מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

הפרעות אכילה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר איתן גור
מנהל המרכז להפרעות אכילה ומשקל במרכז הרפואי ע"ש חיים שיבא, תל השומר.
דנה צינמן ליטרט
דנה צינמן ליטרט
פסיכולוגית קלינית. למדתי באוניברסיטת תל אביב, אני מטפלת בילדים, נוער ומבוגרים. אני עובדת כבר הרבה שנים במערך להפרעות אכילה לילדים ונוער בתל השומר, תחילה כמדריכה במחלקה להפרעות אכילה, בהמשך פסיכולוגית באשפוז יום, עשיתי את ההתמחות האשפוזית במחלקה וגם את התזה כתבתי בנושא הפרעות אכילה והפחד מהחיים. בשבע השנים האחרונות אני פסיכולוגית במרפאה להפרעות אכילה (הייתי שותפה בהקמתה). בנוסף, יש לי קליניקה פרטית ברמת השרון שם אני מטפלת גם בבוגרות המתמודדות עם הפרעות אכילה.
מורן וילנר סקאל
מורן וילנר סקאל
שלום, אני מורן, פסיכולוגית לאחר התמחות קלינית. בשנים האחרונות עבדתי במרפאה וגם במחלקה להפרעות אכילה לנוער בתל השומר. בעבודתי פגשתי מקרוב את המצוקה, הקושי והמורכבות שפוגשות המתמודדות ופוגשים המתמודדים עם הפרעות אכילה, ונושא זה קרוב מאוד לליבי. כיום יש לי גם קליניקה פרטית בצפון תל אביב : https://www.moranws.com/ אני מאמינה שחלק חשוב מתהליך ההחלמה הוא היכולת לא לחוש לבד, בייחוד במצבים וברגעים בהם נדמה שאף אחד אחר לא מבין מה עובר עלייך, והתחושה יכולה להיות מאוד בודדה. לתחושתי, כל אחת וכל אחד ראויים לחיות חיים מלאים ועשירים, ואני מאחלת לך להצליח להגיע לכך!
אפרת וייס שורץ
אפרת וייס שורץ
נעים מאד, אני אפרת, דיאטנית קלינית, בעלת 12 שנות ניסיון בטיפול בהפרעות אכילה במבוגרים ובמתבגרים. בוגרת תואר ראשון בתזונה מטעם האוניברסיטה העברית ובעלת תואר שני במדעי הרפואה מטעם אוניברסיטת תל אביב. דיאטנית קלינית בצוות הטיפולי של המרכז להפרעות אכילה במבוגרים במרכז הרפואי שיבא תל השומר, חברה בצוות הטיפולי במסגרת הדיור המוגן של הבית השיקומי לנשים מחלימות מהפרעות אכילה בהוד השרון, ומטפלת במבוגרים ובמתבגרים המתמודדים עם הפרעות אכילה בקליניקה פרטית בהרצליה.
כמוניהפרעות אכילהחדשותמחקר ישראלי: מה גורם לנשים להערכת משקל שגויה?

מחקר ישראלי: מה גורם לנשים להערכת משקל שגויה?

חוקרים ישראלים מצאו כי נשים עם עודף משקל נטו פחות להעריך נכונה את משקל גופן אם היו ממעמד סוציו אקונומי נמוך או השכלה נמוכה


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

העלייה העולמית במימדי ההשמנה מובילה לאורך השנים להתייחסות גם לדימוי הגוף בקרב אנשים עם משקל עודף ולאופן בו הם תופסים את משקל גופם כגורם סיכון להתפתחות הפרעות אכילה ולצבירת משקל עודף.

 

אחד המדדים שפותחו לאורך השנים לבדיקת התופעה נוגע להערכת משקל הגוף, כשקיימים מקרים בהם אנשים עם משקל עודף נוטים להערכת חסר של משקל גופם ולאמונה שמשקלם תקין – מדד המסומן WSMP (קיצור של Weight Status Misperception). חוקרים ישראלים מדווחים כעת כי בבדיקת נשים באמצע החיים – הנטייה להערכת חסר של משקל הגוף מזוהה עם נשים עם עודף משקל ברמה סוציו אקונומית נמוכה, ומאפיינת יותר את החברה הערבית וכן יהודיות עם רמת השכלה נמוכה.

 

צוות החוקרים מבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב והיחידה לחקר בריאות האם והילד במכון גרטנר לחקר אפידמיולוגיה ומדיניות בריאות בחנו נתונים מתוך מחקר לאומי העוסק בבריאות נשים באמצע החיים (WHiMNS, קיצור של Women's-Health-in-Midlife-National-Study).

 

במחקר נכללו 523 נשים עם עודף משקל (כשמדד ההשמנה BMI הוא בין 25 ל-30 יחידות) והשמנת יתר (כשמדד ההשמנה הוא 30 יחידות ומעלה) בגילי 45 עד 64 המשתייכים לאחת משלוש קבוצות אוכלוסייה: יהודיות שחיות בארץ לאורך שנים (299 משתתפות), עולות חדשות ממדינות ברית המועצות לשעבר (120) וערביות (104). הנבדקות מילאו שאלונים במסגרת ראיונות טלפוניים ופנים מול פנים. מכלל 784 המשתתפות בסקר הלאומי הכולל במשקלים שונים, 65% היו עם עודף משקל והשמנת יתר – 53% מהיהודיות, 79% מהעולות החדשות ו-84% מהערביות.

 

יותר בשר אדום ולחם לבן

 

88% מהנשים במדגם העריכו נכונה את משקל גופן, ובכלל המדגם לא אובחנו הבדלים מובהקים בין הקבוצות השונות. לנשים עם עודף משקל הייתה נטייה גבוהה יותר להערכת חסר של משקל הגוף בהשוואה לנשים עם השמנת יתר – ממצא שהיה חזק בעיקר באוכלוסיית הערביות, והוסבר על ידי החוקרים בקלות הרבה יותר של נשים עם עודף משקל קל להתעלם מהקילוגרמים העודפים על גופם ולתפוס את משקלן כתקין בהשוואה לנשים עם השמנת יתר אשר לרוב עודפי המשקל ניכרים היטב על גופם וקשה יותר להתכחש להם.

 

עם זאת, לנשים עם רמת השכלה נמוכה יסודית היו סיכויים גבוהים פי 6.08 לבצע הערכת חסר של משקל הגוף בהשווואה לנשים עם השכלה על תיכונית ואקדמית ולנשים עם השכלה תיכונית היו סיכויים גבוהים פי 3.82. מעבר לכך, נשים ערביות ונשים יהודיות עם השכלה תיכונית או יסודית נטו פי 8.5 עד 13 יותר מנשים יהודיות עם השכלה גבוהה לבצע הערכת חסר של משקל גופן.

 

העבודה זיהתה גורמים נוספים שקשורים להערכת חסר של משקל הגוף, ובעיקר דפוסי אכילה מסוימים: נשים הנוטות להערכת חסר של משקל הגוף נטו פי 2.1 יותר לאכול בשר אדום, אוכל מטוגן, מזון מהיר ועור של עוף בהשוואה לנשים שאינן נוטות להערכת חסר; נטו פי 2.4 יותר לאכול לחם לבן במקום לחם מלא/מעורב; ונטו ב-80% יותר לדווח על חסמים אשר מונעים מהן לבצע פעילות גופנית סדירה. לטענת החוקרים, ממצא זה מתיישב עם 'מודל ההתנהגות הבריאותית' (Health Behavoir Model) ולפיו אנשים שמעריכים נכונה את מצב בריאותם ובעלי מודעות גבוהה יותר למידות גופם מודעים יותר גם לסכנות ההשמנה, כגון מחלות לב וסוכרת, ולכן נוטים יותר לתזונה בריאה.

 

במחקר השתתפו ד"ר רוני אלרן-ברק, צביה בלומשטיין, ד"ר ולנטינה בויקו, דנה הדר, ד"ר אדל פרחי, פרופ' ליאת לרנר-גבע וד"ר יעל בנימיני, הוא מומן על ידי המכון הלאומי לחקר שירותי בריאות ומדיניות בריאות, וממצאיו מדווחים בגיליון אוקטובר 2015 של כתב העת International Journal of Public Health.

 

שיאניות הדיאטה

 

החוקרים קוראים לצוותים רפואיים לשים יותר דגש על התופעה של נשים עם עודף משקל או השמנת יתר שמעריכות באופן חסר את משקל גופן – תופעה שקשורה לפי ממצאי המחקר לסיכון שבצריכת מזונות לא בריאים וכך מעלה את הסיכון להתפתחות סיבוכים הקשורים להשמנה, כמו סוכרת ויתר לחץ דם.

 

המחקר מצטרף לעבודות נוספות שמזהות אנשים בסיכון להפרעות אכילה לרבות השמנת יתר על פי בעיות בדימוי גוף. באופן דומה, למשל, מחקר מיוני 2010 העלה כי עיוות בדימוי הגוף ההפוך לזה שמתועד במחקר הנוכחי – כשקיימת הערכת יתר של המשקל – עשויה להוות סמן מקדים המתריע מפני התפתחות הפרעת אכילה. מחקר נוסף מבריטניה שפורסם בסמוך מעלה כי הערכה שגויה של גודל כפות הידיים, המבוססת על כך שהמוח חושב שהגוף רחב יותר מאשר במציאות, עשויה אף היא להתריע מפני הפרעות אכילה.

 

מחקר בינלאומי שבוצע על ידי ארגון הבריאות העולמי העלה בעשור האחרון כי לנערות ישראליות יש דימוי גוף בעייתי יותר ביחס לנערות במדינות מערביות – בבחינת ממצאי סקר שבוצע בקרב נערות מ-28 מדינות באירופה ובצפון אמריקה, הנערות הישראליות מחזיקות בשיא כשמעל לרבע מתוכן (27.1%) דיווחו כי הן עושות דיאטה להפחתה במשקל, שסביר כי היא נובעת מתפיסת הגוף כשמן מדי – 6% יותר מהשיעור שדווח בארה"ב שמדורגת שנייה.

 

 

International Journal of Public Health, DOI 10.1007/s00038-015-0753-0