מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

הפרעות אכילה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר איתן גור
מנהל המרכז להפרעות אכילה ומשקל במרכז הרפואי ע"ש חיים שיבא, תל השומר.
דנה צינמן ליטרט
דנה צינמן ליטרט
פסיכולוגית קלינית. למדתי באוניברסיטת תל אביב, אני מטפלת בילדים, נוער ומבוגרים. אני עובדת כבר הרבה שנים במערך להפרעות אכילה לילדים ונוער בתל השומר, תחילה כמדריכה במחלקה להפרעות אכילה, בהמשך פסיכולוגית באשפוז יום, עשיתי את ההתמחות האשפוזית במחלקה וגם את התזה כתבתי בנושא הפרעות אכילה והפחד מהחיים. בשבע השנים האחרונות אני פסיכולוגית במרפאה להפרעות אכילה (הייתי שותפה בהקמתה). בנוסף, יש לי קליניקה פרטית ברמת השרון שם אני מטפלת גם בבוגרות המתמודדות עם הפרעות אכילה.
מורן וילנר סקאל
מורן וילנר סקאל
שלום, אני מורן, פסיכולוגית לאחר התמחות קלינית. בשנים האחרונות עבדתי במרפאה וגם במחלקה להפרעות אכילה לנוער בתל השומר. בעבודתי פגשתי מקרוב את המצוקה, הקושי והמורכבות שפוגשות המתמודדות ופוגשים המתמודדים עם הפרעות אכילה, ונושא זה קרוב מאוד לליבי. כיום יש לי גם קליניקה פרטית בצפון תל אביב : https://www.moranws.com/ אני מאמינה שחלק חשוב מתהליך ההחלמה הוא היכולת לא לחוש לבד, בייחוד במצבים וברגעים בהם נדמה שאף אחד אחר לא מבין מה עובר עלייך, והתחושה יכולה להיות מאוד בודדה. לתחושתי, כל אחת וכל אחד ראויים לחיות חיים מלאים ועשירים, ואני מאחלת לך להצליח להגיע לכך!
אפרת וייס שורץ
אפרת וייס שורץ
נעים מאד, אני אפרת, דיאטנית קלינית, בעלת 12 שנות ניסיון בטיפול בהפרעות אכילה במבוגרים ובמתבגרים. בוגרת תואר ראשון בתזונה מטעם האוניברסיטה העברית ובעלת תואר שני במדעי הרפואה מטעם אוניברסיטת תל אביב. דיאטנית קלינית בצוות הטיפולי של המרכז להפרעות אכילה במבוגרים במרכז הרפואי שיבא תל השומר, חברה בצוות הטיפולי במסגרת הדיור המוגן של הבית השיקומי לנשים מחלימות מהפרעות אכילה בהוד השרון, ומטפלת במבוגרים ובמתבגרים המתמודדים עם הפרעות אכילה בקליניקה פרטית בהרצליה.
כמוניהפרעות אכילהחדשותפיצוי בשל בריונות שגרמה לאנורקסיה

פיצוי בשל בריונות שגרמה לאנורקסיה

ארה"ב: שופט אישר הסכם פשרה ראשון מסוגו במסגרתו בית ספר יפצה תלמידה שפיתחה הפרעות אכילה


הקנטות על-ידי חברים לכיתה יכולות להוות גורם להתפתחות של עיוות בדימוי הגוף (צילום: אתר סטוק פוטוז)
הקנטות על-ידי חברים לכיתה יכולות להוות גורם להתפתחות של עיוות בדימוי הגוף (צילום: אתר סטוק פוטוז)

 

שופט פדראלי בארצות הברית אישר הסכם פשרה בתביעה ראשונה מסוגה, במסגרתו ישולמו 55 אלף דולר לתובעת שטוענת כי הבת שלה פיתחה הפרעת אכילה מסוג אנורקסיה נרבוזה בגלל הטרדות ואלימות מצד בני גילה בבית הספר.

 

האישה תבעה את בית הספר בשם בתה (כיום בת 15), שתארה הטרדות יומיומיות על ידי בנים בבית הספר בין השנים 2006 – 2008, בהיותה בכיתה ו' ו – ז'. ההטרדות לדבריה כללו הקנטות חסרות רחמים אודות המראה החיצוני והמשקל שלה. בסופו של דבר היא פיתחה אנורקסיה נרבוזה ואושפזה בתת משקל קיצוני.

 

למרות שאלימות מצד ילדים תמיד הייתה קיימת, הפוקוס לגבי ההשלכות שיש לתופעה עלה לאחרונה מאז מקרה התאבדות של נער מֶסֶצ'וּסֶטְס בעקבות בריונות שכזו. שני המקרים הללו, ורבים אחרים, מציירים מציאות בה צוות בית הספר לרבות המורים והיועצים מודעים לאלימות, אך לא עושים מספיק כדי להתערב. על פי החוק בארצות הברית, בית הספר אחראי להפסקת ההתעללות ולכן יכול להיות אחראי לנזקים שיגרמו לילד כתוצאה מכך.

 

למרות שאין עדות לכך שההטרדות והאלימות הן הגורמות לבדן להתפתחות הפרעת אכילה, יש דברים מטרידים רבים בחוסר המעורבות של אנשי החינוך בבית הספר. שנות העשרה המוקדמות מכריעות בהתפתחות של דימוי הגוף. דחייה חברתית היא קריטית בשלבים אלה להתפתחות הנפשית של הנערה הצעירה. הקנטות על-ידי חברים לכיתה בהחלט יכולות להוות גורם להתפתחות של עיוות בדימוי הגוף.

 

עם זאת, חשוב לא להקל ראש ולפשט יתר על המידה את הקשר בין בריונות מצד חברים לכיתה לבין התפתחות של הפרעת אכילה. קיימים גורמים רבים נוספים שמשחקים תפקיד, לרבות דימוי עצמי נמוך, עניינים וקשרים משפחתיים, לחצים שונים בחיים, נורמות חברתיות שמעודדות רזון קיצוני ועוד.

 

מומחה בתחום אלימות בקרב בני נוער ציין כי לדעתו טוב שהתביעה הסתיימה בהסדר פשרה ולא הגיעה לבית המשפט. לדבריו היה קשה ביותר להוכיח קשר ישיר בין הבריונות שהנערה חוותה בבית הספר לבין התפתחות של הפרעת אכילה: “יש הרבה גורמים נוספים, חוץ מהאלימות שחוותה, אשר קשורים באופן סיבתי להפרעת האכילה. ילדים שהם רגישים יותר מבחינה רגשית הם מלכתחילה מועדים יותר מאחרים לסבול מבעיות כגון הפרעת אכילה ואובדנות".

 

בכל מקרה, הסכם הפשרה הזה מזכיר שצוות בית הספר צריך להיות ערני במיוחד, מודע ומעורב במקרים של בעיות רגשיות של תלמידיו. מילה אחת יותר מידי עלולה לגרום לילדים, שהם גם ככה רגישים במיוחד, להתנהגויות קיצוניות והרסניות כגון הפרעות אכילה או אובדנות.


 

www.examiner.com/x-50825-Philadelphia-Eating-Disorder-Examiner~y2010m8d11-Anorexia-bullying-lawsuit-first-of-its-kind

 

 

תרגמה וערכה: מיכל אפק

 

Noa
13/08/10 12:31
שום פיצוי כספי לא יפצה על צלקת נפשית...