מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניבלוגיםהמערכתטיפול משפחתי

29/07/13 21:43
430 צפיות

טיפול משפחתי/זוגי

 

טיפול משפחתי הוא סוג של טיפול פסיכולוגי המגייס את המשפחה לפתרון הבעיה הדורשת טיפול.

 בין שהמשפחה פנתה בגלל בעיה  "משפחתית" (למשל ויכוחים קשים בין הורים לילדיהם) ובין בגלל בעיה של היחיד בתוך המשפחה (למשל, מתבגר שנתפס מעשן סמים) הטיפול המשפחתי מערב את בני המשפחה כולם וחותר לפתרון דרך שינוי במערכות היחסים ודפוסי הגומלין ביניהם.

להבדיל מקבוצה של יחידים נפרדים, המשפחה יוצרת משהו שלם. שלם שפועל כמערכת לכל דבר.

כמערכת, תפקוד המשפחה טוב יותר מאשר סך תפקודם של כל מרכיביה כיחידים.

כל אחד מבני המשפחה מושפע מהאחרים ומפעיל את השפעתו עליהם במסגרת רציפה ודינאמית של יחסי גומלין.

השייכות למשפחה נותנת לנו בסיס של תמיכה וכוח מחד אך מאידך גם מחייבת אותנו להתנהל במסגרת הכללים והחוקים שנקבעו בה לאורך הדורות.

 אלה הם הגבולות של המשפחה. אם נחליט ללכת בדרך עצמאית משלנו ולחצות את אחד הגבולות האלה, נשלם מחיר.

האיזון הזה בין שייכות לנפרדות, בין היותנו שייכים למשהו גדול מאיתנו לבין היותנו אדם לעצמו עם רגשות ורצונות משלו אינו קל כלל וכלל להשגה וחריגה ממנו מהווה סיבה שכיחה ללחצים , מאבקים, ופניה לטיפול.

 הטיפול המשפחתי הוא בעל ראיה רחבה. הוא רואה את האדם בקונטקסט בו הוא נמצא. הקונטקסט החברתי הבסיסי בו כל אחד מאיתנו חי  היא המערכת המשפחתית על כל צורותיה. הכוחות המופעלים עלינו בתוך אותה מערכת מעצבים את התנהגותנו לא פחות מאשר אלה הפועלים בנפשנו פנימה.

משפחה צוברת במשך השנים צרור של פתרונות ודרכי התארגנות מול סוגים שונים של עומס וקושי שבעזרתם היא מצליחה לשמור על האיזון בתוכה.

משפחה תפנה לטיפול לאחר שמיצתה את כל הדרכים המוכרות לה ועדיין הקושי קיים.

אלו יהיו בד"כ מצבים של משבר שחורגים מהשגרה כמו משבר בריאותי, אבדן, פיטורים מהעבודה או כאלה הקשורים לתקופת מעבר כמו הורות חדשה, קושי עם מתבגרים, שינוי אזור או ארץ מגורים, יציאה לגמלאות, קשיים הקשורים בהורים קשישים, או משבר הקשור בזוגיות (טיפול זוגי) או בחילוקי דעות קשים לגבי חינוך הילדים.

הטיפול המשפחתי מאפשר לכל אחד מבני המשפחה להציג את נקודת הראות שלו לגבי הבעיה כך שניתן לקבל תמונה רחבה יותר.

 המטפל יוצר ממרחב הטיפול "מקום בטוח" שבו גם מי שיש לו דברים קשים לאמור יוכל לאומרם ולזכות בהקשבה.  בבית, כשהמשפחה ב"סערה" – אין הקשבה.

לאחר שב2-3 הפגישות הראשונות המטפל לומד את מערכות היחסים במשפחה הוא מגדיר יחד אתה את מטרות הטיפול.

בעבודה משותפת עם המשפחה הטיפול מביא לשינוי בדפוסי ההתנהגות ויחסי הגומלין במשפחה כך שהיא יכולה להתארגן בצורה נכונה ויעילה מול הבעיה.

 זהו שינוי שיש לו סיכוי טוב להתקיים לאורך זמן כי המערכת כולה שותפה לו ולא רק אחד היחידים בתוכה.

מספר הפגישות בין המטפל למשפחה אינו קבוע מראש. הממוצע עומד על10-20פגישות.

הטיפול הזוגי מתמקד בזוג ובמערכת היחסים הזוגית ולא בכל המשפחה. עם זאת יש התייחסות להשלכה של היבטים משפחתיים מסוימים על בני הזוג והאינטראקציה ביניהם.

במקרים רבים שיטת הטיפול דומה לזו המיושמת בטיפול המשפחתי.

 

 

 

תגובות