מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר גרשון פינק
מנהל יחידת הריאות במרכז הרפואי קפלן.
דר-ניסים-אריש
דר-ניסים-אריש
בוגר הפקולטה לרפואה האוניברסיטה העיברית, ירושלים. מומחה ברפואה פנימית ובמחלות ריאה . רופא בכיר ביחידה למחלות ריאה במרכז הרפואי שערי צדק.
אורנה יריב
אורנה יריב
www.PhysioClick.co.il יועצת בכירה לפיזיותרפיה. פיזיותרפיסטית משנת 1989. בעלים, מנכל״ית ויזמית של פיזיוקליק- PhysioClick : המרכז הארצי לייעוץ מהיר, לווי והתאמה של פיזיותרפיה פרטית, מתוך מאות פיזיותרפטרפיסטים פרטיים בכל הארץ ובכל התחומים. טיפול בקליניקה, ביקור בית או יעוצי פיזיותרפיה און ליין . www.PhysioClick.co.il מרצה בכנסים וקורסים בארץ ובחו״ל למדתי באוניבסיטת תל-אביב ובית חולים "אסף הרופא".  מאז עוסקת בעיקר בחולי ריאות בגילאים השונים. בעבר 10 שנים במכון פיזיותרפיה ב"מכבי" בתחום האורטופדי, ובבית חולים ״ לניאדו״ בשיקום ריאות ובמחלקת ילדים בתחום הנשמתי. כל 30 שנות עבודתי עשיתי אלפי ביקורי בית למטופלים שסבלו מבעיות מכל הסוגים: בעיות אורטופדיות, נשימתיות, תפקודיות ועוד. שנים רבות טיפלתי בחולי CF כולל ליווי לחו"ל להשתלת ריאות. השיתתפתי בקורסי ריאות וכנסים רבים בארץ ובבלגיה. חברה באירגון ERS האירופאי למחלות ריאה. מוזמנים: https://physioclick.co.il
כמונינשימהחדשותערה? אז תכבי את הסיגריה

ערה? אז תכבי את הסיגריה

הודעות טקסט המחזקות ומספקות טיפים להתמודדות עם תשוקה לעישון הכפילו את שיעור הנגמלים


''היום זה היום! מ פ ס י ק י ם. השליכי את כל הסיגריות שלך. את תצליחי!'' (צילום: Shutterstock)
''היום זה היום! מ פ ס י ק י ם. השליכי את כל הסיגריות שלך. את תצליחי!'' (צילום: Shutterstock)

 

הודעות טקסט המספקות מוטיבציה יותר ממכפילות את הסיכוי שמעשנים יצליחו להפסיק עם ההרגל. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת היוקרתי  The Lancet.

 

המחקר נערך על 5,800 מעשנים בבריטניה שרצו להיגמל. מחצית מהנחקרים קיבלו הודעות טקסט מוטיבציוניות שנשלחו באופן אוטומאטי לטלפון הנייד שלהם, והיתר קיבלו הודעות טקסט לא מוטיבציוניות.

 

הודעות הטקסט המוטיבציוניות כללו חיזוקים, סיוע בהתמודדות עם תשוקה לסיגריה ועצות לגבי מניעת השמנה במהלך הגמילה. כך לדוגמא, ביום בו החלו את הגמילה חברי הקבוצה קיבלו הודעות כמו: "היום זה היום! מ פ ס י ק י ם. השלך את כל הסיגריות שלך. אתה תצליח!"

 

למשתתפי קבוצה זו עמדה גם האפשרות לשלוח בעת הצורך הודעות טקסט למערכת האוטומאטית כמו "מעידה" או "חשק" ולקבל עזרה באמצעות הודעה כמו: "תשוקה לסיגריה נמשכת בממוצע פחות מחמש דקות. על מנת לסייע להסיח את דעתך, נסה ללגום משקה באיטיות עד שהיא חולפת". בקשר למעידה הם היו מקבלים תשובה כמו "אל תרגיש רע או אשם אם מעדת. הגעת להרבה בכך שהפסקת למשך זמן מה. מעידות עשויות להיות חלק נורמאלי מתהליך הגמילה. תמשיך עם התהליך, אתה יכול לעשות את זה".

 

המשתתפים בקבוצה קיבלו 5 הודעות מותאמות ביום במשך חמשת השבועות הראשונים ואז שלוש בשבוע עד סיום תקופת המחקר שארכה חצי שנה.

 

הודעות הטקסט שנשלחו לחברי הקבוצה השנייה לא היו קשורות לגמילה או עישון. הן היו הודעות שהודו להם על ההשתתפות במחקר, בקשה לאישור פרטי יצירת הקשר וכדומה.

 

הרוק של הנחקרים נבדק על מנת לאמת את שיעורי הגמילה מעישון עליהם דיווחו. בקרב הקבוצה שקיבלה הודעות טקסט מוטיבציוניות הסבירות להפסקת עישון לאחר 6 חודשים הייתה יותר מכפולה מאשר בקבוצת הביקורת – 10.7 אחוז בהשוואה ל- 4.9.

 

תוצאות המחקר מראות כי כדאי להוסיף הודעות טקסט כאלו לטכניקות הקיימות כיום לגמילה מעישון.  החוקרים מבית הספר להיגיינה ורפואה טרופית בלונדון אומרים כי הודעות הטקסט הן דרך נוחה באמצעותה נגמלים יכולים לקבל תמיכה. את תוכן ההודעות ניתן להתאים בקלות לגיל, מין והקבוצה האתנית של הנגמל. לדבריהם, אנשים שהשתתפו במחקר תיארו את שירות ההודעות שכונה txt2stop כחבר שמעודד אותם או אפילו "מלאך שמשגיח מעבר לכתף". זה סייע לאנשים להתנגד לפיתוי.

 

 

The Lancet, Early Online Publication, 30 June 2011

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה