מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מה שלמדתי על החיים עם הפרעת קשב - וא...

14/11/11 9:41
681 צפיות
שלום חברים.

את כל מה שאני כותבת פה אני כותבת מנסיוני האישי עם ריטלין, כך שגם אם אני כותבת משפט עם סימן קריאה, ודאי תוכלו להקיש מהעובדה שאיני פסיכיאטרית, נוירולוגית או פסיכולוגית, או מאמנת או מה שזה לא יהיה, שאני לא מומחית. כל מה שאני מספרת לכם על ריטלין, הוא מנסיוני האישי. ועם זאת, אני קוראת מאמרים רבים בנושא, ולא אחת מה שאני מגלה על עצמי מתוך ניסוי וטעיה - אני מגלה יותר מאוחר במאמרים. לא מזמן קראתי מאמר של ד"ר איריס מנור, מאמר שפשוט חיזק את כל מה שידעתי על עצמי, אבל לא הייתי בטוחה.


למעשה הידע שלי על הפרעת הקשב שלי ועל הניהול המיטבי שלה, ושל עצמי עם הריטלין, נרכש מהליך מתמשך של ניסוי וטעיה כמו גם מקריאת מאמרים בנושא - שכן אני היפראקטיבית ומאז שלמדתי שיש לי הפרעת קשב פשוט נכנסתי לטרנס של קריאת כל החומר בנושא, והחלטה שאני מעלימה את כל הסמפטומים ומתגברת על ההפרעה, ואני אכן עושה המון צעדים בדרך לשם (זה מיקוד היתר של אדם היפראקטיבי - ללכת עד הסוף, כולל לחסל את ההפרעה - או לפחות הביטויים שלה, חיסול ממוקד 'סופי').


למעשה, אני אפילו אשמח לתגובות של אנשי מקצוע כמו גם תגובות של מופרעי קשב. אין לי ספק שחלק מאנשי המקצוע הם אולי גם אנשים שיש בתוכם היבטים של הפרעת קשב ועל כן בחרו להתמקצע בתחום. ואני לא אומרת זאת חלילה בכדי להעליב או להוציא נוירולוגים/פסיכיאטרים מהארון. אם הפרעת קשב היא רצף, יש לי יסוד סביר להניח שאנשי מקצוע שהחליטו להתמקצע דווקא שם, זה משום שיתכן וזיהו בעצמם חלק מן המאפיינים. וזה נאמר לטובה.

היות והמידע שאני רוכשת על ההפרעה תמיד נרכש גם בעקבות מאמרים או טיפים מאנשי מקצוע, תוך שאני מטמיעה טיפים אלו בחיי - אשמח לתגובות גם מאנשי מקצוע. אני בטוחה שאין תחליף לנסיון אישי, כלומר אפילו אנשי מקצוע יכולים להיתרם עקב הנסיון האישי שלי. בחצי השנה האחרונה מאז האיבחון המבורך שסוף סוף שינה את חיי לטובה (כי עכשיו אני יודעת לקרוא לכאוס בראשי בשם - הפרעת קשב ולטפל בו נכון) - למדתי דברים שאנשי מקצוע לא יודעים. דברים שחוויתי על בשרי, עם מינונים שונים של ריטלין, או עם שילובים שונים של ריטלין ו(ספורט/תזונה/יוגה). עדיין אין סריקות מוח, אשר מסבירות לנו בדיוק מה עובד על מה ומה תורם למה, והנסיון הקליני המוכלל של כל מופרעי הקשב באשר הם, הם חומר לימוד של פסיכיאטרים וניורולוגים, לטעמי, לא פחות מהריסון או מהדורה מליון הכי חדשנית של DSM.

אז אני מקווה שכולם יתרמו מהבלוג שלי. מופרעי קשב, וגם פסיכיאטרים, נוירולוגים. כמובן, אם יש לכם סבלנות לקרוא מלל של היפראקטיבית שתמיד הצטיינה בתחום המילולי. זה הזמן לספר שיש לי אבחון נוסף, לא רשמי, "אבחנתי את עצמי דרך האינטרנט" כמו שכולנו בדור שלנו עושים. אנו מוצאים הפרעה באינטרנט, אומרים "ואו, זה אני" ולא מבזבזים זמן על נוירולוג/פסיכיאטר או אבחון רשמי. להוציא 600 שקלים או יותר? השתגעתי. אבחון רשמי מסייע רק כאשר אתה זקוק לתרופה מתאימה או לסעד מסוים בתחום של זכאות מטעם הביטוח הלאומי. היות ולאבחון הנוסף שגיליתי בעצמי אין תרופה של ממש, והביטוח הלאומי הקמצן לעולם לא יכיר בי, אין לי טעם לאבחון רשמי, ובכל זאת, זה אבחון נכון לכל דבר, הרי קראתי עליו באינטרנט וזיהיתי את עצמי בכל  מילה באבחון הזה.


אני סובלת בנוסף מרגישות יתר, הפרעה בויסות חושי (על זה דווקא יש לי אבחון וטיפול אצל קלינאית תקשורת) אבל גם מ NLVD. הפרעה שגיליתי בעצמי, תסמונת האונה הימנית - אנשים שסובלים ממנה סובלים מתסמינים דומים של הפרעת קשב, הם סובלים מרגישות קיצונית לרעש, אי התמצאות במרחב וסרבול מוטורי קיצוני, אבל יכולות מילוליות מופלאות, ממש כפי שאני סובלת - ועל כן, אם אתם מותשים מכמות המלל, זה משום שניחנתי ביכולות מילוליות גבוהות, ובסרבול מוטורי קיצוני. בעודכם קוראים את הפוסט שלי דעו לכם שזהו הצד המילולי החזק שלי שיורה מילים בקצב, תחזיקו מעמד, ובמקביל, אני סובלת מסרבול מוטורי קיצוני שגרם לכך שבילדות הייתי הילדה הכי גרועה במשחקי כדור בכיתה (אבל חביבת המורים בזכות יכולת מילולית גבוהה מאד יחסית לילדה וכישורי ציור מדהימים שמאפיינים אנשים עם הפרעת קשב), ולכך שכעת אני תמיד בבלגון תמידי של החדר שלי.

לא משנה כמה אני מנסה לסדר, תמיד מתבלגנת לי סביבת העבודה וקשה לי מאד לסדרה, כי יש לי התמצאות גרועה מאד במרחב.

אז זהו - כל זה היה מעין הקדמה לבלוג שלי, למי ששרד עד כה היפראקטיביות :)

ובכל זאת, למרות נימת ההומור, אני כן רוצה לשתף אתכם בידע שרכשתי, מניסוי וטעיה, שלאחר מכן הידע הזה אומת בכל מיני מאמרים של אנשי מקצוע.

אוקי, דבר ראשון, אני מציעה להרגע מהמיתוס על "מינון יתר" של ריטלין.

ריטלין - במנה קטנה הוא מעורר ויוצר היפר (אני כעת על מנה קטנה), ובמנה מוגדלת הוא מרגיע, כמעט מרדים.

אני נוטלת 3 כדורים של 10 מ"ג למנה. כי זו הכמות שנותנת לי לא רק מיקוד אלא גם שקט וגם שלווה.  מינון יתר לא גורם ל"עוררות יתר" ודווקא מינון נמוך גורם להיפראקטיביות ולעוררות יתר. מינון גבוה יותר מעניק שלווה, ומסיח 70% מן הגירויים בסביבה שלכם.

כשאני על 3 כדורים, על 30 מ"ג ריטלין, והולכת לחנות כלשהיא לקנות מצרכים דרושים, אני מתעלמת משפע הפיתויים מסביב. ואילו כאשר אני על 10 או 20 מ"ג למנה,  ואני הולכת לחנות לקנות מצרכים, אני מסתובבת שעתיים בכדי להסתכל ולהריח ולטעום את כל המוצרים האחרים בחנות, עד שאני ניגשת למצרכים שלי.

30 מ"ג למנה * 3, המינון שאני נוטלת, אינו מינון יתר. זה המינון שמסלק ממני את ההסחות המיותרות, והמבחן האולטימטיבי הוא מבחן בית המרקחת.

כל חודש אני מגיעה לבית מרחקת כמה ימים לפני סיום המנה שלי, על 30 מ"ג ריטלין. בית המרחקת לרוב מלא בכל מיני קרמים - אובליפיחה,  פירות יער, שמן עץ התה, כל מיני חמאות "שיאה" עם שקדים אגוזים ובוטנים לגוף, פילינגי גוף בריח לבנדר, וכל הקרמים ותכשירי הקוסמטיקה נלקחו הישר מהיערות הכי טרופים כאילו להחדיר לנו את הטבע לגוף.

כשאני על 30 מ"ג ריטלין, אני לא שמה קצוץ על כל הקרמים, אני קונה את הריטלין והתכשירים הנוספים שלי (לרוב תוספי מזון) וזהו! שלום על ישראל.

אז כן, תרדו בבקשה מהמיתוס של מינון יתר. יותר ריטלין - יותר רוגע. פחות ריטלין - יותר HIGH והיפר אקטיביות.

אגב, כעת אני קצת יורדת מכמות הריטלין שלי כי הייתה לי תופעת לוואי מעצבנת שמחייבת ירידה במינון לכמה ימים,  כדי לבדוק מאיפה היא באה.

אז הבוקר נטלתי רק כדור אחד, במקום 3, במסגרת הצורך לרדת במינונים כמה ימים כדי לבחון מאיפה הגיע תופעת הלוואי (ביעוץ עם הרופא שלי שהמליץ לי על ירידה זמנית).

כדור אחד עושה לי היפראקטיביות, כמו שאתם רואים ודאי. אבל חלק מניהול נכון של הפרעת הקשב, הוא סדר יום מונחה ריטלין.

מהו סדר יום מונחה ריטלין? לזרום עם הריטלין ולרכב על התחושות שהוא מספק לך.

לריטלין יש HAPPY HOUR - שעת שיא של השפעה, שעות ריבאונד.
 
אוי ואבוי למי שיתחיל ליטול ריטלין ויחשוב - אפילו לרגע קט, שפה הוא סיים את עבודתו העצמית על הפרעת הקשב שלו. חייבים גם אימון אישי, ומבחינתי אימון אישי גם יכול להיות אימון עצמי, למי שבדיוק נגמר הכסף בגלל הקנסות שדפקו לו בשל הפרעת הקשב (שוכחים לשלם משהו, זה תופח, וכו').

אני באופן אישי לאחר אכזבה ממאמנים אישיים (אולי הייתי צריכה ללכת לאחד שמומחה בהפרעת קשב אבל לא ידעתי והכסף כבר הלך על זה) החלטתי לאמן את עצמי באמצעות נסיון ליצוק סדרים בחיי, לעבוד על הרגלים באופן שיטתי, כמו גם לקרוא מאמרים וספרים עם עצות להפרעת קשב ולהטמיע אותם בחיי.

אני קוראת לזה 'אימן אישי עצמי'. עבודה אישית על הרגלים. אני חושבת שזה אפקטיבי לאדם עם מודעות עצמית, שמבין את טיב ההפרעה ומוכן לאמץ אסטרטגיות חיים חדשות, מה גם שמאמן אישי לא מכתיב לך הרגלים חדשים אלא מעודד אותך לבדוק מהן האסטרטגיות העובדות עבורך.

אחת האטסטרטגיות שלי היא - סדר יום מונחה ריטלין.

למינונים שונים של ריטלין, או לאותו מינון בשלבים שונים של היום, יש אפקטים שונים: החל מאפקט ההיפר דרך אפקט ההרדדמות.

סדר יום מונחה ריטלין הוא סדר יום אשר מבין ולומד כי חלק אינטגרלי מהשפעת הריטלין זה אי סדירות בהשפעה ונכונות לזרום עם ההשפעה הזו, במה דברים אמורים?

אחת השיטות המפגרות ליצור סדר יום הוא לקבוע שמשעה זאת וזאת אתה עושה כך וכך. זו שיטה לא גמישה בטירוף, שיטה שלמעשה מזמינה כשלונות כי אף אדם אינו רובוט ולא יכול לפעול לפי סדר יום מוכתב. סדר היום שלי אינו כולל תכתיב נוקשה אלא הוראה כללית לשבת שעה על אנגלית, שעה על סידור הבית, 3 שעות לזה, 3 שעות לזה (אני עצמאית במקצוע חופשי ועובדת מביתי).

הנה לדוגמא, עכשיו התחלתי לשבת על עבודתי 3 שעות. אני עובדת במקצוע חופשי, מהבית. עבודה מול מחשב. ופתאום דווקא הכדור הבודד של ריטלין שנטלתי, גרם לי מן עליה חדה באנרגיות. מה זה אומר?

שאני נוטשת את המחשב, וממנפת את האנרגיות החדות שקיבלתי מריטלין לבצע את השעה היומית של ארגון הבית שלי. סידור ניירת, סידור חפצים, כלים, כביסה, להעביר ויש על רצפת המטבח.

אלו דברים שברגיל אין לי כוח לעשותם. אין לי מרץ חשק ואנרגיה. אלו דברים שנעשים הכי טוב תחת האפקט הממריץ של ריטלין כשמתרחש כאשר נוטלים מינון ממריץ (קרי נמוך יותר) וכשעה אחרי הנטילה. שעת השיא.

כשאני על מינון ממריץ, אני מנצלת את שעת המרץ לניקוי הבית.

זהו, יש לזה עוד יתרון לבד מזה שניקוי הבית במשך שעה על האפקט הממריץ יגרום לי להיות אפקטיבית כפליים. יש חשיבות נוספת לעשיית פעילות גופנית כמו נקיון בית על האפקט הממריץ - אם את חשה אפקט ממריץ של ריטלין - זה אומר שאת משחררת מהגוף הרבה, ויסלחו לי אנשי המקצוע שקוראים, נורופנפלין? נורו משהו, דופמין ואנדרנלין. את חייבת לפרק אותם. חייבת לפרק אותם.

כלומר גיליתי שריטלין לא יוצר אי שקט כאשר - ברגע שמגיע האפקט הממריץ, עושים שעה נקיון בית. עכשיו ממילא אני גרה בבית גדול, ממילא אני צריכה לעבוד עליו שעה וחצי ביום לצורך תחזוקה שוטפת, כך שכשאני חשה בתוכי אפקט ממריץ אני רצה לכביסה ולכלים.

כשהאפקט יגמר, הבית שלי יריח כמו תינוק אחרי רחצה, ואז אוכל לשבת על עבודתי במחשב, כאשר ירד המרץ וישאר רק הריכוז. חשוב מאד כאשר ריטלין נותן מרץ להוציא את המרץ הזה, כי מרץ שמצטבר בגוף גורם אי שקט עוררות יתר וחרדות. למעשה כדי להבטיח שהריטלין לא יגרום לי חרדות אי שקט או עוררות יתר, ברגע שהוא נותן לי מרץ, אני מוציאה את המרץ, ולמעשה מבטיחה ניתוב של עודף הנורופנפלין או מה שזה לא יהיה החוצה ולא פנימה. סדר יום מונחה ריטלן, אם כן, חשוב:

א. כדי להשיג מקסימום תוצאה מפעולה שממוקמת על האפקט הנכון של הריטלין.
ב. כדי למנוע מעודף המרץ שריטלין נותן לך להצטבר בגוף.


זהו, אני מזהה בתוכי את המרץ שרטלין נתן לי. זה אומר שאני קמה כעת, הולכת לחסל את כיור הכלים, לסדר את החדר, ולעשות ערימת כביסה. כך מנהלים סדר יום מונחה ריטלין. זורמים עם הריטלין.

תגובות