מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

בריאות, דרך חיים

כמוניבלוגיםבריאות, דרך חייםצעדים קטנים לאכילה נכונה

11/12/12 10:11
652 צפיות

 

הדרך מ- "לאכול כל דבר" ל- "לאכול יותר בריא", אינה דרך ישירה מנקודה א' לנקודה ב'. היא נראית יותר כמו הדרך מ-א' ל-ת' עם תחנה בכל אות.

הבעיה עם רוב הדיאטות היא שהן מכריחות אותנו לשנות את כל התזונה שלנו בבת אחת. זו הסיבה שאי אפשר לדבוק בתפריט של דיאטה לאורך זמן. בשבוע הראשון אנחנו ממש מתלהבים, ושומרים באדיקות ובדבקות על כל פרט ופרט. אבל קשה להתמיד בשינוי כל-כך דרסטי בהרגלי התזונה, ודי מהר אנחנו נכנעים לפיתויים ואז הכל מתמוטט. כולנו היינו שם.

כוחם של שינויים קטנים: שינוי המתרחש בצעדים קטנים מחזיק מעמד לאורך זמן. הסיבה היא שתוך כמה שבועות אפשר להתרגל לשינוי ואז לעבור לצעד הבא, בלי לאבד את ההרגל הקודם. בצורה כזו לא נרגיש מקופחים, וסובלים.

נניח לדוגמא שהמטרה היא להוסיף מגוון של ירקות לתזונה הקבועה שלנו. אם איננו חובבי ירקות, הדבר ישאר בגדר של רעיון נחמד אבל לא יצא אל הפועל. אם נתחיל בקטנה, בהוספה של ירק אחד חדש, מתוך סקרנות ונכונות להתנסות, נצליח לאט לאט להגדיל את המגוון.

בדרך זו, כשמגיעים למצב של תזונה בריאה לא מרגישים חסך או מחסור. כל מאכל שמוותרים עליו מוחלף על ידי אחר, והרווח הבריאותי הוא גמול ובונוס. הסוד הוא בצעדים הקטנים – צעדי תינוק שמאפשרים הסתגלות הדרגתית לשינוי.

אז מה החוקים ליצירת השינוי הזה?


לממש את השינויים, אחד בכל פעם, עד שמתרגלים אליו ואז להוסיף עוד אחד. ההתרגלות לוקחת 3-4 שבועות לכל צעד. אבל אחרי שנה, נראה מהפך בתזונה שלנו, שיחזיק מעמד לשארית חיינו.

להתמקד בכל שלב במלוא האנרגיה, ולא לוותר. בשבועות הראשונים חייבים להקפיד ולא לתת לעצמינו הנחות, כדי שההרגל יוטמע באופן ודאי. אחר-כך אפשר יהיה להתפשר ולחפף מדי פעם.

אם הצעד קשה מדי, אפשר להקטין אותו. לדוגמא, במקום להפסיק לאכול את כל הממתקים, להפסיק רק עם סוג אחד – רק עוגות או סופגניות או שוקולדים.

תמיד לדאוג לתחליף בריא במקום המוצר שויתרנו עליו. חשוב שהתחליף יהיה כזה שאנחנו אוהבים ונהנים ממנו.


הנה דוגמא קטנה לשינוי אפשרי בדרך לתזונה בריאה:

במקום חטיף לאכול פרי. אם בדרך כלל יש איתך חטיף או שחטיפים זמינים בסביבת העבודה שלך, כדי לדאוג שיהיו לך פירות זמינים לידך. בהתחלה חשוב לדאוג לאספקת פירות שוטפת ומגוונת כדי להקפיד על ההחלפה ולא להתפתות. אם החלפה מלאה קשה לך, אפשר להתחיל בהדרגה: במקום החטיף של ארבע אחרי הצהרים לאכול פרי. להקפיד על כך במשך 3-4 שבועות, ואז להחליף גם את החטיף של ארוחת עשר בפרי.

תגובות

דר' סיגל ביצור
דר' סיגל ביצור
דר' לביולוגיה, מקדמת בריאות. עוזרת לנשים מעל גיל 45 לאמץ הרגלים בריאים יותר בצעדים קטנים. מרצה בנושאי בריאות ומדע לגמל...