מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר גרשון פינק
מנהל יחידת הריאות במרכז הרפואי קפלן.
דר-ניסים-אריש
דר-ניסים-אריש
בוגר הפקולטה לרפואה האוניברסיטה העיברית, ירושלים. מומחה ברפואה פנימית ובמחלות ריאה . רופא בכיר ביחידה למחלות ריאה במרכז הרפואי שערי צדק.
אורנה יריב
אורנה יריב
www.PhysioClick.co.il יועצת בכירה לפיזיותרפיה. פיזיותרפיסטית משנת 1989. בעלים, מנכל״ית ויזמית של פיזיוקליק- PhysioClick : המרכז הארצי לייעוץ מהיר, לווי והתאמה של פיזיותרפיה פרטית, מתוך מאות פיזיותרפטרפיסטים פרטיים בכל הארץ ובכל התחומים. טיפול בקליניקה, ביקור בית או יעוצי פיזיותרפיה און ליין . www.PhysioClick.co.il מרצה בכנסים וקורסים בארץ ובחו״ל למדתי באוניבסיטת תל-אביב ובית חולים "אסף הרופא".  מאז עוסקת בעיקר בחולי ריאות בגילאים השונים. בעבר 10 שנים במכון פיזיותרפיה ב"מכבי" בתחום האורטופדי, ובבית חולים ״ לניאדו״ בשיקום ריאות ובמחלקת ילדים בתחום הנשמתי. כל 30 שנות עבודתי עשיתי אלפי ביקורי בית למטופלים שסבלו מבעיות מכל הסוגים: בעיות אורטופדיות, נשימתיות, תפקודיות ועוד. שנים רבות טיפלתי בחולי CF כולל ליווי לחו"ל להשתלת ריאות. השיתתפתי בקורסי ריאות וכנסים רבים בארץ ובבלגיה. חברה באירגון ERS האירופאי למחלות ריאה. מוזמנים: https://physioclick.co.il
כמונינשימהחדשותמחלקת תיירים לא מעלה סיכון לקרישי דם

מחלקת תיירים לא מעלה סיכון לקרישי דם

הנחיות חדשות בנושא קרישי דם מפריכות את הטענה שטיסה במחלקת תיירים מעלה את הסיכון לקרישים


ישיבה ליד חלון עלולה להעלות את הסיכון לקרישי דם בטיסות (צילום: Shutterstock)
ישיבה ליד חלון עלולה להעלות את הסיכון לקרישי דם בטיסות (צילום: Shutterstock)

 

אין הוכחה לכך שטיסה במחלקת תיירים מעלה את הסיכון לקרישי דם מסוכנים. לעומת זאת, הבחירה - חלון או מעבר - משפיעה על הסיכון לפתח קרישי דם. כך עולה מהנחיות חדשות שפורסמו בכתב העת Chest.

 

ההנחיות נכתבו על-ידי הוועדה של הקולג' האמריקני לרופאי חזה – המייצג יותר מ- 18,000 רופאים מומחים בהם מומחים למחלות ריאה וטיפול נמרץ. הן מבוססות על סקירה של המחקרים בתחום ועדויות רפואיות נוספות על פקקת ורידית עמוקה (DVT) - קרישי דם הנוצרים עמוק בורידי הרגליים, העלולים להיסחף לריאות ולסכן את החיים.

 

קרישי דם בקרב נוסעים כבר כונו "סינדרום מחלקת התיירים", אך המומחים הראו כי הכינוי שגוי. הסיכון האמיתי הוא לאנשים שלא קמים וזזים במהלך טיסות ארוכות, בין אם הם טסים במחלקת תיירים או מחלקת עסקים.

 

נראה כי דווקא ישיבה ליד חלון עלולה להעלות את הסיכון, מכיוון שאנשים שיושבים במקומות אלה נוטים פחות לעזוב את כיסאותיהם במהלך הטיסה. גורמי סיכון נוספים לקרישי דם בטיסות הם נטילת גלולות למניעת הריון, היסטוריה של קרישי דם או הפרעה מוכרת בקרישת הדם, מחלות ממאירות, ניתוח או טראומה בתקופה האחרונה, חוסר ניידות, השמנה, גיל מבוגר והיריון.

 

המומחים מציינים כי אפילו בטיסות שנמשכות יותר מ- 4 שעות, הסיכון לרוב האנשים הוא נמוך מאוד ואינו מהווה סיבה לדאגה. הטיסות המסוכנות ביותר הן אלה שעורכות לפחות 8 שעות. אך גם אז, הסיכון לפקקת ורידים עמוקה אינו גבוה, ורוב הנוסעים שמפתחים קרישי דם הם בעלי גורם סיכון אחד לפחות.

 

עוד מודגש בהנחיות כי כמו טיסות, גם נסיעות ארוכות באוטובוס, רכבת ורכב מגבירות את הסיכון לקרישי דם.

 

המומחים ממליצים לטייל הלוך ושוב במעבר במהלך טיסות ולמתוח ולהאריך את הקרסוליים בזמן הישיבה כדי למנוע קרישים. עוד מייעצים המומחים לנוסעים ללא גורמי סיכון לא ליטול אספירין או מדללי דם אחרים למניעת קרישי דם לפני טיסה או נסיעה למרחקים ארוכים. הם גם מציינים כי השימוש בגרביים אלסטיות המסייעות לחזרת הדם ללב מומלץ רק לאנשים הנמצאים בסיכון מוגבר לקרישי דם.

 

 

עוד על טיסות ובריאות 

 

 להנחיות המלאות בכתב העת Chest

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה