מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

השסע שנפער בין הנכים וההולכים על שתי...

20/09/12 10:14
2110 צפיות

כן, הבנתי מהר מאד שאינני שווה ולו כקליפת השום בשוק הפנויים פנויות. אני יודע שהפתיחה הזאת, לכאורה, איננה קשורה לכותרת, מיד בהמשך, יוברר הקשר.

 

שיחת טלפון מייצגת "שלום שמי מיקי אני בן 38, גר בחיפה  186 ס"מ,גרוש +2 . לפני מספר חודשים עברתי תאונה קשה, היום אני נ...נכה... אבל... מצבי הולך ומשתפר... יהיה בסדר... הלו... הלו..." ניתוק!

 

למה היא ניתקה? אולי בגלל שאני מחיפה? אולי הגובה? אבל מעולם לא היתה שום בעיה, לא, לא יכול להיות, האם הן מנתקות בגלל מצבי הבריאותי האם המלה "נכה" היא הגורם?

 

לפני 11 שנים בקירוב, אקס אישתי עברה טיפולי פוריות, בסוף תהליך הטיפול הקשה והמייגע ניקלטו 3 עוברים ברחמה. עברנו את כל הבדיקות הרפואיות, הכל תקין. ואז הגיע הרופא עם הצעה מזעזעת "יש לכם שלושה עוברים תקינים ברחם האם הייתם רוצים לדלל אחד או שניים? אל תזדעזעו, אנחנו בפתחה של המאה ה-21, היום לא נהוג ללדת שלישיות , בגיל חודשיים העובר איננו יישות עדיין, מהבחינה הסוציואקונומית זה לא נוח, זה עלול לפגוע ברמת החיים שלכם ושל כל אחד מהילדים, מתי מתאים לכם תור לדילול?"

 

דילול?! תהיתי. מה הוא בא לי עכשיו עם ההצעה הזאת?"כן אני רוצה לקבוע תור לדלדול... סליחה דילול" ענתה אקס אישתי ,עוד לפני שהספקתי לקלוט את המשמעות.

 

יום הדילול הגיע, המחט עם הרעל שאמור לשתק את פעולת הלב ובכך להרוג את העובר הגיע. הג'ל של האולטרה סאונד נמרח בנדיבות, המחט הוחדרה לחלל הרחם "טוב אדון מיקי..." נשמע קולו העמוק של הרופא המדלל "אתה רוצה אולי לבחור, או שאתה נותן לי את הכבוד?" "לבחור?" עניתי בשאלה חרישית, חשתי את הרצפה זעה לי מתחת לרגליי "אה...אה... לא... איך?... לבחור?..."

 

סיפוריו של אבי ז"ל, על חיסול כל משפחתו בתקופת מלחמת העולם השניה, חלפו לי בראש באותם שברירי שניות.

 

"אני רוצה שתזכור" כך אבי ז"ל אמר כשנה לפני שנפטר בפתאומיות "הגרמנים יימח שמם, רצו לחסל אותי, אבל אני נקמתי בהם והבאתי אותך לעולם, אתה חיב להמשיך את דרכי, זאת המשימה שלך!!"

 

לא עמדתי בכך יצאתי מהחדר "אינני מסוגל לבחור" העובר הומת. וכעבור כשבעה חודשים נולדו לנו בן ובת מקסימים. מאז חלפו כעשר וחצי שנים, הספקתי גם להתגרש.

 

לפני כחצי שנה, הכרתי בחורה בשם שושי, בחורה שנונה, אינטליגנטית ויפה. קבענו להפגש בתחנת הרכבת "השלום" בת"א, באמצע הדרך, שכן אני גר בחיפה והיא בירושלים.

 

"שושי תראי אני חייב לומר לך את האמת... אני קצת... אה... נכה, אבל ממש לא נורא ואני גם הולך ומשתפר, נכון שזה לא יפריע לך?"

 

תשובתה של שושי היממה אותי והציבה מראה HD   ישר לפנים "מיקי, שמע גם אני נכה... אני נכה מלידה ואני על כסא גלגלים ממונע. נכון שזה לא יפריע לך?"

 

"אה.. ל... לא, מה פתאום נפגש למה לא יאללה נפגש" וויי לאיזו מלכודת הכנסתי את עצמי, מה עשיתי? טוב אני תמיד יכול להגיד שזה לא היא אלא אני ולנפנף אותה מחיי כפי שעשיתי עשרות פעמים קודם לכן. אלוהים, כסא גלגלים ממונע, מה זה לעזאזל?

 

נפגשנו, היה לי כל כך טוב להביט בעיניים הכי יפות בעולם, הכי חכמות והכי טובות. לפתע פשוט לא ראיתי את הכסא והוא נעלם לחלוטין. רק שושי ואני היינו שם אני עם נשמתי ושושי עם נשמתה היפה.

 

"מיקי, רציתי לספר לך משהו" פנתה אליי שושי , כעבור כחודשיים של היכרות ושיחות עומק "אתה יודע, היה לי ממש מזל, שאמא שלי לא הלכה לעשות בדיקות בהריון שלה... כי אם היא היתה מבצעת את הבדיקות, לא היינו עכשיו ביחד"

 

צמרמורת עברה לי לאורך עמוד השדרה .העובר שלי, זה ההוא מלפני 11 שנים, זה שלא נלחמתי על חייו, וברחתי מלהצילו ,כמו שפן , זה הוא שעלה לי לנגד עיניי, ושושי מחזיקה אותו על ברכיה בעיניים דומעות מרחמים.

 

אני הרגתי ילדה כמו שושי, שושי לא הומתה בזכות אדישותה של אימה. אילולי האדישות, לא הייתי זוכה לחבק את הנשמה המקסימה והיפה הזו.  עד כאן הסיפור האישי שלי.

 

החברה המזעזעת שלנו נותנת לגיטימציה לרצח עוברים חפים מפשע בגלל סיבות סוציואקונומיות וחברתיות מגזריות. ברחבי העולם ישנם מקומות שרוצחים תינוקות רק משום שמינם אינו מתאים להורים. והמזעזע ביותר כשהמדובר בעובר בעל מום פיזי הרצח הופך להכרח. האימהות הדתיות המתנגדות לרצח מסוג זה, נתפסות כלא אחראיות, נתפסות כחסרות אחריות חברתית.

 

אני אומר לכם ידידיי, המתת עוברים מסיבה של מום פיזי, היא רצח, אני רואה את כל ידידיי בעלי המומים מלידה, ולבי זועק ובוכה כמה נשמות מדהימות נרצחו בידי ההכרח שחברתינו יצרה בנוגע להמתת עוברים בעלי מום. ועתה נחבר את דעתי עם סיפורי אבי ז"ל ,על המשטר הנאצי ששלט בגרמניה בשנות השלושים והארבעים במאה הקודמת. המשטר הנאצי יצר אפס סובלנות כלפי נכים, מפגרים, הומואים, צוענים ויהודים. האנשים מהקבוצות הנ"ל נטבחו, הומתו,נחנקו ונשרפו, קהילות שלימות שמסרו נפשם.

 

רבותיי, אנא מכם, אני עומד על ברכיי בידיים שלובות, הניחו לנשמות הללו לבוא לעולם, התמודדו עם הגורל, בעלי המוגבלות מלידה, רובם ככולם הם ה"שושי" מהחיים הפרטיים שלי ואינני מדמיין את חיי בלעדיה.

 

תגובות

הפלה היא שאלה לא קלה ואני תמיד מתנחמת בתאוריה שרק אחרי הלידה זה ממש בן אדם וקודם זה לא ...כמו שהביצית היא לא וגם לא תאי הזרע למרות שפוטנציאלית יכולים להוביל ליצירת תינוק.

הפלה יכולה להתאים להיווצרות שאולי לא מתאים לה להיות כאן איתנו.

מיקי-קלור
20/09/12 11:24

נגעתי בעיקרון שנכפה עלינו בתור הורים בחברה "מתוקנת" אוטומאטית להפיל בגלל פגם פיזי. אנשים עם פגם פיזי הם טובים וחכמים ותורמים לחברה לא פחות ואולי אפילו יותר מרבים מההולכים על שתיים.

המין האנושי הוא מאד בעייתי...ראה שאנחנו מין שיוצר מלחמות והורג את עצמו...

שושי-ברגר
20/09/12 18:14

איזה כייף שחזרת לכתוב, מחכה כבר לבלוג הבא !
ברכה והצלחה .

מינרבה1
21/09/12 7:06

בעיה ושאלה קשה.

גם התשובה היא כזאת

מה זכות ההורים להחליט עבור בן אדם אם לחיות או למות ?

שאלה אחרת היא מדוע להטיל על ההורה עול כל כך כבד ?

לגדל ילד כזה ולהשקיע בו בלי סיוע ?

לא אחת משפחות נהרסות בגלל ילד, מהי זכותנו לגרום לסבל של יתר בני המשפחה ?

לדעתי, כל אחד צריך לשקול...ואי אפשר לשפוט, אסור לשפוט את ההחלטה .

הספור הנ"ל מעורר יותר מדי רגשות.

מיקי-קלור
21/09/12 12:07

לדעתי  אין על החברה/רופאים לעודד הפלת עוברים בעלי פגם פיזי. להיפך, האנשים הנכים שנולדו לעולם הזה אינם סובלים! ולא גורמים סבל למשפחותיהם, ההיפך הוא הנכון רובם נהנים מהחיים וגורמים אושר לרבים. אי אף אדם שעומד להיות הורה הזכות המוסרית להחליט שאדם נכה לא יבוא לעולם רק בגלל שהוא חושש מסבל שיגרם לו בידי החברה או קשיים בניידות. כל הבעיות הללו פתירות. תשאלו נכים מלידה האם טוב להם? האם הם רוצים למות? האם חבל שהם באו לעולם? תראו מה תהיה התשובה ואז תגיבו. בוודאי שאין לאף אחד היכולת לשקול שיקולים שכאלה ועל כן אין להטיל זאת על אף אחד!

yulli
21/09/12 15:35

שלום מיקי,

התרגשתי לקרוא את הבלוג שלך. אני מטופלת דיאליזה כך שאין לחשוד בי שאני באה מהצד הבריא של החברה.

בגדול אני מסכימה איתך שבחברה הישראלית יד ההפלות קלה מידי על ההדק. בתור יועצת גנטית לשעבר לא יכולתי לשאת זאת.

אבל יש גם צד שני לדברים.

קודם כל צריך להגדיר מהי נכות חמורה. בשאלה הזו התחבטו אתיקנים ורופאים ובודאי לא נצליח ללבן אותה פה אבל בעיני אכן יש עוברים שמותם טוב מחייהם : למשל, תסמונות עם עיוותים גופניים משולבים בפיגור שכלי קשה  והאמן לי שראיתי כאלו בחיי יותר ממך כך שאני יודעת על מה אני מדברת. האם אתה היית מוכן לגדל ילד כזה ולאותו סובל כל חייו?

אני חושבת שזכות הבחירה היא בידי ההורים. יש הורים שלא מסוגלים ולא בנויים לגדל ילד עם נכות ויש כאלה שכן. אין לכפות את העקרונות שלך נגד הפלות על זוג אחר, האם אתה מוכן לגדל את הילד הפגוע שיוולד להם? אם כן, בבקשה תגיש בקשה לאימוץ כי יש לא מעט כאלו שננטשים בבתי החולים לאחר לידתם.  

מיקי-קלור
21/09/12 16:42

יולי צר לי שלא הבהרתי את דבריי כיאות למרות שהדברים נכתבו בהדגשה רבה. אני מדבר על עוברים בעלי פגם פיזי . עוברים בעלי סיכוי גבוה לפיגור זה סיפור אחר ואינני מדבר על כך כי אינני מבין בזה דבר.

החברה שלנו החליטה שמי שאיננו הולך על שתיים הוא חסר זכות לחיים, זו תפיסה פאשיסטית שיש לשרש. כך גם נקרא הבלוג על שם השסע שנפער בין נכים להולכים על 2. תארי לך שנכים היו מחליטים שיש להפיל עוברים בעלי שתי רגליים בריאות, האם זה יכל לעלות על הדעת? בוודאי שלא.

כל אותם נכים מסכנים שמשפחותיהם נוטשות אותם בבתי החולים- לדעתי מדובר כאן בפשע נגד האנושות באחת הדרגות החמורות ביותר שלו ויש להעניש הורים כאלה במלוא חומרת הדין. לשאלתך אם הייתי מוכן לאמץ ילד כזה התשובה בוודאי שכן ואני אכן מאמץ נכים בוגרים שננטשו ע"י משפחותיהם.

מינרבה1
21/09/12 17:26

למיקי,

שוב, אל נא תשפוט הורים.

יש הורים שפשוט אינם מסוגלים לגדל ילד נכה

ראיתי כתבות על הורים שגרים בקומה רביעית + וצריכים להוריד את הילד על הידים ולהעלות אותו על הידים, כל יום, לפעמים מס' פעמים. מבקשים לתת להם דירה בקומת קרקע ואין שומע...

בימינו, במדינה שלנו, גם לבריאים קשיים, מי ערב לכך שנכה יכול להסתדר בחיים בלי סיוע ?

בל נשפוט...

רוני13
08/10/12 17:53

חבל שאי אפשר לדלל עוברים בעלי פגם מוסרי כאלה שיטרידו מינית קטינות כשיגדלו, מה אתה אומר על זה מר מוסר?