מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

על נוירולוגיה בכלל ושבץ מוח וטרשת נפ...

ישנם מספר מצבים בנוירולוגיה המחייבים אבחון דחוף וטיפול מיידי . איחור בהצעת הטיפול עלול לגרום לחסרים נוירולוגים צמיתים ואף תמותה

10/12/12 1:24
5714 צפיות

ישנם מספר מצבים בנוירולוגיה המחייבים אבחון דחוף וטיפול מיידי . איחור בהצעת הטיפול עלול לגרום לחסרים נוירולוגים צמיתים ואף תמותה. בפוסט הנוכחי  אסקור מספר מצבים דחופים בתחום הנויורלוגי.

אין ספק כי מצב החירום הנפוץ ביותר הינו שבץ מוח . לדאבוננו ניתן להציע טיפול רק בשעות הראשונות ולכן כה חשוב לא להתמהמה עם האבחון או הפינוי למיון. מבין הטיפולים שניתן להציע ניתן למנות טיפול ממיס קרשי דם הניתן לוריד, צינטור מוחי, טיפול בנוגדי קרישה ושמירה על לחצי דם גבוהים על למנת לשפר את הזילוח למוח.  עם זאת,טיפול ממיס קרישי דם ניתן רק בכחמישה אחוז מהמקרים עקב חלון הזדמוניות צר והתויות נגד רבות

מצב חירום נוסף הינו דמם תוך עכבישי הנובע לרוב מקרע של מפרצת מוחית מולדת ,כלומר כלי דם מורחב. הסימן הקליני החשוב הינו כאב ראש עז וחזק ביותר המופיע באופן חד ופתאומי. הבירור כולל הדמיה של המוח ולעיתים גם ניקור מותני לזיהוי דם בנוזל השדרה. אבחון מפרצת מדממת מחייב טיפול צינטורי דחוף.

זיהומים של מערכת העצבים המרכזית הכוללים דלקת קרומי המוח (מנינגיטיס) או דלקת של המוח (אנצפליטיס) מהווים מצב חירום חשוב המחייב אבחון על ידי ניקור מותני והצעת טיפול אנטיביוטי או אנטי וירלי בהתאים למחולל האפשרי. הסימנים עשויים לכלול כאבי ראש וחום יחד עם אחד או שילוב של הבאים: קשיון של העורף, ירידה במצב הכרה, בלבול, פרכוסים, חסרים נויורלוגים ועוד.

גם מערכת העצבים ההיקפית עשויה להיות מעורבת במצבי חירום. תסמונת על שם גילאן ברה הינה דלקת חדה של מערכת העצבים ההיקפית הנגרמת על ידי נוגדנים התוקפים את החלבון המקיף את העצב (מיאלין). הסימנים עלולים לכלול חולשה מוטורית מטפסת של הגפיים התחתונות המלוה לעיתים גם בהפרעות תחושה. מאחר והפגיעה עלולה לערב גם את שרירי הנשימה ולגרום לדום נשימה או את מערכת העצבים האוטונומית ולגרום להפרעות קצב מסכנות חיים חשוב האבחון המהיר והניטור הלבבי והנשימתי  של החולים.

מחלת המיאסטניה מערבת את הצומת עצב-שריר, גם היא במנגנון עצמוני של נוגדנים. התלקחות חדה של המחלה עשויה להיגרם מחשיפה לתרופות,בעיקר אנטיביוטיקות, זיהומים של דרכי הנשימה, הפרעות בבלוטת המגן ועוד. התלקחות חריפה של המחלה עלולה לשתק את שרירי הנשימה ולגרום לדום נשימתי ולכן מחייבת ניטור נשימתי וטיפול מיידי.

תהליך חריף הלוחץ על חוט השדרה עלול לגרום לחולשה בגפיים, הפרעת תחושה מגובה הפגיעה ומטה (פלס תחושתי) והפרעות בשליטה על סוגרים. תסמונת לחץ שדרתית עשויה להיות ביטוי של גרורה המערבת חוליה בעמוד השדרה ולוחצת על החוט ולכן מחייבת הדמיה דחופה על מנת שהחולה לא יוותר עם ניכות צמיתה כגון שיתוק של שתי הרגליים.

פרכוס כיפיוני  הנמשך זמן ממושך מכונה בשם  סטאטוס אפילפטיקוס, במידה והפרכוס לא נפסק  הוא עלול לגרום לנזק נוירולוגי לצמיתות ואף לסכן חיים ולגרום להפרעות קצב,  דום נשימה, עליה בחום הגוף, חמצת בדם ועוד. הטיפול צריך להיות מיידי על ידי מתן תכשירים נוגדי כיפיון לתוך הוריד במינון גבוהה ולעיתים גם  על ידי הרדמת והנשמת החולה.

מצבים אלו ואחרים מהווים מצבים דחופים ביותר ולכן הם צריכים להיות מאובחנים במהירות גם על ידי רופא ראשוני ולהיות מטופלים בהתאם.

 

תגובות

snow17
10/12/12 21:42

היי, אני לא כל כך הבנתי את הקשר הישיר לטרשת נפוצה שהוזכרה בכותרת.. בנוסף האם מי שיש לו טרשת נפוצה וסובל מכאבי ראש יומיומיים (כנראה בגלל הריביף) צריך לבדוק אולי יש לו מחלה אחרת, מן המוצעות כאן אולי?

הפוסט איננו מתייחס לטרשת נפוצה אלא למצבי חירום בנוירולוגיה באופן כללי. לגבי כאבי הראש היומיומיםי מומלץ להתיעץ עם הרופא המטפל.

אהרון-7
03/05/15 7:59

ד"ר איתן שלום רב.

לאחרונה נהגתי ברכב בו הייתה לי תאונת דרכים ופגעתי בבטון..

נחבלתי בראשי / מצחי - דיממתי מהראש והאף - פונתי ע"י מדא  שוחררתי באותו יום ..

כאביי הראש החמירו ואיבודיי הכרה פעמיים ..רופא המשפחה שלך אותי למיון דחוף ...נוירוכירורג במיון אמר שאין לו מה להיתערב אלה המשך טיפול רופאים אחרים וכו'...

העינין הוא כזה : לפניי 15 /20 שנה היו לי ארועי הרבה ארועים של איבוד הכרה מלווי חום וכאבים (ללא איבוד שליטה ) תווכים ארוכים כלאמר 5/6 דקות לארוע ולמעלה מ 10 ארועים מתועדים עוד מגיל 16  ..עברתי הרבה עוד לפניי הגיוס ולא היו ממצאים חריגים בבדיקות..הולטר ..ב.תריס..CT..EEG...צילומים...ומה לא ..

היתייאשתי ראיתי שהרופאים מגששים כל השנים האלו ..והמשכתי  ...אשפוז אחרון לאיבוד הכרה היה ב 2001 כל השנים שקט ומאז התאונה ( 26.4.15 ) מצבי חזר כמו פעם וגרוע יותר ..איבודיי הכרה כאבי ראש נוראים  לא יושן אין לי סבלנות לאיש , בורח מעצמי מהתקפות כאבי ראש .וכו'...עכשיו אני בדרך ל EEG  וTELT ואני חושש כיום אם שתיי ילדים שהמצב חוזר על עצמו במידה ולא ימצאו דבר ...מה דעתך בבקשה ? מה היית ממליץ ? 

יתכנו סיבות רבות למצבי איבוד הכרה חולפים לרבות הפרעות קצב, ארועים כיפיונים או נפילת לחצי דם. חשוב לקבל פרטים מלאים לגבי אופי הארועים, מישכם, הגורמים להופעתם, האם הם מופיעים בעמידה או בשכיבה, מלווים בתנועות לא רצוניות, איבוד שתן או מצב בלבולי ועוד.

 חשוב כמובן גם להשלים בירור כולל מבחן טילט לזיהוי נפילות בלחצי דם, הולטר אקג לאבחון הפרעות קצב וEEG בעירות ושינה בשאלת אפילפסיה.

אני מציע להמשיך בירר אצל הנוירולוג המטפל.

כל טוב ובהצלחה

רן50
04/12/19 23:21

שלום רב, אני פסנתרן כל חיי, והדבר הבא הוא הרסני וטראגי עבורי : לפתע פתאום רעש איום ונורא שאני שומע, מרגע היקיצה עד השינה !! ספק צילצולים אך נשמע הרבה יותר, אני בן 51 ואמי בת ה-84 תמיד מתלוננת על צילצולים באוזניים. אני זקוק לעזרה דחופה בענין. תודה

ערן-ברקוביץ
05/12/19 18:20

שלום רן, זהו סימפטום מטריד מאוד, עוד יותר מכיוון שאתה עוסק במוזיקה. לפי התיאור הקצר אתה כנראה סובל מטינטון. תחילת הטיפול בהערכה ראשונית של רופא המשפחה, אז יפנה בהתאם לצורך לנוירולוג, רופא אא"ג (אף-אוזן גרון) או למרפאה ייעודית לטיפול בטנטון (יש בכמה בתי חולים). תחשוב האם היה איזשהו טריגר שבגללו (או בסמוך אליו) החל הטינטון? במידה וקיים מאוד יעזור לאבחנה והטיפול. מאוד מקווה שהזיהוי והטיפול המוקדמים יעזרו לטיפול בסימפטום - המון המון בהצלחה.

פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירו...