כמוניהשמנהחדשות10 עצות לשמירה על הבריאות בחג הלביבות והסופגניות

10 עצות לשמירה על הבריאות בחג הלביבות והסופגניות

איך להכין סופגניות ולביבות בריאות יותר? מה עדיף - שמן עמוק או טיגון רגיל? איך למנוע היווצרות חומרים מסרטנים בשמן? וגם: השיטה שתסייע לכם להיגמל במהירות מסופגניות

מאת אלה הר-נוי
29/11/18
תגובות 0

סופגנייה אחת מכילה 300-600 קלוריות (צילום: Shutterstock)
סופגנייה אחת מכילה 300-600 קלוריות (צילום: Shutterstock)

סופגנייה - סופגנייה מורכבת קמח לבן, סוכר, מילוי מתוק כמו ריבה והמון שמן. סופגנייה אחת מכילה 300-600 קלוריות "ריקות", בהתאם לגודלה ולסוג המילוי. "הערך הקלורי הגבוה של הסופגנייה מוסבר על ידי הספיגה המואצת של השומן על ידי הבצק (סופגנייה – סופגת), שכן ידוע שלפחמימות יכולת גבוהה במיוחד לספוג שמן, וגם על ידי התוספת הגדולה של הסוכר – בתוך הבצק עצמו, במילוי וכן על גבי הסופגנייה" מסבירה ד"ר אולגה רז, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי תל-אביב.

 

לביבה - בגלל שהלביבות המסורתיות מורכבות גם הן מפחמימות (תפוחי אדמה וקמח) הן סופגות שמן בקלות ובמהירות, כך שלביבה ממוצעת מכילה כ-150-200 קלוריות. ומי מסתפק באחת? "לביבות עדיפות על הסופגניות, שכן הן מורכבות גם מירקות כגון תפוחי אדמה, בטטה, כרובית, כרישה, קישואים, בצל ופטרוזיליה ולכן הן מספקות גם חלבונים, ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים" מסבירה עדינה בן-אהרון, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי סורוקה.

 

שמן - הבעיה עם שמן היא לא רק הקלוריות והשומן. "שומן שנמצא בשימוש לטיגון חוזר מספר פעמים מתחמצן, מה שמהווה מפגע בריאותי, מאחר ועלולים להיווצר בו חומרים מסרטנים" מבהירה ד"ר רז "לכן אם מכינים סופגניות או לביבות בבית הקפידו להחליף את השמן לעיתים קרובות".

 

כך תשמרו על הבריאות בחנוכה 

 

1. "אם אתם רוצים לאכול סופגנייה, קנו סופגנייה בודדת ואיכלו אותה מחוץ לבית. אל תתפתו לקנות קופסת סופגניות במחיר מוזל – בסוף זה עולה ביוקר" אומרת ד"ר רז.

 

2. תכננו מראש את הסופגניות שלכם. תחליטו כמה סופגניות תאכלו בחג (עדיף להסתפק באחת או שתיים) ואז חשבו על הזמן והמקום המתאים. שימו לב כי לא כל סופגנייה "שווה" את המחיר הקלורי – כך למשל יש סופגניות שאינן טריות או כאלו עם מילוי שאתם פחות מעדיפים.

 

3. אם רוצים להיגמל מאכילת סופגניות לתמיד, סיגל פרישמן, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בבית החולים בילינסון, ממליצה לנסות את השיטה הבאה: לקחת ביס מסופגנייה ולפני שבולעים אותו, להשאירו בפה ולמצוץ אותו. כך מרגישים את כמות השמן ויתכן שתמנעו מהביס השני ומהסופגניות הבאות.

 

4. מכינים בבית? "הכינו את הסופגניות והלביבות קטנות" אומרת ד"ר רז "לגבי סופגניות - לא למלא במילוי או לשים מעט רק בשביל הטעם".

 

5. העדיפו סופגניות ולביבות אפויות. "באופן כללי את רוב המתכונים המטוגנים ניתן להמיר באפייה. כך גם הדין לגבי לביבות, או סופגניות" אומרת פרישמן "ניתן לקחת מתכונים מוכרים ואהובים, להבריש עם מעט שמן ולאפות".

 

6. אם בכל זאת החלטתם לטגן, בן-אהרון מסבירה כי כשמדובר בסופגניות, טיגון בשמן עמוק עדיף על טיגון רגיל. אחרי הטיגון הניחו על נייר סופג כדי שיספוג את השמן העודף. את הלביבות היא ממליצה לטגן בתרסיס שמן במחבת טפלון, במולטי שף או במחבת בריאות, כך שלא צריך להוסיף הרבה שמן כשמטגנים.

 

7. פרישמן ממליצה להשתמש בשמן קנולה לצורך טיגון, שכן הוא חסר טעם ומתאפיין בנקודת עישון גבוהה, מה שמעכב את שריפתו ומכאן מעלה את איכותו.

 

8. בטיגון - בין אם מדובר בסופגניות או לביבות - חשוב להמתין עד שהשמן חם לפני שמתחילים לטגן "כך זמן הטיגון מתקצר ונספג פחות שמן" אומרת פרישמן.

 

9. יש להחליף את השמן בין טיגון לטיגון. "בנוסף, בעת הטיגון יש לנקות במידת האפשר ובמהירות האפשרית את כל השאריות הקטנות הצפות בשמן, זאת גם על מנת להוריד את מידת חמצונו" אומרת פרישמן.

 

10. אל תבססו את הארוחה על לביבות וסופגניות. הכינו להדלקת הנרות מזונות נוספים כמו פשטידת ירקות קלה או מרק ירקות והרבה ירקות טריים. הוסיפו פירות לקינוח.

 

 

מתכונים ללביבות בריאות 

 

 

*גרסה ראשונה של הכתבה פורסמה בנובמבר 2014 

 
קישור:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: