מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר גרשון פינק
מנהל יחידת הריאות במרכז הרפואי קפלן.
דר-ניסים-אריש
דר-ניסים-אריש
בוגר הפקולטה לרפואה האוניברסיטה העיברית, ירושלים. מומחה ברפואה פנימית ובמחלות ריאה . רופא בכיר ביחידה למחלות ריאה במרכז הרפואי שערי צדק.
אורנה יריב
אורנה יריב
www.PhysioClick.co.il יועצת בכירה לפיזיותרפיה. פיזיותרפיסטית משנת 1989. בעלים, מנכל״ית ויזמית של פיזיוקליק- PhysioClick : המרכז הארצי לייעוץ מהיר, לווי והתאמה של פיזיותרפיה פרטית, מתוך מאות פיזיותרפטרפיסטים פרטיים בכל הארץ ובכל התחומים. טיפול בקליניקה, ביקור בית או יעוצי פיזיותרפיה און ליין . www.PhysioClick.co.il מרצה בכנסים וקורסים בארץ ובחו״ל למדתי באוניבסיטת תל-אביב ובית חולים "אסף הרופא".  מאז עוסקת בעיקר בחולי ריאות בגילאים השונים. בעבר 10 שנים במכון פיזיותרפיה ב"מכבי" בתחום האורטופדי, ובבית חולים ״ לניאדו״ בשיקום ריאות ובמחלקת ילדים בתחום הנשמתי. כל 30 שנות עבודתי עשיתי אלפי ביקורי בית למטופלים שסבלו מבעיות מכל הסוגים: בעיות אורטופדיות, נשימתיות, תפקודיות ועוד. שנים רבות טיפלתי בחולי CF כולל ליווי לחו"ל להשתלת ריאות. השיתתפתי בקורסי ריאות וכנסים רבים בארץ ובבלגיה. חברה באירגון ERS האירופאי למחלות ריאה. מוזמנים: https://physioclick.co.il
כמונינשימהחדשות"האתר YouTube מקדם טבק"

"האתר YouTube מקדם טבק"

מחקר: האתר YouTube משמש לקידום מותגי טבק באמצעות פרסום סרטונים אוהדים


71.2 אחוז מקטעי הוידיאו שנותחו היו בעלי תוכן אוהד טבק (צילום: אתר סטוק פוטוז)
71.2 אחוז מקטעי הוידיאו שנותחו היו בעלי תוכן אוהד טבק (צילום: אתר סטוק פוטוז)

 

לקטעי וידיאו התומכים בעישון נוכחות משמעותית באתר YouTube, כך מצא מחקר שפורסם בכתב העת Tobacco Control.

 

חוקרים מניו-זילנד חיפשו באתר הוידיאו הפופולארי חמישה מותגי סיגריות מובילים בעולם: Marlboro, L&M, Benson and Hedges, Winston, Mild Seven. מהתוצאות שעלו בחיפוש, הם בחרו בקטעים הנצפים ביותר וניתחו את קטעי הוידיאו מבחינת התוכן, על האופן בו נראה כי הוא משקף טבק- חיובי, שלילי, מורכב, לא ברור או ניטרלי.

 

המחקר הראה כי 71.2 אחוז מ- 163 קטעי הוידיאו שנותחו, היו בעלי תוכן חיובי- אוהד טבק, שהשתמשו בתחומים כמו סרטים, סלבריטאים, ספורט, מוזיקה וכדומה. מתוך אותם קטעי וידיאו, למעלה מ- 70 אחוז הכילו את שם המותג של הסיגריות בכותרת. החוקרים אומרים כי למעלה מעשרים קטעי וידיאו שנבחנו היו עשויים באופן שנראה מאוד מקצועי.

 

הסכם של ארגון הבריאות העולמי דורש מ- 168 המדינות המשתתפות לאסור כל סוג של פרסום טבק. בניגוד לטלוויזיה, אתר YouTube הוא אתר שהמשתמשים בו מתחזקים את התוכן ותכניו אינם מפוקחים. הנהלת האתר אינה מסירה קטעי וידיאו אלא אם מתקבלות תלונות מהצופים על תוכן פוגעני או הפרת זכויות יוצרים.

 

החוקרים אומרים כי ממצאי המחקר מראים כי יש הרבה קטעי וידיאו פופולאריים שמכילים תוכן ספציפי של מותגי סיגריות, רבים מהם ימשכו בני נוער. לדבריהם, לחברות הטבק יש הרבה מה להרוויח מהפוטנציאל השיווקי שברשת האינטרנט, בלי להעמיד את עצמן בסיכון משמעותי לכך שזה יסבך אותן בהפרת חוקים או קודים של פרסום. הם קוראים לארגוני בריאות וארגונים ציבוריים לבקש את הסרת הסרטים אוהדי הטבק מהאתר.

 

בתגובה למחקר, חברת פיליפ מוריס, יצרנית מותג הסיגריות מרלבורו אמרה כי היא לא משתמשת בקטעי וידיאו ברשת לשיווק מוצריה.

 

Tob Control doi:10.1136/tc.2010.035949

 

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה