מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותנקניקיות מעלות סיכון לסרטן הלבלב

נקניקיות מעלות סיכון לסרטן הלבלב

מחקר: צריכה יומיומית של בשרים מעובדים כמו נקניקיות ובייקון מעלה את הסיכון לסרטן הלבלב


נקניקיה ביום מעלה את הסיכון לסרטן הלבלב ב- 19%(צילום: Shutterstock)
נקניקיה ביום מעלה את הסיכון לסרטן הלבלב ב- 19%(צילום: Shutterstock)

 

בשרים מעובדים כמו נקניקיות, בייקון ונקניקים עשויים להעלות את הסיכון לסרטן הלבלב. לכל מנה של 50 גרם בשר מעובד ביום – למשל שתי רצועות בייקון או נקניקיה – הסיכון היחסי לסרטן הלבלב עולה ב- 19%. כך מצא מחקר חדש שפורסם בכתב העת British Journal of Cancer.

 

למונח "סיכון יחסי" חשיבות רבה בהקשר זה, בגלל שבפני עצמו, הסיכון לפתח סרטן הלבלב נמוך מאוד. בסופו של דבר, הסיכון האבסולוטי לחלות בסרטן הלבלב, גם אם אוכלים בשרים מעובדים, הוא נמוך.

 

מספר מחקרים הצביעו על קשר בין בשר אדום לסרטן המעי הגס. במחקר הנוכחי חוקרים מהמוסד Karolinska שבשטוקהולם ביקשו לבדוק אם קיים קשר בין צריכת בשר גם לסרטן הלבלב. לשם כך החוקרים ביצעו סקירת מחקרים (מטא-אנליזה) שכללה 11 מחקרים שכללו יחד 6,643 חולי סרטן הלבלב.

 

בתחילה הם מצאו כי אכילה של לפחות 120 גרם ביום של בשר אדום – מה שמהווה מנה סטנדרטית – נקשרה לסיכון מוגבר יחסי של 13% למחלה, אך לממצאים לא הייתה משמעות סטטיסטית.

 

אבל, כאשר הממצאים הוערכו על-פי תת קבוצות, המנה היומית הזו של בשר אדום נקשרה עם סיכון מוגבר ב-29% לסרטן הלבלב בגברים. בקרב נשים לא נמצא קשר בין צריכת בשר אדום לסרטן הלבלב.

 

בשר מעובד נקשר לעליה משמעותית לסרטן הלבלב בכל המשתתפים. לכל מנה יומית סטנדרטית של 50 גרם, הסיכון היחסי למחלה עלה ב- 19% בהשוואה לאנשים שכלל לא אכלו בשר מעובד. באנשים הצורכים כמות כפולה של בשר מעובד (100 גרם) הסיכון המוגבר קופץ ל- 38%.

 

לדברי החוקרים, העלייה הזו בסיכון כנראה קשורה לרכיבים בבשרים המעובדים כמו ניטרטים, שמצאו כי הם מסרטנים ומעודדים סרטן הלבלב בבעלי חיים. יחד עם זאת, נדרשים מחקרים נוספים כדי לקבוע כי בשר מעובד אכן מעלה את הסיכון לסרטן הלבלב.

 

 

גם למידת העשייה של הבשר השפעה על הסיכון לסרטן

 

British Journal of Cancer advance online publication 12 January 2012; doi: 10.1038/bjc.2011.585

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה