.

 

"משמעות הממצא היא שיש הצדקה לכלול בדיקה גנטית זו בכלל הבדיקות המבוצעות למטופלים ממוצא צפון-אפריקני, שיש להם סיפור משפחתי של סרטן המעי, או שמתגלים אצלם מספר פוליפים במעי בבדיקת אבחון" מסביר פרופ' רנרט "זיהוי מראש של נשאי מוטציות אלו יכול לאפשר התערבויות אשר תקטנה בהרבה את הסיכון לחלות".

 

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה

rach10
29/06/11 4:58

בכתבה כתוב : בחמישה מהחולים האלה אף נמצאו מוטציות בשני אללים של הגן המעורב.

מה פרוש אללים ? האם טעות דפוס חשוב לדעת עקב הנתונים המפוצצים שאת מספקת בהמשך הכתבה.

בהמשך נכתב:
לפי הערכות ממחקרים אחרים, ההסתברות שלהם לחלות אי-פעם בחייהם בסרטן המעי הגס קרובה ל-100%.

איזה מחקר בדיוק כותב על סיכויים של 100% לחלות בסרטן? נדמה לי שאין מחקר בעולם שיצביע על סיכויים של 100% זה נראה לי חוסר רצינות ואחריות משווע ולא חוכמה לזרוק לחלל  מספרים מפוצצים ללא כל ביסוס  גם את לא שייכת לעדה הצפון אפריקאית