מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אכילה נכונה וחיים טובים

21/11/12 18:17
5410 צפיות
על 2 תרופות סוכרת
  חלק  מהתרופות המשמשות כיום להורדת רמות הסוכר בדם (תרופות כגון אינסולין מהדור הישן, גליבטיק, גליבוריד ואבנדיה) גורמות (כתופעת לוואי) להשמנה. השמנה אינה דבר של מה בכך והיא גורם סיכון משמעותי לסוכרת ומחלות לב, עודף משקל הוא גורם סיכון למחלות רבות נוספות ובהן גאוט, מחלות כיס מרה, כבד שומני, פגיעה בפרקים ובגב, דום נשימה בשינה ועוד. לפיכך עד כה חלק מהחולים שלקו בסוכרת ועודף משקל, טופל בין היתר בתרופות שגרמו לעליה נוספת במשקל – ועד לאחרונה לא היה ברור האם מדובר בבעיה זו בלבד.   גליבנקלמיד=גליבטיק=גלובן: זו תרופה ותיקה ואחת היעילות ביותר בהורדת סוכר, אם כי יעילות זו הולכת ופוחתת עם הזמן. המנגנון העיקרי אשר באמצעותו פועלת הוא השפעה ישירה על תאי ביטא בלבלב, סחיטתם והוצאת האינסולין הנמצא בתוכם. עלולה לגרום גם להיפוגליקמיה מסוכנת וממושכת וגם לעלייה במשקל... נראה כי השפעתה על מסת תאי הלבלב המפרישים אינסולין מתבטאת בהרס מהיר יותר. התרופה ניטלת לפני הארוחה, כמחצית השעה, והמינון המרבי הוא עד 3-4 כדורים ביממה     השפעתה על הלב וכלי הדם לא היתה עד לאחרונה  לגמרי ברורה.   מטפורמין=גלוקופג'=גלוקומין: תרופה ותיקה, הגורמת להפחתה בייצור הסוכר מצד הכבד.  התרופה יעילה ובטוחה. עלולות להופיע תופעות לוואי, בעיקר בימים הראשונים של נטילתה, מצד מערכת העיכול, כגון כאב בטן, שלשול, גזים. במרבית המקרים תופעות אלו חולפות אך לא מעט חולים, אינם מסוגלים להמשיך הטיפול בה לאורך זמן עקב תופעות לוואי אלו. רצוי לעקוב אחת לשנה אחר רמת ויטמין B-12 ולתקן במידת הצורך, מאחר והתרופה עלולה לגרום לחסר של ויטמין זה. בדרך כלל, אינה גורמת להיפוגליקמיה. על פי דיווחים שונים, השפעתה על הלב וכלי הדם טובה. אינה משפיעה לרעה על תאי ביטא ומחירה זול מאד. בישראל קיים רק מינון יחיד- 850 מ"ג. מותר לצרוך עד 3 כדורים ביום ורצוי ליטול לאחר הארוחה, עד כמחצית השעה.   לאחרונה התפרסם מאמר באחד העיתונים הרפואיים החשובים ביותר  Ann Intern Med  הבוחן את השפעת 2 התרופות לסוכרת המצוינות לעיל על התפתחות מחלת לב ומוות אצל חולי סוכרת. מחקר העוקבה (COHORT)  הענק הזה כלל 253690 חולי סוכרת שנטלו תרופות אלה בארצות הברית מתוך תיקיהם הרפואיים של משוחררי הצבא האמריקאי. חולים מסובכים כמו בעלי מחלות כליה מתקדמות נופו מהמחקר. במחקר נבדק עד כמה נוטלי תרופות אלו סבלו מאשפוזים עקב אוטם שריר הלב שבץ מוחי ומקרי מוות.   מסקנות מחקר זה שמצטרפות למחקרים דומים הראו כי שימוש בתרופות כמו הגליבטיק גורמת לשכיחות יתר של מחלות לב וכלי דם לעומת אלה הנוטלים מטפורמין . ולפיכך לפי הידע הקיים כיום מטפורמין הינה תרופה עדיפה על  גליבטיק בטיפול בסוכרת.   אבל... ה"תרופה" האידיאלית לסוכרת - ספורט ותזונה נכונה!!! ה"תרופה" האידיאלית לסוכרת היא זו שעם הורדת רמות סוכר הדם גם תגרום לירידה במשקל, תגן על הלבלב מפגיעה נוספת ותשפיע על גורמי סיכון אחרים כגון כולסטרול ולחץ דם. "תרופה" זו קיימת מקדמת דנא -  ירידה במשקל ופעילות גופנית, הם "גלולת הפלא" של הטיפול בסוכרת. אין ספור מחקרים הראו ששילוב בין פעילות גופנית מתונה (30 דקות לפחות של הליכה נמרצת מדי יום) המשולבים בדיאטה מתונה (ירידה של 5-10% ממשקל הגוף ההתחלתי) מהווים טיפול יעיל ביותר הן במניעת המחלה, והן במניעת הופעת סיבוכיה. ראו למשל, מחקר חדש על התועלת בהרמת משקולות למצב הסוכרתי... ויש עוד הרבה דוגמאות בחדשות הסוכרת.    

תגובות

האם יש מישהוא שלא יודע שלזוז ולאכול נכון זה מצוין להתמודדות עם הסוכרת? ובכל זאת כל כך מעטים טורחים לזוז, למה לדעתך? ומה אפשר לעשות?

מינרבה1
21/11/12 19:35

האם גלוקוראייט גם כן גורם להשמנה ?

מינרבה1
21/11/12 19:37

מה באשר לנובונורם ?

denur1
21/11/12 20:30

כמי שנטל בעבר את התרופות האלו ועוד נוספות חייב לציין שאתה צודק במאה אחוז, תזונה נכונה הינה התרופה הטובה ביותר, פעילות גופנית ביצעתי לאורך כל השנים וממשיך גם היום, המפתח הוא בתזונה ופעילות גופנית תורמת את חלקה.  בנתיים כבר מעל שנה שזה מחזיק מעמד ואין כל צורך בתרופות. בהתחלה זה קשה אבל עם הזמן הרגל הופך טבע.

בקשר לנובונורם וגלוקורייט

2 תרופות אלו  הן מהמשפחה של הגליבנקלמיד  (הנובונורם הוא ממשפחת הגליטידינים שהיא משפחה תאומה לסולפניל אוריאה ) .

כך שתרופות אלו מומלצות בדיוק כמו הגליבנקלמיד.

בקשר ללמה אנשים לא זזים: פרט לכך שקל להאשים את האנשים בעצלנות , הרי הגורמים המטפלים: דיאטניות אחיות רופאים וכל מי שיש לו השפעה  על המטופלים לא תמיד יש לו את הזמן והמוטיבציה להשקיע בשינוי הרגלי החיים של המטופלים. חלק לא קטן מהמטפלים  לא יודעים אפילו לדאוג לעצמם . שיעור העישון למשל בקרב רופאים הוא 14 אחוז. אז מה נלין על המטופלים.

 

סרטון נחמד שיכול לעזור לסוכרתיים לוותר על לחם

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=3puLEt5sr68