מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

תקופת משבר או תקופת צמיחה?

מאת אימור26
15/10/14 16:52
1620 צפיות
ג'וק במוח
אני חושבת שאפשר לתמצת את כל הפחדים שלי והחרדות שלי במחשבה אובססיבית שלא נותנת לי מנוח. שחוזרת על עצמה שוב ושוב כבר באופן אוטומטי. ואם שכחתי ממנה לשניה אז המוח שלי לא יתן לי לעזוב אותה במנוחה.

אני מרגישה שיש לי מן ג'וק במוח. תמצית כל הבעיות והפחדים זה בגלל איזה משהו ממש מפגר שהכנסתי לעצמי לראש. אם אפשר היה פשוט למחוק את החלק הזה אני חושבת שהייתי מצליחה לחיות טוב יותר עם חיי.

המחשבה הזאת מתישה אותי והיא המקור לכל האגרופוביה שלי. אם רק הייתי יודעת איך לנטרל אותה או להפסיק להאמין לה או ליצור מחשבה חדשה חיובית שתשפיע עלי, אני בטוח ארגיש הקלה עצומה ואולי זה מה שיפתח לי את הדלת לחזור למה שאני באמת, לחזור לשפיות.

 

היא באה תמיד כשמתחילים בנסיעה. ואז המוח מתחיל לעבוד שעות נוספות בצורה מתישה שלא נותנת לי מנוח.

החששות הולכים בערך ככה: נניח אני נוסעת באוטו. אני מתחילה לחשב הן את הזמן ואת המרחק שעברנו. בדרך כלל זה ביחד. אני מרגישה שיש מן קפיץ בלתי נראה שנמתח ונמתח ונמתח, שמתחיל בבית שלי וקושר אותי יותר ויותר חזק ככל שאנחנו מתרחקים. ואז גם פחות יש לי אוויר ואז כל המחשבות הטורדניות מתחילות להערם. ואני יושבת דרוכה, בוחנת את הסיבולת שלי עוד קצת ועוד קצת. מכריחה את עצמי בכל הכח למתוח את החבל הזה עוד ועוד כדי שאני אצליח להגיע לאן שאני ארצה.

משהו בתוך הגוף שלי מתהדק ומתהדק ומתהדק ככל שמתרחקים, כאילו החבל הדמיוני הזה מתחיל לחנוק אותי. אני מתחילה לחשב כמה זמן עבר וכמה זמן יקח לי לחזור חזרה אם פתאום אני אשבר ואחליט לחזור. ואם בכלל אפשר לחזור. ואילו דרכים יש בשביל לחזור והאם הדרך פנויה.

ואני לא יכולה להתנתק מזה. זה כמו שכן ממש מעצבן שמנגן בחצוצרה באמצע הלילה. אתה סובל וסובל וסובל עד שאתה לא יכול יותר. ואז או שאתה מתפרץ (מה שלא סביר שיקרה לי) או שאתה נכנס למצב תסכול עמוק ביותר, או שאתה מוצא דרך להעיר לשכן (מה שיותר סביר שיקרה לי, אבל רק אחרי שהגעתי לרמות ממש גבוהות של תסכול)

ואי אפשר להתנתק מזה, אי אפשר לחשוב על משהו אחר. המוזיקה הצורמת כל הזמן מתנגנת בראש שלך.

וככה גם אני עם המחשבה הזאת. היא צורמת, היא תופסת לי את כל המשאבים בראש ואני לא יכולה לחשוב על משהו אחר. אני גם לא יודעת איך. בעיות קשב וריכוז ממש אין לי, להפך, הריכוז שלי במחשבה הזאת כל כך גבוה שכמעט בטוח בסוף יתממשו כל הדאגות שלי בסוף הנסיעה.

 

אני פוחדת שאני לא אסתדר, אני פוחדת שאני אהיה זקוקה לאישפוז דחוף פתאום ולא יהיה איך להגיע אלי מספיק מהר לפני שאני אתמוטט.(מחשבה מגוחחת אבל אני סובלת מהמחשבה הזאת כל פעם מחדש) ולמה שאני אתמוטט? כנראה בגלל הלחץ הגדול שאני נכנסת אליו.וזה לופ שאי אפשר לצאת ממנו, דבר מוביל לדבר.

 

בקיצור זאת הבעיה הכי גדולה שלי. המחשבה הזאת שלא נותנת לי מנוח. החישוב זמן הזה מהרגע שיצאתי לדרך, במקום לא לחשוב על זה ולחוות את הרגע אני כל הזמן צריכה לחשב מרחקים וזמנים. וזה מתיש אותי כי נמאס לי כבר. אני חושבת ככה רק כי כבר התרגלתי לחשוב ככה.

 

מה שמעצבן זה שהרבה פעמים אני שוכחת מזה, ופתאום אני נזכרת ששכחתי מזה וכאילו הרגשה לא בסדר ששכחתי מזה כי אז אני לא אוכל להיות בשליטה.

 

מה שאני באמת רוצה זה לחתוך את החבל הדמיוני הזה שכובל אותי וחונק אותי. הצורך הזה בשליטה כל רגע על איפה שאני נמצאת מכריע אותי, רוצה להשתחרר כבר! לא רוצה לחשוב על זה, רוצה להרגיש סוף סוף חופשיה ונינוחה. לקבל את המקום שבו אני נמצאת באהבה. לא לחשוב על מקומות אחרים שלא שם. להתרכז באיפה שאני נמצאת ולאן שאני הולכת. לא לחשוש מהמקום שאליו אני הולכת וכל הזמן לחשוב איך אני אסתדר שם.

 

פשוט לחיות את הרגע. אבל איך אני עושה את זה?

תגובות

אנונימי-64
15/10/14 18:00

היי

כתבת מאד יפה

אם השאלה בשורה האחרונה זו באמת שאלה אז אני יכול לעזור. אם זו סתם שורת הסיום של הבלוג אז גם זה בסדר גמור.

אימור26
15/10/14 18:37

היי עידן, תודה.

השאלות והמחשבות שהעליתי בפוסט הזה מאד אמיתיות. אני מאד רוצה לפתור את המצב הזה כי אני מרגישה כבר שהוא נורא מעיק עלי. בעיקר משום מה כשאני נמצאת עם בן זוגי.

כמובן שאשמח לעזרה אם אפשרית. אני אשלח לך הודעה בפרטי.

אפרת_זיו
16/10/14 17:07

באמת כתבת מקסים. היכולת שלך לפרוט את התחושות לכדי מילים ומטאפורות מרשימה תמיד.

אני חושבת שגם העובדה שאת מסוגלת בכלל לתמלל ככה את המצב יכולה להקל גם בפריקה וגם בהעברת המידע לרופא מטפל.

שכן להפרעה אובססיבית, למשל, יש טיפול תרופתי יעיל שכדאי לנסות. מה דעתך?

אימור26
18/10/14 16:52

היי אפרת, תודה.

למה החלטת שזאת הפרעה אובססיבית? אני יותר חושבת שצריך כאן שינוי גישה או שינוי במחשבה. כנראה זה משהו שנבנה לאורך זמן כי זה לא היה ככה כל הזמן. אני פעם אחת כבר הצלחתי לפתור איזשהו פחד עם שינוי באמונה שלי. אבל הפעם אני מתקשה מאד כי זה מורכב ממספר גורמים ביחד כמו למשל הבנאדם שאיתו אני נמצאת, מה אופי הנסיעה (עבודה או בילוי), עד כמה אני רגועה ופתוחה באותו רגע ועוד כל מיני דברים.

לאיזה תרופות התכוונת? משהו קבוע או רק עבור הנסיעות? אם זה משהו קבוע האם לא חבל לקחת תרופות כל יום רק בשביל נסיעות שקורות פעם בשבוע שבועיים? ואם זה משהו לאותו הרגע גם יש לי בעיה, ניסיתי פעם קחת ואבן לפני נסיעה וזה עשה לי הרגשה נוראית וחרדה קשה. ככה שזה לא עזר לי בכל מקרה. אני מעדיפה נגיד דברים טבעיים אם בכלל, ובאופן כללי אני די נואשת לשינוי בחשיבה. וכרגע אני לא מטופת אצל פסיכולוג.

אנונימי-64
18/10/14 17:24

היי שבת שלום אימור26 אני עונה בהמשך לפוסט של אפרת (מקווה שזה ברצף הנכון)

אני חושב שאפרת כתבה "מחשבה אובססיבית" על סמך השורה שכתבת: " בקיצור זאת הבעיה הכי גדולה שלי. המחשבה הזאת שלא נותנת לי מנוח. החישוב זמן הזה מהרגע שיצאתי לדרך, במקום לא לחשוב על זה ולחוות את הרגע אני כל הזמן צריכה לחשב מרחקים וזמנים. וזה מתיש אותי כי נמאס לי כבר. אני חושבת ככה רק כי כבר התרגלתי לחשוב ככה."

ואולי רוח הדברים שמרחפת מעל הכתוב גרמה לה לחשוב שעל זה מדובר. 

שמתי לב שלי כמטפל קל יותר לעבוד עם אנשים חסרי השכלה פסיכולוגית או ידע רחב במה שקורה להם, זה קל יותר כי יש פחות התנגדויות למה שאני אומר או מבקש. כמטפל המטופל מאמין שאני יכול לעזור לו כי יש לי ידע רב . מצד שני למטופל שמרגיש שהוא כבר יודע את רוב ה "חומר" קשה יותר לעזור כי הוא מרגיש שהוא יודע מה צריך להיות כדי להרגיש יותר טוב רק שלהבנתו חסר לו רק מפתח אחד קטנטן לפיצוח המשימה (וזו כמובן טעות).

יש הבדל עצום בין לדעת לבין לעשות בפועל, זה נכון בדיוק כמו שלדבר על חרדה זה אפילו לא מתחיל להיות דומה למה שקורה כשבאמת יש התקף חרדה. שימי לב להתנגדויות שאת מעלה (אותן הנסיעות שכל כך מפריעות לך הופכות פתאום לנסיעות פרווה סתמיות של פעם בשבוע שבועיים ) . זה כאילו שיבוא אדם ויגיד: " אני סובל" אז נשאל אותו : "תגיד - ממה אתה סובל" ? אז הוא יענה: "אני סובל ? מאיפה העלתם את הרעיון הזה" ?.

חלק חשוב מתהליך השינוי הוא היכולת לראות "נקי" את מה שקורה. רק ככה מתחיל פתאום להיות סדר במחשבות, זה אולי יענה לך על הצורך הנואש כהגדרתך לשינוי בחשיבה. מה דעתך?

 

אימור26
18/10/14 17:38

לא התכוונתי להראות התנגדות יותר מידי גדולה למה שנאמר. באופן כללי יש לי קצת הסתייגות מתרופות ולכן אני מוכנה לקבל דרכים שהן לא כדורים כרגע אלא שיטות אחרות, בגלל זה נתתי דוגמאות. אני ממש לא מבינה בשיטות שקיימות כיום אצל פסיכולוגים וזאת הסיבה שאני כן רוצה ללכת לטיפול פסיכולוגי שיעזור לי. מצד שני אני כן מסוקרנת לדעת לאיזה כדורים אפרת התכוונה. 

בלי קשר אני כן שואפת להרחיב את הידע שלי במצב שלי כי זה גם עוזר לי בסופו של דבר. לא יודעת לגבי האם זה מקל או מקשה על פסיכולוגים. אני רק יודעת שהפסיכולוג האחרון שהייתי אצלו לא ממש הצליח לזכור אפילו את הסיבה שממנה קיבלתי חרדה בפעם הראשונה ואולי זה גרם לי לאבד קצת אמון. אבל כן, בהחלט חשוב מישהו שיראה את המצב מהצד, מצד שני שיבין את האופן שבו אני חושבת על הדברים שהוא לא תמיד מה שמצפים ולכן שיבין איך לעזור לי שלדעתי חשוב לא פחות. 

 

אנונימי-64
18/10/14 18:40

את צודקת בכל סעיף וסעיף. אם אפשר בלי כדורים לדעתי זה מעולה (אני לוקח כדורים נגד כל מני דברים ובאמת לא כיף) וכן טוב לדעת על מה שקורה לך (בטיפול הקוגניטיבי התנהגותי הרי המטופל מקבל את הידע מהמטפל והם צוות שמתמודד ביחד עם החרדה) רק בלי לנסות לכוון במודע את המטפל (מה שקורה בכל מקרה בהעברה והעברה נגדית) למה שלדעתך יעיל עבורך וכמובן שיכיר את דרך החשיבה שלך כדי לעזור לך (שזה לא דווקא לעשות את מה שאת "מאשרת" לו אלא את מה שיביא אותך לתוצאות שרציתם להגיע אליהן)

בקיצור צודקת

אימור26
אימור26