כמוניהשמנהחדשותסובלים מדום נשימה בשינה? אולי הלשון שלכם שמנה מדי

סובלים מדום נשימה בשינה? אולי הלשון שלכם שמנה מדי

באנשים עם השמנה ודום נשימה בשינה שירדו כ-10% במשקל וחוו עקב כך שיפור בתסמינים, נמצא כי הסיבה המרכזית לשיפור היא ירידה בשומנים בלשון

מאת אלה הר-נוי
11/01/20
תגובות 0

(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

דום נשימה חסימתי בשינה הוא הסוג השכיח ביותר של דום נשימה בשינה והוא מתרחש כששרירי הגרון הופכים רפויים מדי ולא מצליחים לשמור על נתיבי האוויר פתוחים בזמן השינה, מה שמוביל לחסימות חלקיות או מלאות והפסקות נשימה חוזרות בלילה.

 

אנשים עם עודף משקל והשמנת יתר נמצאים בסיכון גבוה פי 4 לפתח דום נשימה בשינה בהשוואה לאנשים שמשקלם תקין, ובדרך כלל לאנשים עם דום נשימה בשינה ומשקל עודף מומלץ לרדת במשקל. עם זאת לא כל אדם עם השמנה מפתח דום נשימה חסימתי בשינה ולא ידוע מה המנגנון באמצעותו ירידה במשקל משפרת את התסמינים של הפרעת הנשימה.

 

בשנת 2014 חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה מצאו שכאשר משווים אנשים שמנים עם דום נשימה חסימתי בשינה ואנשים שמנים ללא הפרעות נשימה בשינה, באופן טיפוסי לאלו עם דום נשימה בשינה יש לשון גדולה יותר, עם יותר רקמת שומן.

 

במחקר החדש שממצאיו פורסמו בסוף השבוע ב-American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine ביקשו החוקרים לבחון אם השלת שומנים שמצטברים בלשון מסייעת להפחתת תסמיני דום נשימה בשינה.

 

לשם כך הם גייסו 67 מטופלים עם דום נשימה חסימתי בשינה והשמנה (BMI של 30 או יותר) שהצטרפו לתוכנית ירידה במשקל עם ניתוח בריאטרי או רק באמצעות שינויים באורח החיים. במשך חצי שנה הנבדקים השילו בממוצע כ-10% ממשקל הגוף ההתחלתי שלהם.

 

כצפוי, נצפה שיפור בתסמינים של דום נשימה בשינה: באופן כללי, לאחר ההתערבות ציוני הדום נשימה בשינה של הנבדקים השתפרו ב-31%. לפני ההתערבות הנבדקים חוו בממוצע 41 הפסקות נשימה בכל שעה בה הם ישנו. במטופלים שירדו במשקל הנתון צנח לממוצע של 19 הפסקות נשימה בשעה.

 

סריקות MRI שנערכו לפני ואחרי הירידה במשקל חשפו כי קיימת התאמה ישירה בין ירידה בשומני הלשון והשיפור בתסמיני המטופלים. למעשה, לפי חישובי החוקרים הירידה בשומני הלשון הייתה הגורם המרכזי להטבה בתסמינים שהתקבלה בעקבות הירידה במשקל.

 

באנשים שירדו במשקל נצפו גם שינויים בשרירים שבצדי דרכי הנשימה וירידה בגודל של השריר בלסת שאחראי על הלעיסה – ונראה כי גם שינויים אלה שיפרו את תסמיני ההפרעה, אבל שומני הלשון היוו גורם חשוב יותר.

 

החוקרים מקווים שמחקרם יוביל לבחינת טיפולים חדשים להפחתת שומני הלשון במטרה לשפר תסמיני דום נשימה בשינה. לדוגמה, הם מציעים לבחון אם דיאטות דלות שומן מסוימות טובות יותר מאחרות בהפחתת שומני הלשון ואם התערבויות אחרות כגון טיפול בקור יכולות לשמש להפחתת נפח השומנים בלשון. כיום הדרך המוכרת היחידה להוריד בשומני הלשון היא באמצעות ירידה כללית במשקל הגוף.

 

לפי הקווים המנחים העדכניים של האיגוד האמריקאי לאנדוקרינולוגיה קלינית (AACE), למטופלים עם עודף משקל והשמנה ירידה של 7%-11% במשקל הגוף משפרת תסמינים של דום נשימה בשינה, לרבות נחירות, יקיצות משינה, כאבי ראש ועייפות במשך היום. ירידה במשקל גם תלווה בהטבות בריאותיות רבות אחרות.

 

 

American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine Published Online: January 10, 2020

קישור:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: