מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

תסמינים של טרשת?!

מאת נוסעת
24/02/16 5:25
1336 צפיות
תחושה חלקי בעמוד השדרה. בנוסף מעין דכאון בלבול קישיון של הלסת .
הגעתי לטיפולים וגיליתי טראומות ילדות קשות שהדחקתי והנטיה לקשר את כל התופעות הנל לפוסט טראומה אבל! העניין שהטיפולים, כבר שנה! לא משפרים ועוד עניין זה שמשהו מאוד שונה בקיצוניות במחשבות שלי ובתחושות במוח... מרגיש פעמים רבות כמו מחית תפוחי אדמה. יכולה גם פתאום להיות מוצפת בתחושת שמחה וציוץ ציפורים ואחר כך שוב נתק רגשי ואחרים... האם משהו מזה מוכר לכם? האם כדאי לבדוק אפשרות של טרשת? עשיתי בדיקת דם לא מזמן. האם יש נתון שיכול לרמז על זה בבדיקות? תודה רבה 
 

תגובות

ערן-ברקוביץ
24/02/16 18:46

שלום נוסעת,
מחלת הטרשת הנפוצה היא מחלה הפוגעת במערכת העצבים המרכזית, אשר אחראית על רוב התפקודים של גופנו. לכן שאלתך קשה, כי על אף שדברי ישמעו מוזרים, יש טווח גדול מאוד של סימפטומים המופיעים במחלה ויכולים להיות מוסברים על ידה, בניהם ייתכן גם התחושות שלך. אבל זוהי מחלה נדירה וברוב המקרים אין היא ההסבר לסימפטומים. אני מבין שאת מודאגת וקיים חשש מפני מחלה ועל כן עלייך להעלות נושא זה בפני רופא המשפחה שיפנה אותך לבירור המתאים. לא ניתן לזהות טרשת נפוצה מבדיקות דם.
טוב לקרוא שאת עוברת טיפול פסיכולוגי, כי זהו המקום לעבד טראומות, דיכאון וחרדות. לעיתים במצבים מורכבים הטיפול נמשך זמן רב, גם כזה העולה על שנה. חשוב שאת מחשבותייך תשתפי עם הפסיכולוג ותבחנו ביחד האם הטיפול אותו את עוברת מתאים לך ומשפר את מצבך. במידה ולא ישנם אפשרויות רבות אליהן ניתן לפנות, כמו לשנות גישה טיפולית או להיעזר בטיפולים תרופתיים שיעזרו ויזרזו את התהליך הטיפולי.
מקווה שתרגישי טוב יותר בקרוב, שיתוף אנשי המקצוע המטפלים בך היא הדרך הנכונה.

נוסעת
27/02/16 23:12

שלום ערן תודה על תשובתך. 
שואלת על מקרה אחר שקשור אליי. קרובת משפחה שאובחנה תחילה לטרשת נפוצה, סבלה מהתקפים של רעד הזעה איבוד הכרה וחוסר יכולת להניע גפיים בעת התקף כזה. 
היתה מגיעה לאשפוזים רבים אך למעשה הרופאים לא ידעו מה לעשות איתה כי הם אבחנו אותה לפי הסימפטומים אך בבדיקת אמאר איי ובדיקות אחרות הם בעצם לא מצאו ממצאים למחלה. זרירות שנתנו לה בזמן התקף שאמורים היו לעזור לה לא תמיד יצרו את התגובה המתאימה. 
האם זה הגיוני שאף אחת מהבדיקות לא תאשר זאת ועם זאת עדיין החולה יהיה עם טרשת נפוצה?

תודה רבה 
 

היי נוסעת,
הייתי מגדיר אחרת את מצבה של קרובת המשפחה שתיארת. חשוב לציין שאינני רופא ויש מעט פרטים, אך אנסה בכל זאת.
כדי לקבל אבחנה של טרשת נפוצה חייבים לראות ממצאים בהדמיית ה- MRI. כנראה שקרובת המשפחה סבלה מבעיה שהרופאים לא הצליחו לאבחן אותה (מאוד שכיח במצבים רפואיים מתחום הנוירולוגיה). אני מאמין שהטיפול שהיא קיבלה בעת התקף, היה טיפול בסטירואידים (אני מנחש מהתיאור), אשר עוזר ומוביל לשיפור בכל המקרים בהם פעילות דלקתית בגוף מובילה לסימפטומים או להתקף.
מניסיוני (ושוב, אינני רופא) במקרים כאלו נותנים את הטיפול שעוזר כאשר יש צורך וממשיכים במעקב והבדיקות עד שניתן לאבחן ולתת טיפול מדוייק ויעיל יותר.

נוסעת
28/02/16 8:47

הי ערן האם יש רופא בפורום שיכול לענות על השאלות הללו ? תודה על התשובה . 

ערן-ברקוביץ
28/02/16 16:48

הבקשה הועברה לנוירולוג הבית שלנו...

החשד  הקליני הראשוני צריך להעלות על ידי קבלת תיאור מדויק של התלונות, אופיין, משכן ופיזורן האנטומי ובעיקר בצוע בדיקה נוירולוגית. במידה ועולה חשד קליני לטרשת בדיקת הבחירה הינה אמ אר אי המכוון לאזור הרלוונטי במערכת העצבים המרכזית. לעיתים יש צורך בבדיקות מעבדה נוספות כגון ניקור מותני.

אני מציע לפנות לנוירולוג על מנת שיתרשם מתלונותיך. לעיתים קרובות ניתן לשלול טרשת גם ללא בדיקות הדמיה או עזר.

נוסעת
01/03/16 7:40

תודה רבה
בנתיים נבדקתי אצל רופא משפחה. היו שני סימנים מוזרים- האחד הוא שלא יכולתי להחזיק את 2 הידיים ישר עם עיניים עצומות. יד שמאל גולשת למטה קראו לזה drift' והדבר השני שבלט זה הבדל תחושתי בין פנים שמאל לפנים ימין והבדל תחושתי בין יד שמאל ליד ימין. בנוסף יש לי כאב שחוזר בצד ימין מעל המצח ולחץ על עין ימין וכאב בחלק האחורי בראש בצד ימין. מה לדעתך זה יכול להצביע נשלחתי לבדיקת נוירולוג כמובן.

נוסעת
01/03/16 7:41

הכוונה מעל עין ימין...  לא מעל המצח smiley

ערן-ברקוביץ
01/03/16 20:47

אני שמח שרופא המשפחה הפנה אותך לנוירולוג. אין תחליף לבדיקה הנוירולוגית של מומחה שיוכל להסביר או להמשיך בבירור שיוביל לאבחנה והטיפול המתאימים. מכאן, רק הבדיקה הנוירולוגית הגופנית תוכל לכוון, אני מקווה שהצלחת לקבוע תור לנוירולוג מומחה בטווח זמן סביר.

נוסעת
01/03/16 22:13

שוב תודה
הבדיקה ביום שישי... בנתיים התגבר כאב הראש, לוקחת משכך כאבים שלא רגילה בכלל לקחחת והחלו רעידות ביד שמאל בעת ביצוע פעולות. רעידות קלות שמקשות מעט על מוטוריקה עדינה... טוב. נדע אחרי הבדיקה. רק בריאות לכולם. 
 

ערן-ברקוביץ
02/03/16 15:46

זה קרוב מאוד, אני שמח שאת לא נאלצת להמתין זמן רב מידי (שכיח מאוד לצערי).
מציע להגיע מוכנה לפגישה.
הנה מדריך שלנו לגבי פגישת הרופא: http://www.camoni.co.il/index.php?idr=400&p=208640
והנה 10 טיפים לפגישה עם רופא מומחה: http://www.camoni.co.il/index.php?idr=402&pid=9785
בהצלחה, וכמובן עדכני אותנו...