מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותתפוחי אדמה מגדילים סיכון להישנות סרטן השד?

תפוחי אדמה מגדילים סיכון להישנות סרטן השד?

מחקר: צריכת פחמימות, עמילן במיוחד, עשויה להשפיע על הסיכון לחזרת סרטן השד בנשים


בנשים שהגבירו צריכת עמילן במשך שנה היה סיכון גדול יותר לחזרת הסרטן (צילום: Shutterstock)
בנשים שהגבירו צריכת עמילן במשך שנה היה סיכון גדול יותר לחזרת הסרטן (צילום: Shutterstock)

 

אכילת כמויות גדולות של דגנים, לחם לבן, תפוחי אדמה, בטטות, תירס ומזונות אחרים העשירים בעמילן, עשויה להעלות את הסיכון לחזרה של סרטן השד בנשים ששרדו את המחלה. כך לפחות עולה ממחקר חדש שפורסם בכנס השנתי של סרטן השד שהתקיים לאחרונה בסן אנטוניו.

 

המחקר בוצע בקרב 2,651 נשים ששרדו סרטן השד, שהשתתפו בניסוי להתערבות תזונתית. החוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בדקו כיצד שינויים בצריכת הפחמימות השפיעו על ההישנות של המחלה. לשם כך הם בחנו מידע על צריכת פחמימות בתחילת המחקר ושנה לאחר מכן. בכל פעם הנחקרות דיווחו בשיחה טלפונית על כל דבר שהן אכלו ב- 24 השעות האחרונות.

 

בתחילת המחקר, צריכת הפחמימות עמדה על 233 גרם ליום. ניתוח הממצאים הראה כי נשים שהסרטן שלהן חזר, היו בעלות עליה חציונית של 2.3 גרם ביום בצריכת הפחמימות במהלך השנה הראשונה, בעוד שבנשים שהסרטן שלהן לא חזר, הייתה ירידה של 2.7 גרם פחמימות ביום במהלך השנה הראשונה. 

 

התוצאות מראות כי זו לא רק ההשפעה של צריכת הפחמימות הכללית, אלא גם של עמילן באופן מיוחד. בנשים שהסרטן שלהן חזר, השינוי בצריכת עמילן בשנה הראשונה היה ירידה בצריכה של 4.1 גרם ליום, בהשוואה לירידה בצריכה של 8.7 גרם ביום בקרב נשים ללא הישנות של המחלה.

 

כאשר החוקרים חילקו את המשתתפות לרבעונים בהתאם לשינויים בצריכת העמילן במהלך השנה, השיעור של חזרת הסרטן היה 9.7% בנשים שהפחיתו את צריכת העמילן שלהן בצורה המשמעותית ביותר, בהשוואה ל- 14.2% בקרב נשים שהעלייה שלהן בצריכת העמילן הייתה הגבוהה ביותר.

 

עם זאת, נדרשים מחקרים נוספים שימצאו קשר בין צריכת עמילן לסיכון מוגבר להישנות סרטן השד, לפני שמייעצים לנשים על שינויים בתזונה.

 

 

CTRC-AACR San Antonio Breast Cancer Symposium, held Dec. 6-10, 2011

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה