מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מושתלים

מנהלי קהילה

ד
ד"ר אביתר נשר
מנהל מחלקת השתלות, בית חולים "בילינסון", מרכז רפואי "רבין" תחומי מומחיות: מומחה בכירורגיה כללית כירורגיה אונקולוגית של הכבד השתלות כבד, לבלב, כליה ומעי לימודים: לימודי רפואה בטכניון מקום התמחות: התמחות בכירורגיה כללית בבית החולים איכילוב התמחות על בהשתלות איברים בבית חולים ג'קסון ממוריאל מיאמי פלורידה השתלמויות: השתלמויות בהשתלות כבד מהחי בקנדה, תורכיה וקוריאה חברויות באיגודים וארגונים מקצועיים: החברה הישראלית להשתלות שטחי התעניינות מיוחדים: השתלות כבד, השתלות מעי, ניסיון קליני קודם: כירורג בכיר בכירורגיה כללית עיסוק במחקר: פיתוח מכשור רפואי כירורגי לניתוחים בכירורגיה כללית
ד
ד"ר רותי רחמימוב
מומחית ברפואה פנימית ובנפרולוגיה . עוסקת שנים רבות בתחום הנפרולוגיה של השתלות , הכולל את ההכנה להשתלה של מועמדים להשתלה ותורמי כליה וכן את המעקב אחר מושתלי כליה מנהלת היחידה להשתלות כליה במערך לנפרולוגיה בבית החולים בילינסון: https://hospitals.clalit.co.il/rabin/he/departments-and-clinics/nephrology-and-hypertension/Pages/dr_r_rahamimov.aspx
ד
ד"ר אסנת שטרייכמן
רופאה מומחית ברפואה פנימית ובמחלות ריאה. רופאה בכירה, המערך למחלות ריאה ולאלרגיה, בית חולים בילינסון, מרכז רפואי רבין
פרופ' ג'יי לביא
פרופ' ג'יי לביא
פרופ' יעקב (ג'יי) לביא הוא מנהל היחידה להשתלות לב וסגן מנהל המחלקה לניתוחי לב במרכז הלב ע"ש לבייב במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. הוא בוגר בהצטיינות של הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל אביב, התמחה בניתוחי לב וחזה במרכז הרפואי שיבא ובתחום השתלות הלב והלב המלאכותי במרכז הרפואי של אוניברסיטת פיטסבורג בארה"ב. בשנת 1991 הקים פרופ' לביא את היחידה להשתלות לב במרכז הרפואי שיבא ומאז משמש כמנהלה. היחידה הינה הפעילה ביותר מסוגה בישראל ועד כה בוצעו במסגרתה כ-300 ניתוחי השתלת לב. בשנת 1994 השתיל פרופ' לביא לראשונה בישראל לב מלאכותי כגשר להשתלת לב ומאז הושתלו ביחידה בראשותו למעלה מ-150 חולים במגוון חלופות לב מכניות, הן כגשר להשתלת לב והן כתחליף קבוע להשתלה. בשנת 2001 בצע פרופ' לביא השתלה ראשונה מסוגה בעולם של חלופה מכנית חדשנית ללב, לאחר שהיה שותף לצוות הפתוח שלה במסגרת התמחותו במרכז השתלות הלב בפיטסבורג. פרופ' לביא הינו פרופסור מן המניין בחוג לכירורגיה בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל אביב. פרסם למעלה מ-100 מאמרים בספרות הרפואית, פרקים בספרים בתחום ניתוחי הלב, השתלות הלב והאתיקה של השתלות אי
ד
ד"ר רוני ברוך
מומחה לרפואה פנימית נפרולוגיה והשתלות כליה . נפרולוג מערך השתלות אברים של בח איכילוב . אחראי על הכנת החולים לפני ההשתלה והמעקב לאחר השתלת כליה .או כליה לבלב .(גם השתלות מתורם קדוורי וגם השתלות מתורם חי ) ..במרפאת ההשתלות נמצאים במעקב כאלף חולים שעברו השתלת אברים. ונצבר נסיון רב בתחום הרפואי המורכב והיחודי למושתלי אברים.
ד
ד"ר אסף יששכר
מומחה למחלות כבד, גסטרואנטרולוגיה ומחלות פנימית
ד
ד"ר נטע לב
רופאה בכירה במכון הנפרולוגי בבית חולים "השרון". בוגרת בית הספר לרפואה באוניברסטיה העברית. מומחית ברפואה פנימית ובנפרולוגיה ויתר לחץ דם במרכז רפואי רבין. תחומי עיסוק - אי ספיקת כליות, טיפול בהמודיאליזה ודיאליזה פריטונאלית, יתר לחץ דם, השתלות כליה.
יעל חריף
יעל חריף
מתאמת מרפאת מושתלי כבד בבית החולים בילנסון

מובילי קהילה

איתן אביר
איתן אביר
הי לכולם, שמי איתן, בן 44, אב לשלושה ילדים מקסימים, מאוד אוהב לרכוב על אופניים אופניים בשטח, טיולים, בילויים ובעיקר אוהב אנשים. בחודש נובמבר 2015 עברתי השתלת לב בארצות הברית , לאחר המתנה בישראל של מעל שנה, כחצי שנה מתוך תקופה זו באשפוז בבית חולים. בגיל 17 אובחנה בליבי קרדיומיופטיה. עד גיל 41 לא תסמיני כלל ואז תוך זמן קצר מאוד (חודשים ספורים) חלה הרעה משמעותית במחלת הלב שהוגדרה אז כאי ספיקה חמורה שהכניסה אותי לרשימת המתנה להשתלת לב. כבר במהלך האשפוז הארוך אפשר לומר שגיליתי את עצמי מחדש ונוכחתי שיש לי כוחות נסתרים שאף פעם לא ידעתי על קיומם. תקופה ארוכה באשפוז בבית חולים היא לא פשוטה ושואבת כוחות פיזיים ובעיקר מנטליים רבים. במהלך תקופת האשפוז נוכחתי שההתמודדות היא שונה לגמרי בין חולה לחולה ולא כולם מצליחים לאזור את הכוחות הדרושים להתמודדות הקשה והארוכה. לחוות על בשרי את החוויות הלא פשוטות לעיכול ומצד שני לצפות מהצד בדרכם הייחודית של חולים אחרים להתמודד הביאה אותי להחלטה להקדיש מזמני ומנסיוני לתמיכה ועזרה לחולי לב.
ורד שיראזי
ורד שיראזי
חולת לב מילדות, חולת פיברומיאלגיה ומושתלת לב כ4 שנים. מורה בנשמתי ועסוקה בלעשות טוב בעולם.
כמונימושתליםחדשותשמירת כבדים 'בחיים' בדרך להשתלה משפרת את סיכויי ההצלחה

שמירת כבדים 'בחיים' בדרך להשתלה משפרת את סיכויי ההצלחה

חוקרים בריטים מצאו כי העברת כבד להשתלה בטכנולוגיה המשמרת אותו בטמפרטורת הגוף מעלה את סיכויי ההצלחה בקליטת האיבר, בהשוואה לכבד שמועבר בקירור


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

השתלות כבד מבוצעות כיום בישראל ובמרבית מדינות העולם מכבדים מועברים מתורם האיברים לחדר הניתוחים לאחר שטיפתם בתוך צידנית בקירור בטמפרטורה של 4 מעלות, מעט מעל לטמפרטורת הקפיאה.

 

כשהחולה הממתין לכבד נמצא בחדר הניתוח בהכנה להשתלה מופשר הכבד לפני שמושתל בגוף על ידי הכירורגים. בשיטה זו נשמרים כבדים רבים, מאחר והיא מאטה פי 12-10 את קצב חילוף החומרים בכבד, אולם חסרונה בכך כי בתהליך זה חלק מהכבדים נפגעים ולא ניתן להשתילם, מה שמוסיף למצוקת המחסור באיברים להשתלות עמו מתמודדות מדינות רבות.

 

לפי נתונים בבריטניה, נכון להיום רק 83% מהכבדים של תורמי איברים מתים נמצאים כשרים להשתלות. בישראל אין נתונים מקבילים המתפרסמים דרך קבע. בבדיקה שנערכה במרכז הלאומי להשתלות בשנת 2006 על סמך מדגם, שיעור הניצול של כבדים המועמדים להשתלה עמד על 79%, כאשר בין הסיבות לפסילת כבדים להשתלה נכללו כבד שומני, רמות גבוהות מדי של אנזימים שאותרו בכבד המיועד להשתלה, דחיית הכבד במהלך הניתוח וכן סיבוכים בהעברת הכבד לחולה המועמד להשתלה. בישראל לפי הנתונים, בשנת 2017 מתו 26 ישראלים ברשימת ההמתנה להשתלת כבד ונכון לתחילת 2018 ממתינים להשתלת כבד 110 חולים בישראל.

 

למרות חידושים רבים בתחום השתלות האיברים בשנים האחרונות, השיטה להעברת כבדים להשתלות בקירור לא השתנתה מזה כשלושים שנה. אולם בשנים האחרונות פותחה טכנולוגיה חדשה, המצויה כיום בשלבי מחקר, שמאפשרת לשמר את הכבד "בחיים" באמצעים מלאכותיים לאחר הוצאתו מהתורם וכל הדרך עד לחולה המועמד להשתלה, וכן להשביח גם את פעילותם של כבדים שתפקודם אינו מיטבי ולייעדם להשתלה באמצעות זילוח דם (פרפוזיה).

 

עתה מצאו חוקרים בריטיים כי כבד שהוחזק "בחיים" בטמפרטורת הגוף ובאמצעים מלאכותיים עד ההשתלה – נשמר ונקלט בצורה טובה יותר מאשר כבד שמועבר בקירור או בהקפאה.

 

"הכבד הוא כמו מטופל"

 

הטכנולוגיה החדשה לשמירת כבדים המיועדים להשתלה בטמפרטורת הגוף קרויה 'מכשיר נורמותרמיה בזילוח' – NMP (קיצור של Normothermic Machine Perfusion), בהבדל משמירה בקירור – היפותרמיה – הוא מכשיר המבצע זילוח (פרפוזיה) של דם דרך הכבד לאחר הוצאתו מתורם האיברים בטמפרטורת הגוף – 37 מעלות צלזיוס, באופן שמשמר את תפקוד הכבד בצורה מלאכותית על ידי הזנת רקמות הכבד בדם מחומצן ורכיבים תזונתיים שמתקבלים בדם. המכשיר הראשון בשיטת NMP הקרוי OrganOx אושר לשימוש בבני אדם במסגרת מחקרית בשנת 2016 באירופה, הודו וקנדה.

 

במחקר הבריטי שהוא ראשון מסוגו נבדקה יעילות השיטה החדשה לשמירת כבדים והושוותה לשיטה המסורתית המקובלת. החוקרים מאוניברסיטאות אוקספורד וקיימברידג' ובתי החולים קינגס קולג' וברמינגהם בבריטניה, בשיתוף חוקרים מבלגיה וגרמניה ומהקולג' המלכותי הבריטי למנתחים (RCSENG) התחקו אחר שתי קבוצות של מושתלי כבד שנבחרו באקראי בין יוני 2014 למארס 2016, ובהם 100 מושתלים שאצלם הועבר הכבד בקירור ו-120 שאצלם הועבר הכבד באמצעות הטכנולוגיה החדשה.

 

לפי הממצאים, שמדווחים בגיליון אפריל 2018 של כתב העת Nature, לכבדים שהועברו בשיטה החדשה היו סיכויים נמוכים ב-50% להיפגע במהלך ההעברה לחולה המועמד להשתלה, וכן היה ניתן להחזיקם מחוץ לגוף למשך זמן ארוך ב-54% יותר, בהשוואה לכבדים שהועברו בקירור. בשיטת הקירור נמצא במחקר כי היה צורך בפסילת 23.7% מהכבדים שהיו מיועדים להשתלה, שיעור גבוה מזה שמדווח בכלל בריטניה (17%) ולדברי החוקרים הדבר עשוי להעיד על שיעור גבוה של תורמי איברים מתים במחקר שמתו מדום לב ולא ממוות מוחי. על רקע שיפורים טכנולוגיים בניטור איברים להשתלות, בשנים האחרונות החלו במדינות רבות בעולם וכן בישראל לאפשר תרומות איברים מאנשים שמתו מדום לב.  

 

כיום ברוב העולם וכן בישראל השתלות כבד נחשבות לדחופות במיוחד בניסיון לצמצם את שיעור הכבדים הנפסלים להשתלות. בארץ כיום השתלת כבד מן המת דורשת התייצבות מיידית בבית החולים של המועמד להשתלה – תוך שעתיים בלבד. החוקרים מציינים כי שמירת הכבד בטמפרטורת החדר בטכנולוגית NMP מאפשרת לרופאים המעורבים בהשתלה זמן רב יותר להערכה מיטיבה של תפקודי הכבד.

 

לא נמצאו הבדלים בין הקבוצות בסיבוכים במהלך ההשתלה ובימים הראשונים אחריה, לרבות בשיעור הסיבוכים בדרכי המרה שאופייניים להשתלות כבד, וכן לא היו הבדלים במשך אשפוז המושתלים בטיפול נמרץ לאחר ההשתלה – ארבעה ימים. כמו כן, לאורך תקופת המעקב במחקר לא נמצאו הבדלים בהישרדות הכבדים והמושתלים בין שתי הקבוצות.

 

החוקרים מסכמים כי הטמעת השיטה החדשה במערך השתלות הכבד בעולם צפויה לשפר את הנגישות להשתלות כבד ולצמצם את מספר האנשים שמתים בהמתנה להשתלת כבד. במאמר נלווה למחקר כתב פרופ' סטפן שניברגר, מומחה להשתלות מבית החולים האוניברסיטאי אינסברוק שבאוסטריה כי החוקרים הציגו ראיות משכנעות על יעילות טכנולוגית NMP אשר בה "הכבד האנושי הופך להיות כמו מטופל. לכבד מוזרם דם והוא עובר ניטור והזנה באמצעות מכשיר. אם הוא מתפקד כהלכה, הוא מושתל מיד, ואם לא, ניתן לבצע טיפולים והתאמות או תיקונים בכבד לפני ההשתלה". עם זאת, שניברגר מציין כי יש צורך להמשיך ולבצע מחקרים על ההשלכות ארוכות הטווח של השתלות כבדים שהועברו באמצעות הטכנולוגיה החדשה לפני שניתן יהיה להטמיע את השיטה באופן גורף.

 

מחסור עולמי באיברים להשתלות

 

הטכנולוגיה החדשה מבקשת לפתור את מצוקת המחסור העולמי באיברים להשתלה. בישראל, לפי נתונים עדכניים של המרכז הלאומי להשתלות, בשנת 2017 בוצעו 65 השתלות כבד מלאות ושתי השתלות של אונות כבד – ירידה של 12% בהשוואה ל-2016 (76 השתלות כבד), 8 השתלות משולבות של כבד וכליה. נכון לתחילת 2018 ממתינים 1,138 ישראלים להשתלות איברים, מהם840  ממתינים להשתלת כליות, 110 ממתינים להשתלת כבד, 102 ממתינים להשתלת ריאה, 74 ממתינים להשתלת לב, 6 ממתינים להשתלה משולבת של לב וריאה ו-6 להשתלה משולבת של כליה ולבלב. בשנת 2017 נפטרו 94 חולים שהיו ברשימת ההמתנה להשתלת איברים, ומהם 38 שהמתינו לכליה, 26 שהמתינו לכבד, 20 שהמתינו לריאות ו-10 שהמתינו ללב. המדובר במגמת ירידה ביחס ל-122 נפטרים ברשימת ההמתנה ב-2016.

 

לפי הדו"ח השנתי להשתלות כבד של שירותי הבריאות הממלכתיים בבריטניה לשנת 2017, נכון להיום 90% מהכבדים המושתלים במדינה מחזיקים מעמד שנה ו-70% מחזיקים מעמד חמש שנים לאחר הניתוח.

 

 

Nature, doi: 10.1038/s41586-018-0047-9