מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניבלוגיםמדיטציהביקורת ספר \"התענג - אכילה מודעת, חיים מודעים\"

ביקורת ספר \"התענג - אכילה מודעת, חיים מודעים\"

אכילה מודעת כמפתח לחיים בריאים

17/05/10 20:43
2849 צפיות
הספר "להתענג: אכילה מודעת, חיים מודעים", שנכתב על ידי מורה הזן המפורסם תיך נהט האן והתזונאית בוגרת הרווארד ד"ר ליליאן צונג, נכתב על מנת להזמין את הקורא למסע של "מודעות" במטרה לשפר את בריאותו ואיכות חייו. מחברי הספר משלבים עצות מדעיות עם תרגול ה"מודעות" על מנת להפוך דפוסי התנהגות לא בריאים לבריאים. הדגש בספר הוא על "אכילה מודעת", והמחברים מציעים לקורא דרכים אלטרנטיביות לפתרון בעיות המשקל מהן הוא עשוי לסבול. המחברים מדגישים לכל אורך הספר כי מדובר בגישה המיועדת לכולם ("האמת כבר נמצאת בתוכך"), ולא רק לאנשים אשר מיומנים בתרגול "מודעות" באמצעות טכניקת המדיטציה.

החלק הראשון של הספר מציג את "ארבעת האמיתות הנאצלות" של הבודהיזם, אשר לפיהן כל בני האדם סובלים, אולם קיימות דרכים המאפשרות את השחרור מהסבל. הספר מביא דוגמאות של כאב פיזי ונפשי כדוגמאות ל"סבל" הקשור בתהליך האכילה והשליטה במשקל. הספר מרחיב בנושא זיהוי מקור בעיית המשקל (דיאטה, חוסר בהתעמלות ושינה, אכילה ללא מודעות) והקשר שלו לתחושת הסבל. לבסוף, המחברים ממליצים על גישה "מודעת" למשקל בריא כדרך לשחרור הקורא מסבל.

הדרך ה"מודעת" מבוססת על תהליך של צעד-אחר-צעד של התבוננות עמוקה, שתחילתה במודעות למה שמתרחש כאן ועכשיו. המחברים מדברים על שורשי המילה "מודעות" בסינית אשר משלבים את המילים "כאן" ו"לב/תודעה". הם מסבירים כי באופן מילולי פירוש המילה מודעות היא לחוות את הרגע הנוכחי בעזרת הלב. כאשר האדם מתנהל בדרך זו, הוא נהנה מהיכולת לקבל את כל מה שמתרחש ברגע, מה שמאפשר לו לקבל את השינוי באופן טבעי, בלי מאבק, ובלי ההתנגדות והביקורת אשר בדרך כלל מובילות להיווצרות תחושת הסבל מלכתחילה.

בספר נכלל תרגיל חוויתי שמטרתו לתת לקורא להתנסות במונח ה"מודעות". הקורא מתבקש להעניק את תשומת ליבו המוחלטת לתפוח; הוא מתבקש לשם לב למגע, לריח, לצבע, לקצב הלעיסה, לטעם של התפוח – הכל על מנת ללמוד כיצד לחוות את הרגע הזה כפי שהוא בא לידי ביטוי בתהליך האכילה. המחברים מציינים כי רוב בני האדם לא מנצלים את ההזדמנות לאכול בצורה מודעת, וכך לא רק שהם מחמיצים את החוויה הכל כך מהנה, אלא גם חוויה בריאה נפשית וגופנית.

המחברים ממשיכים ומספקים לקורא מדיטציות "מודעות" נוספות לכל אורך הספר, אולם הם מרחיבים את גבולות המדיטציה גם אל מחוץ לפעולת האכילה, לדוגמא לנשימה, לגוף, לרגשות ולתודעה. המחברים טוענים שכאשר אנו מתרגלים מודעות כללית (לא רק באכילה, אלא בכל פעולות היום בכלל זה בישול, הליכה, דיבור, הקשבה, התעמלות, עבודה, וכו...) האדם מפתח את היכולת להזין ולהגן על עצמו, לשחרר את עצמו מכאב, ולצבור חוכמה.

הספר מכסה את עקרונות היסוד של חיים בריאים (בכלל זה תזונה בריאה, טיפים לאכילה "מודעת", הזהרות על מלכודות של איבוד מודעות, והיתרונות של התעמלות). המחברים מציעים לקורא תוכנית בת 10 שבועות אשר מבוססת על אכילה מודעת, תנועה מודעת, ונשימה מודעת.

המחברים מזכירים לקורא כי על מנת להבין ולהאמין ביתרונות התרגול עליו לתרגל בפועל, ולא להסתפק בקריאת הספר. יש גם דגש על יצירת רשת תמיכה חברתית. על פי המחברים, כאשר אנשים מתרגלים מודעות יחד נוצרת אנרגיה קבוצתית מאוד חזקה, והיא יכולה לסייע לאדם להמשיך ולתרגל גם כאשר כוח הרצון שלו חלש. ללא כל תמיכה, יש סבירות רבה כי האדם יחזור להרגלים המושרשים שלו ויאבד את תרגול המודעות. המחברים גם מציינים כי התעוררות חברתית הנה חיונית על מנת שבני האדם יוכלו לשרוד בתור מין ביולוגי. לכן, אם הקורא בוחר ללכת בדרך של האכילה המודעת, מומלץ לו למצוא קבוצת תרגול של אנשים דומים (או להתחיל קבוצה כזאת אם היא עדיין לא קיימת).

שם הספר באנגלית:
Savor: Mindful Eating, Mindful Life


תודה לשירה טיילור גורא שקראה את הספר (אני בסך הכל תרגמתי את מילותיה מאנגלית), ולד"ר דינה ראלט על רכישת הספר וייזום הפוסט.

ארז שמיר

www.erezshamir.com






תגובות

בדיוק העלתי פוסט על "קשב לצימוק" ואני יכולה להעיד שלא העלתי על דעתי כמה שונה טעם הצימוק בלעיסה הארוכה והמודעת.
http://www.camoni.co.il/index.php?idr=168&v=168022&p=profilBlogDetail&idb=3072

ארז-שמיר
18/05/10 9:39

:-) פוסט מרתק דינה... תודה!