מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אור בקצה המנהרה

כמוניבלוגיםאור בקצה המנהרהשיפור הדימוי העצמי והאופטימיות כמנוף להחלמה ממחלות

שיפור הדימוי העצמי והאופטימיות כמנוף להחלמה ממחלות

בתקופה בה אדם מתמודד עם מחלה ואוסף את כל כוחותיו הפיזיים והנפשיים בכדי לנצח את המחלה, כאשר כל כך הרבה דברים לא ידועים מציפים אותו והפחד חונק, חשובה מאוד הרגשת האופטימיות והדימוי העצמי הגבוה בכדי לעזור להתגבר על המחלה. מחקרים רבים מראים את הקשר ההדוק בין אמונתו של אדם בעצמו ובכוחותיו והאופטימיות שבו לבין היכולת להחלים ולחזור לחיים תקינים.

12/08/13 11:09
474 צפיות

לדימוי העצמי יש השפעה עמוקה על האופן בו אנחנו תופסים את עצמנו ובעיקר על האופן בו אנחנו משדרים תפיסה זו אל הסביבה. דימוי עצמי בדרך כלל נבנה עוד בשלב הילדות, ואם ניקח קבוצה הטרוגנית של כ - 30 ילדי בית ספר יסודי, תמיד נוכל למצוא ביניהם את אותם ילדים שיפחדו לדבר אל מול שאר הילדים או יחששו לשאול שאלה שמא שאר הילדים יצחקו עליהם.

 

 

מעבר לנטייה הטבעית של האדם, אנשים אשר חולים במחלות קשות כגון סרטן, סכרת ומחלות אוטו אימוניות נאלצים להתמודד לא פעם עם פגיעה ביכולת הפיזית ובתפקוד הכללי, כמו גם עם תלות גבוהה יותר בבני משפחה וחברים. תחושות אלו, ובמיוחד תחושת חוסר הוודאות והפחד מן המוות במצבים מסוימים נוטים להוריד את הביטחון העצמי גם אצל אנשים שהם אופטימיים מטבעם ומפגינים בדרך כלל דימוי עצמי גבוה.

 

 

יתר על כך, במחקרים שונים נמצא כי לדיכאון וחרדה יש השפעה שלילית על מתן הטיפול התרופתי במחלות כדוגמת סכרת בקרב צעירים, אם בגלל שהגוף מגיב פחות טוב לתרופות עצמן, ואם מכיוון שלחולה עצמו אין נכונות לשתף פעולה עם הטיפול...

 

 

הדימוי העצמי והשפעתו החיובית 

 

 

החדשות הטובות הן כי שיפור הדימוי העצמי אפשרי גם במצבים קשים. דימוי עצמי גבוה ואופטימיות רבה יותר מאפשרים למטופל להתמודד בצורה טובה יוצר עם הקשיים הפיזיים או הנפשיים אותם הוא חווה, מצב רוחו מרומם יותר והמוטיבציה שלו להילחם במחלה עולה בצורה משמעותית.

בנוסף לכך, יש כאלו הטוענים כי טכניקות בעלות גוון חיובי כדוגמת תרגילי הרפיה, מדיטציה ודמיון מודרך בהן החולה מדמיין כיצד גופו מנצח את המחלה או אוכל את התאים הסרטניים (בצורה מטפורית כמובן) עשויות לשפר את התפקוד של המערכת החיסונית ולהעלות את סיכויי ההחלמה מן המחלה, כמו גם למנוע מצבים של דיכאון וחרדה הפוגעים בתחושת הדימוי העצמי. אמצעים מודרניים כגון ביו- פידבק מקלים על החולים לתרגל את הטכניקות האלו מכיוון שהן מקנות להן נפח ממשי שניתן לראות אותו בעין ולא רק לחוש אותו.

 

במידה והחולה מתקשה לעשות את התהתליך לבדו ומרגיש כי הוא צריך תמיכה רגשית ומקצועית נוספת, הוא יכול לפנות למאמנת אישית בכדי לקבל את העזרה וההכוונה לה הוא זקוק בתקופה קשה זו בה הוא נמצא.

עם זאת, חשוב לציין כי קשה למדוד את יעילותן של מרבית הטכניקות הנ"ל מבחינה רפואית, ולכן הן עדיין לא נחשבות לשיטות טיפול מן המניין ברפואה המערבית.

 

כמו כן, אסור לשכוח כי גם התקופה שלאחר ההחלמה מן המחלה עשויה להיות מלווה בהתמודדות לא קלה, אם בפן האישי ביחסים הבין זוגיים ואם בפן המקצועי והחזרה לשגרה. משקעים רבים  או קונפליקטים שנדחקו לקרן זווית שבים וצפים אל פני השטח. לדוגמה, לחולים רבים לשעבר ישנה תחושה כי העולם המשיך להתקדם במהירות בזמן שהם עצמם היו עסוקים בהתמודדות עם המחלה. לפיכך, שיפור הביטחון והדימוי העצמי חשובים מאוד גם בתקופה זו, על מנת שיהיה ניתן לחזור לחיי השגרה כמה שיותר מהר וללא צלקות או משקעים מן העבר.

 

 

תגובות