מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

לחיות עם פיברומיאלגיה

944 צפיות
פיברומיאלגיה היא דאבת שרירים,תסמונת FMS היא תסמונת של כאבים שרירייםמופשאים וכרוניים המערבת את השרירים ואת השלד המרכזי.
 הסימנים לפיברומ יאלגיה :
כאבים מופשטים בארבעת הרבעים של הגוף ובעמוד השדרה,הנמשכים לפחות 3 חודשים, מציאת 11 או יותר מסך הנקודות הרגישות בפיזור אופייני וקבוע בבדיקה ע"י מישושו באצבע.,חולשה כלללית, עייפות הפרעות שינה קשות,כאבי ראש כרוניים,נימול בכפיים,חרדה ודיכאון,כאבי בטן, תסמונת המעי הרגיז, שלשללים או עציריות,צרבות,תחושת תכיפות במתן שתן,קשיי ריכוז וזיכרון. תסמינים נוספים : תסמינים של מערכת העצבים. שינויים במב הרוח ונחשיבה, חולים רבים מרגישים כצובים או ב- DOWN חולים רבים סובים מדיכאון וחרדות , יש קושי בריכוז ובביצוע מטלות מנטליות פשוטות.
 החולים חשים גם קהות חושים,או עיקצוצים בידיים,,זרועות, כפות רגליים רגליים או פנים,מצח.בנוסף יש כאבי ראש,מיגרנות או כאבי בעורףבעיקר עקב כיווץ שרירי הצוואר,כאבי בטן , נפיחיות, שלשוליםאו עציריות, תסמות המי הרגיז, התכווצויות בשלפוחית השתן הגורמים לתידרות גבוהה ותכיפות במתן שתן. העור ומחזור הדם רגישים לשינויי טמרפרטורה. רגישות לאור,לרעש ולריחות.
טיפול: תרופות להפחתת כאב ושיפור שינה.תוכנית אימון לשרירים- כושר אירובי, הידרותרפיה,טכניקות הרפיה ואמצעים אחרים להפחתת מתח השרירים,חמי מרפא,עיסויים רפואיים,, פעילות גופנית הליכה,שחיה, רכיבה על אופניים, ריקוד,התעמלות במים ,טאייצ'י על בסיס קסוע.תרופות : ליריקה, להפחתת כאב ושיפור שינה,פלקסריל,אלטרולט,סימבלטה נוגד דיכאון, הפחתת כאב ושיפור שינה.,טיפול קוגנטיבי התנהגותי CBT ,פיזיותרפיה. טכניקות הרפיה כמו: מדיטציה,דמיון מודרך,יוגה,הרפיית שרירים פרוגרסיבית, ביופידבק יכולות לעזור.
קבוצות תמיכה הן מקור עזרה חשוב מאד לחולי פיברומיאלגיה רבים.
הידעה שאת לא לבד הינה מקור תמיכה וסיוע נפשי לחולה.
בפייסבוק קיים דף ששמו : "פיברומיאלגיה חברים למען חברים"שהקימה חברתי סמדר נאמן. בו אנו החברים תומכים תמיכה וירטואלית אחד בשני 24 שעות ביממה.
לחלק מחולי הפיברומיאלגיה ישנם סימפטומים כה חמרים שהם אינם מסוגלים  לתפקד היטב בעבודה או בחברה. אותם חלוים זקוקים ליותר תשומת לב בתוכנית המשלבת פיזיותרפיסטים עובדות סוציאליות  ראומטולוגים,פסיכולוגים,פסיכיאטרים,יועצי שיקום ומומחי שינה. מצבם של רוב חולי הפיברומיאלגיה משתפר עם הזמן והם מסוגלים להתמודד עם התסמונת. דרושה בהנה טובה יותר של הסעבות והגורמים המחמירים את התסמונת למען טיפול טוב יותר ופיתוח דרכי מניעה.
במחקרים שנערכו בארץ נמצא כי יש נטיה גנטית לחלות בפיברומיאלגיה. כאשר ישנה אם חול פיברומיאלגיה במשפחה הסיכויים של בנותיה,אחיותיה ללקות בתסמונת גבוהים.28% מכלל ילדים של חולות פיברומיאלגיה לקו גם הן בתסמונת.
 הטיפול בפיברומיאלגיה נעשה ע"י ראומטלוגים.. בארץ ישנה בעיה שהמודעות לאבחנה וטיפול בפיברומיאלגיה בקרב מגזרים רבים של רופאים נמוכה. לכן,חולה פיברומיאלגיה  עובר בממצוע 4-5 שנים עד מתמחיל טיפול מתאים.השכחות של נשים ללקות במחלה גבוהה 95-96 % אולם התסמונת קיימת אצל ילדים וזקניםואצל אחוז קטן מהגברים.
פיברומיאלגיה היא סיבה אמיתית לכאב כרוני ועייפות  הפוגעת באיכות החיים ויש להתייחס אליה כמו לכל מחלה כרונית.לצערינו אין כיום תרופה לריפוי המחלה,הטיפול הוא רק להקלה בכאבים.הפיברומיאלגיה אינה מסכנת את החיים,לא גורמת לעיוות קבוע בגוף והמצב הכללי לעיתים נדירות מורע עם הזמן.

תגובות