מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טיפול קצר מועד

כמוניבלוגיםטיפול קצר מועדטיפול קצר מועד להתקפי חרדה

איך מתמודדים עם פאניקה?

15/08/15 11:56
1467 צפיות

טיפול קצר מועד בהתקפי פאניקה

התקפי פאניקה, אשר נקראים גם התקפי חרדה, הינם מקרים בהם האדם נתקף בהלה עזה, פחד, בשילוב תגובות פיזיולוגיות שונות, ביניהן קוצר נשימה, רעד, הזעה, מחנק, גלי חום, הגברת קצב הלב ועוד. במקרים רבים, האדם אשר חווה התקף פאניקה לראשונה אינו מזהה אותו ככזה, נבהל מאוד מהשינויים הפיזיולוגיים הפתאומיים שחווה ופונה לטיפול רפואי. במידה והתופעה חוזרת על עצמה, היא מוגדרת כהפקעת פאניקה. מדובר בהפרעה שכיחה יחסית, אשר כ-3% מהאוכלוסייה מתמודדים עימה במהלך חייהם, ונפוצה הרבה יותר בקרב נשים בהשוואה לגברים. התופעה עשויה לתקוף את האדם הסובל ממנה בכל מקום וסיטואציה המעוררים חרדה בקרבו, ולעיתים רק מעצם המחשבה על החרדה או הסיטואציות המייצרות אותה.

כאמור, התקף פאניקה מתרחש אצל האדם לנוכח איום גדול שחש, אשר גורם לו להפעלת מערכות גופניות שאחראיות לתפקוד הגוף בשעת לחץ. מערכות תפקוד הגוף בשעת לחץ הינן אדפטיביות והישרדותיות כשאכן נתקל האדם באיום, אך כשהן מתרחשות ללא איום אובייקטיבי (כלומר, כזה שכל אדם יפרש כאיום), הן בעצם פועלות ללא סיבה ואז מדובר בהתקף פאניקה. התקף פאניקה הוא קצר במרבית המקרים, מגיע לשיאו תוך כ-10 דקות אך לעיתים לוקח לו זמן לשכוך לגמרי.

כיום, ישנם טיפולים שונים הנחשבים כיעילים בסיוע לאדם המתמודד עם התקפי פאניקה, לעיתים בשילוב טיפול תרופתי מפחית חרדה. מהמוכרים ביותר בהם, טיפול CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי), וטיפול פסיכו דינמי קצר מועד.

פסיכותרפיה קצרת מועד הינה שיטת טיפול פסיכותרפי המוגבל בזמן, אשר נקבע מראש ע"י המטפל והמטופל, במסגרת ברית טיפולית עליה הסכימו בפגישה הראשונה. שיטה זו מתמקדת בהווה, במציאת פתרונות מעשיים עבור האדם שיסייעו לו בהתמודדות עם הקשיים שחש וכן בהקניית כלים להתמודדות אשר יישארו יציבים ולאורך זמן.

במרבית המקרים, ביכולתו של טיפול CBT קצר מועד ליצור שינוי משמעותי ויציב בחייו של אדם הסובל מהתקפי חרדה. הטיפול מתאים לאנשים המחפשים טיפול ממוקד, מעשי, בו יוכלו להיות אקטיביים ולקחת חלק ניכר בקבלת ההחלטות. תוך תקופת זמן קצרה, לרוב של כשתיים עשרה פגישות טיפוליות, רוכש האדם כלים להתמודדות עם מצבי האיום המעוררים את מצב החרדה, מחזק את תחושת המסוגלות שלו באשר ליכולתו להתמודד עם המצב וכן רוכש טכניקות להרגיע עצמו על מנת למנוע את הישנות התקף החרדה.

לכן, חשוב לזכור שניתן, ובקלות יחסית, להתמודד עם התקף פאניקה, לפחות בחלקו, וחשוב לפנות לייעוץ טיפולי במידה והמצב מקשה על חייו של האדם וגורם לו להימנעויות ממצבי חיים יומיומיים (למשל, אדם הסובל מחרדה חברתית שנמנע מכל מצב בו יצטרך לדבר מול אנשים, גם במצבים השוליים ביותר, כגון שיחת טלפון להזמנת פיצה). תוך תקופת זמן קצרה יחסית ובעזרת הטיפול והמטפל המתאימים, יוכל האדם להחזיר את היציבות לחייו וכן לחזק את דימויו העצמי באשר ליכולתו להתמודד עם המצבים מעוררי החרדה שמזמנים לו חייו.

 

תגובות