מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותסרטן המעי הגס: עליה בקרב ערבים, ירידה ביהודים

סרטן המעי הגס: עליה בקרב ערבים, ירידה ביהודים

חודש המודעות לסרטן המעי הגס: עלייה בשיעור החולים המתגלים בשלב המוקדם של המחלה


סרטן המעי הגס: בכל יום מאובחנים 9 חולים וכ- 4 נפטרים (צילום: panthermedia)
סרטן המעי הגס: בכל יום מאובחנים 9 חולים וכ- 4 נפטרים (צילום: panthermedia)

 

ירידה מתונה בשכיחות סרטן המעי הגס באוכלוסיה היהודית בישראל, לצד עליה חדה בתחלואה באוכלוסיה הערבית. כך עולה מדו"ח חדש של משרד הבריאות שפורסם היום (ב') במסיבת עיתונאים של האגודה למלחמה בסרטן לקראת חודש המודעות לסרטן המעי הגס שיצוין במרץ.

 

סרטן המעי הגס והחלחולת היא המחלה הממאירה השנייה בשכיחותה בישראל, לאחר סרטן השד בנשים וסרטן הערמונית בגברים. בשנת 2008 אובחנו כ- 3,400 תושבי ישראל כלוקים בסרטן חודרני של המעי הגס והחלחולת מהם 2,448 חולי סרטן המעי הגס ו – 931 סרטן החלחולת. כ-1,240 נפטרו מהמחלה.

 

שיעורי התחלואה בסרטן המעי הגס עומדים על 29 מקרים חדשים לכל 100,00 בגברים יהודים, 22 לכל 100,000 נשים יהודיות, 22 בגברים ערבים ו- 23 בנשים ערביות. כ- 12 מתוך 100,000 גברים יהודים וגברים ערבים חולים בסרטן החלחולת, בקרב הנשים היהודיות יש 9 מקרים חדשים לכל 100,000, ובערביות 6.

 

על פי הדו"ח, בקרב האוכלוסייה הערבית הייתה עליה משמעותית בשכיחות סרטן המעי הגס. מאז 1990 שכיחות הסרטן בגברים ערבים עלתה פי 3 ובנשים ערביות היא עלתה פי 2.

 

לעומת זאת, מאז שנת 2000 נשמרת יציבות בשיעורי התחלואה בסרטן המעי הגס בקרב גברים יהודים, וירידה מתונה בקרב נשים יהודיות.

 

מנהל רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות, ד"ר מיכה ברחנא, מסביר בדו"ח כי "במדינות אחרות בהן נצפו ירידות דומות בשיעורי התחלואה הנטייה הנה לייחס זאת לשימוש מוגבר בסטטינים (תרופות להפחתת כולסטרול), בשימוש באספירין ובביצוע נרחב יותר של בדיקות קולונוסקופיה. בישראל אין בידינו בעת הזו ממצאים אובייקטיביים היכולים לאשש הנחות אלו".

 

יותר חולים מאובחנים בשלב מוקדם

 

החדשות הטובות ביותר שעולות מהדו"ח הן שבשנים האחרונות חלה עלייה בשיעור החולים המתגלים בשלב המוקדם של המחלה. בשנת 2000 עמד שיעור החולים המאובחנים בשלב מוקדם על 20%, שיעור שעלה בעשור האחרון והגיע ל-37%.

 

" 36% מאוכלוסיית היעד לבדיקת סקר לסרטן המעי הגס מבצעים כיום את הבדיקות" אומר פרופ' גד רנרט, מנהל התוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס "מדובר בעליה של כ-10% יחסית לשנה שעברה, התואמת את ממצאי רישום הסרטן, המצביעים על עליה בגילוי המוקדם של המחלה".

 

ארבעה מתים כל יום מהמחלה

 

על פי נתוני ה-IARC- רשות מחקר הסרטן של ארגון הבריאות העולמי, ישראל נמצאת בין המקומות הגבוהים בעולם בשיעורי התחלואה בסרטן המעי הגס. הישראלים מדורגים גבוה בשיעורי הסרטן בקרב גברים בני 40-50 יחד עם ניו זילנד, בלגיה, דנמרק, נורבגיה, איטליה, פורטוגל וגרמניה. ישראל מדורגת גבוה גם בנשים בנות 30-40 יחד עם המדינות ניו זילנד, נורבגיה, דנמרק, הולנד, אוסטרליה, קנדה והונגריה.

 

"בכל יום מאובחנים 9 חולים וכ- 4 נפטרים כל יום מסרטן המעי הגס" אומרת מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן "מדובר במחלת הסרטן השנייה בשיעור מקרי המוות הנגרמים כתוצאה ממנה בשנה. חשוב לזכור כי מדובר במחלת סרטן הניתנת למניעה ולגילוי מוקדם שעשוי להציל חיים. סריקה לאבחון מוקדם, מאפשרת כאמור גם איתור נגעים קדם ממאירים – כלומר מניעת התפרצות המחלה, וגם מעלה את סיכויי הריפוי ל-90% ויותר. בנוסף, כדי להפחית את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס, חשוב גם לאמץ פעילות גופנית סדירה, להימנע מהשמנה, מעישון ומצריכת אלכוהול לא מבוקרת ולהמעיט באכילת בשר אדום ו/או מעובד".

 

למידע על המחלה ניתן לפנות לטלמידע של האגודה למלחמה בסרטן שמספרו 1-800-599-995
האגודה תקיים ב-15.3 יום עיון, ללא תשלום, למאות חולים, מחלימים ובני משפחותיהם.

 

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה