מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

בריאות הוליסטית

כמוניבלוגיםבריאות הוליסטיתמהי בריאות הוליסטית?

השימוש הרווח בביטוי "בריאות הוליסטית" מצריך הבהרה בנוגע למובניו. התיאור הקצר מציע מעט סדר בעניין זה.

11/08/09 12:08
2140 צפיות
הוליזם היא עמדה פילוסופית, שהמאפיין המרכזי בה הוא התייחסות למכלול השלם, על מגוון היבטיו, מבלי להניח שהיבט אחד מרכזי, מהותי או חשוב יותר משאר ההיבטים. במילים אחרות, התפיסה מתייחסת לתופעות כמכלול או מערכת כוחות הפועלים תוך השפעה הדדית. בין אם התופעה אליה מתכוונים היא הפרט, המשפחה, החברה, תופעת טבע וכולי, לשם הכרתה יש לקחת בחשבון את מירב ההיבטים, משום שבין הכוחות הפועלים מתקיימים יחסי גומלין המשפיעים על השלם או המכלול.

בריאות הוליסטית כגישה לחיים עוסקת בשיפור איכות החיים דרך תפקוד מירבי במישורים מגוונים. אין כיום הגדרה סטנדרטית ומקובלת על הכל לגבי השימוש בתואר "הוליסטי" לגבי בריאות. עם זאת, ניתן לדבר באופן כללי על שתי פרספקטיבות: רחבה וצרה.

פרספקטיבה רחבה: תפיסת השלם כמכלול חלקים או היבטים שביניהם מתקיימים יחסי גומלין. למשל, החלקים או ההיבטים הם: גוף-נפש, גוף-נפש-רוח, פיזי-רגשי-שכלי-רוחני. 

פרספקטיבה צרה: שם נרדף לשיטות טיפול שאינן השיטות המדעיות המקובלות על הממסד הרפואי. למשל, רפואה טבעית, רפואה משולבת (אינטגרטיבית), רפואה משלימה, רפואה אלטרנטיבית. בדרך כלל מדובר בשיטות ריפוי שאינן משתמשות בטיפולים חודרניים (למשל, ניתוחים) או בתרופות מקובלות (תרופות פרמקולוגיות).

תגובות