מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קשב וריכוז

מנהלי קהילה

דר' טמיר אפשטיין
דר' טמיר אפשטיין
פסיכיאטר, מנהל מרפאת פוקוס. המרפאה להפרעות קשב במבוגרים, המרכז הרפואי ע\\\"ש שיבא, תל השומר.
ד
ד"ר גבריאל שחר
שמי ד"ר גבי שחר  הוסמכתי לרפואה באיטליה בשנת 1984 והתמחתי בישראל ברפואת ילדים . עבדתי במספר בתי חולים . כיום אני עובד כרופא ילדים בקופת חולים מכבי ומקדיש את מירב מירצי לאבחון וטיפול בהפרעות קשב . שילוב בין שני התחומים מאפשר ראיה מערכתית הן בתחום הרפואי והן בתחום הקשיים התפקודיים במשפחה בבית ספר ומחוץ לו . מרפאת הקשב שלי נמצאת בתל אביב  אשמח לעמוד לרשות הפונים דרך הרשת - כמוני או במרפאתי בצהלה בתל אביב  לקביעת תור 0549119798
ד
ד"ר נעמי וורמברנד
שמי נעמי. מזה תריסר שנים אני עוסקת בסיוע לנוער ומבוגרים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כדי להכשיר את עצמי למשימה זו,  למדתי חינוך ופסיכולוגיה בתואר ראשון, ויעוץ חינוכי וחינוך מיוחד בתאר שני ושלישי. כמו כן, אני מאבחנת דידקטית, מאמנת אישית להפרעות קשב, מנחת קבוצות. במשך שנים הייתי מרצה בחינוך מיוחד ופסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, מכללת בית ברל ומכללת סמינר הקיבוצים. מעבר להיבט האקדמי, אני עוסקת ביזום והקמה של מסגרות מגוונות שפועלות לטובת האוכלוסיה של בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כך הקמתי, לפני כ- 12 שנה, את מרכז מהו"ת (מרכז התעצמות ותובנה)  במכללת סמינר הקיבוצים עבור הסטודנטים עם הלקויות. מאז הוקמו 26 מרכזי מהו"ת ברחבי הארץ עבור תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב במערכת החינוך העל יסודי. המרכזים מנוהלים כרשת ושייכים מבחינה מקצועית למרכז "דרך מהות" של מכללת סמינר הקיבוצים, שאותו אני מנהלת. לפני כשנה הוקם מרכז מהו"ת בכלא מעשיהו עבור אסירים עם לקויות למידה והפרעות קשב. אנו מטפלים גם במובטלים כרוניים  על רקע לקותם, כדי להחזירם לעולם התעסוקה, בשיתוף עם עמותת בעצמי. בנוסף, אנו מנהלים מערך השתלמויות מסועף בחדרי מורים ובקרב מטפלים והורים.   
יפעת אלנקרי
יפעת אלנקרי
נעים מאוד, שמי יפעת אלנקרי דיאטנית קלינית בעלת תואר בתזונה B.SC מטעם אוניברסיטת אריאל ובעלת תואר B.A במדעי ההתנהגות. נשואה ואמא לארבעה. עובדת נכון להיום כדיאטנית כללית וילדים בקופ"ח לאומית, מקבלת בקליניקה פרטית בגינות שומרון אכילה רגשית והפרעות אכילה על כל גווניהן. בנוסף מתרגלת באוניברסיטת אריאל בחוג למדעי התזונה ודיאטנית בפרוייקט אורח חיים בריא מטעם משרד החינוך.
כמוניקשב וריכוזחדשותפעילות גופנית לפני הלימודים תפחית תסמיני ADHD

פעילות גופנית לפני הלימודים תפחית תסמיני ADHD

מחקר מצא כי פעילות אירובית עשויה להפחית תסמינים של הפרעות קשב וריכוז בבית הספר ובבית


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

לא קל לילדים להתרכז בלימודים כל היום. לאלה עם הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות (ADHD) מדובר במשימה קשה במיוחד.

 

מחקר חדש שערכו חוקרים מאוניברסיטת מדינת מישיגן ואוניברסיטת ורמונט מראה כי פעילות אירובית לפני הלימודים עשויה להפחית תסמינים של ADHD בילדים. 

 

המחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת Journal of Abnormal Child Psychology, עקב במשך 12 שבועות אחר 200 ילדים מגיל הגן ועד כיתה ב' - לחלקם היו תסמיני ADHD ולאחרים לא. אלה עם תסמינים של ADHD הוגדרו כילדים בסיכון ל-ADHD.

 

הילדים חולקו באופן רנדומלי לשתי קבוצות: קבוצה אחת השתתפה בפעילות גופנית אירובית בעצימות בינונית עד גבוהה כל יום לפני תחילת הלימודים וילדי הקבוצה השנייה השתתפו באותו זמן בפעילות שנערכה בכיתות, בלי הרבה תנועה.

 

החוקרים מדווחים שמצאו כי היו שיפורים בכל הילדים, אך ילדים בסיכון ל-ADHD בקבוצת הפעילות הגופנית זכו להטבות גדולות יותר במגוון גדול יותר של מדדים.

 

מחקרים קודמים כבר רמזו על כך שפעילות גופנית עשויה להוביל להשפעות חיוביות בילדים הסובלים מ-ADHD. במחקר שפורסם בשנת 2012 חוקרים מאוניברסיטת מונטריאול הראו כי תכנית פעילות גופנית שנמשכה 10 שבועות שיפרה באופן משמעותי את ההתנהגות והתפקוד הקוגניטיבי בילדים בני 7-12 עם ADHD. במסגרת המחקר 10 ילדים עם ADHD השתתפו בספורט קבוצתי כמו כדורסל או כדורגל במשך 45 דקות, שלושה ימים בשבוע. ילדים אלה הושוו ל-11 ילדים עם ADHD שלא לקחו חלק בפעילויות.

 

לאחר 10 השבועות, המורים וההורים דיווחו כי כל בעיות ההתנהגות שנמדדו – כמו תוקפנות, חרדה, דיכאון ובמיוחד הפרעות חברתיות – פחתו בקבוצת הפעילות הגופנית. המורים דיווחו שכאשר הילדים חזרו ממפגשי ספורט הם היו מסוגלים לשבת יותר מהרגיל. מבחנים נוירופסיכולוגיים הראו כי גם בעיות הקשב פחתו. הילדים עדיין עשו טעויות במבחנים כמובן, אך הם סיימו אותם מהר יותר. החוקרים מסבירים כי זה מראה שבסופו של דבר הילדים היו אפקטיביים יותר, מה שמצביע על כך שהקשב שלהם היה טוב יותר.

 

מחקר קטן אחר שפורסם בכתב העת Journal of Pediatrics ב-2012 מצא כי פעילות גופנית עשויה להוביל לתפקוד טוב יותר בבית הספר בקרב ילדים עם הפרעות קשב וריכוז. חוקרים מאוניברסיטת מישיגן גייסו למחקר 40 ילדים בגילאי 8 עד 10, מחציתם עם ADHD. הילדים התבקשו לבלות 20 דקות בהליכה מהירה על הליכון או בקריאה בישיבה.

 

לאחר מכן הילדים עברו מבחני הבנת הנקרא ומתמטיקה. בנוסף, הם התבקשו לשחק במשחק מחשב פשוט בו הם היו צריכים להתעלם מגירויים ויזואליים כדי לקבוע במהירות את הכיוון בו דמות מצוירת של דג שוחה. מטרת המשחק הייתה להעריך את יכולתם של הילדים להתעלם מהסחות דעת ולהתרכז במטרה.

 

התוצאות הראו שכל הילדים תפקדו טוב יותר בשני המבחנים לאחר שהתעמלו. במשחק המחשב, אלה עם ADHD הצליחו יותר להימנע מטעויות המאפיינות הפרעות קשב כאלה. לדברי החוקרים המחקר מראה כי לאחר פעילות גופנית קצרה, ילדים עם ADHD יכולים להשתיק הסחות דעת בצורה טובה יותר ולהתמקד במשימה.

 

 

מקור: אוניברסיטת מדינת מישיגן