מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

לחיות עם טרשת נפוצה

החשש מאבדן שליטה מביא לניסיונות הפיכתנו ממדינה דמוקרטית למדינה דיקטטורית ● "חוק דגן" ● השורה התחתונה בישרה כי בגיל פרישה מצפה לי סכום מכובד ● והבהרה לסיום  

מאת gil natan
12/10/13 17:19
397 צפיות

זכות הציבור לדעת

טוב שיש לוחמים בועדות הכנסת. עדיין יש מי שהחברה עומדת לנגד עיניו. כך פועלים מספר חברי כנסת ביניהם חה"כ כרמל שאמה הכהן, יו"ר ועדת הכלכלה, חה"כ יוחנן פלסנר, חבר בוועדת החוץ והביטחון ובוועדת החוקה, חוק ומשפט. שני חברי הכנסת מסיעות שונות וביחד מובילים חקיקות. ימין, שמאל, מרכז, יונים, נצים - יחד. חה"כ ציפי לבני, יו"ר האופוזיציה, נפגשה עם אבו מאזן. אז מה? ממה חוששת הקואליציה? לדעתי החשש העיקרי הוא אבדן השליטה. אף ניסיונות החקיקה המתוקשרים מוכיחים כי אבדן השליטה מביא לניסיונות הפיכתנו ממדינה דמוקרטית למדינה דיקטטורית. הזמנים השתנו - התקשורת, האינטרנט והרשתות החברתיות הוכיחו כי חופש הביטוי הוא מאבני היסוד של חברה מתוקנת, דמוקרטית שבה הבעת דעה הינה זכות, ויש שיאמרו חובה. אך במצב כלכלי בלתי יציב למי אכפת שיחוקקו כאן חוקים אנטי דמוקרטיים? ולפיכך גם למאיר דגן יש זכות בסיסית להביע דעתו. בהיותו אזרח ועל אף עברו. למה נדמה שבהיותו איש מודיעין בעברו יעשה שימוש במידע שצבר? כי אם כן, חלילה, היה עושה זאת עוד בהיותו בתפקיד ראש המוסד.    אזי נראה כי כל ה"עליהום" על מאיר דגן הינו חשש שהאיש מתכוון לפנות לפוליטיקה. מי מהפרשנים לא חשב על כוונותיו של דגן בהשתמשו בתיאור לבושו, דיבורו, משקפיו המודרניים. כן, אם יכנס לקלחת הפוליטית יהיו פוליטיקאים רבים שיחששו. חלילה, לא לחייהם, אלא למעמדם. אנשי המוסד ידועים בסודיות, ביסודיות, במקצוענות, בשיקול דעת, בהחלטיות. יתכן שמאפיינים אלה מסכנים את הפוליטיקאים? בעולם שלנו פועלים גופי המודיעין גם בערוצים גלויים ואל לנו לחשוש שהתבטאויותיו של דגן מרמזות על חשיפה של המודיעין, דרכי פעולתו ומסקנותיו. אלה ישארו חסויים. מאיר דגן תרם, התקדם וחי במציאות ולא בעבר. זהו ההבדל בינו לבין המקטרגים. אבל במציאות החקיקתית לא אתפלא אם החקיקה הקרובה תזכה לשם "חוק דגן". ואם זכות הציבור לדעת היא בבסיס הדמוקרטיה אזי מותר לנו לדעת מה דעתו של איש ציבור, איש מוסד, אזרח. וההתעסקות במהי דעתו של איש המוסד לשעבר על סוגיה כזו או אחרת מוכיחה כי יש עניין ואולי אף טעם בדבריו, ומעל הכל יש על מי לסמוך.

הפתעה בדואר

בתיבת הדואר ציפתה המעטפה ובה דיווח רבעוני מקרן הפנסיה. השורה התחתונה בישרה כי בגיל פרישה מצפה לי סכום מכובד. הפתעה על הנייר בלבד. אין לי ספק שביום הפירעון יבואו לידי ביטוי הנזקים שגורמים הטייקונים לכיס הפרטי שלי כמו של כולנו. תשובה מבקש תספורת? מוכן לחזור בו מבקשת אנחת/הנחת הציבור. תודה לך, מר תשובה. לך יש ויהיה, ולי מה יהיה בגיל פרישה? אז נכון שאתה מוגן, ויועצי ההשקעות מוגנים אבל הציבור משלם. תפתיע אותנו ותעמוד בהתחייבויותיך גם במחיר אישי. יו"ר דירקטוריון שופרסל נרתם, מנכ"לים נוספים עשו כך בעבר ויהיו גם בעתיד, ומה איתך?

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית בייניש, יצאה בהתבטאות רועמת כנגד ניסיונות רמיסת הדמוקרטיה. כבוד השופטת לא השתמשה במונח דיקטטורה אלא במונח משטרים אחרים. הניסיון לרמוס את מערכת המשפט היא עוד נדבך בהרס החברתי המצטבר ובניסיונות להפיכתנו מדמוקרטיה לדיקטטורה. כמה נפלא שלא ישמע קולו של מאיר דגן, קולה של דורית בייניש, קולם של אזרחים. נראה שלעם רדום ומוכה יאה שלטון כזה. שלטון שישמר את הטייקונים, ינכס לעצמו הון, ידאג לתעסוקה שבה העבדות היא מנת חלקם של האזרחים. ורק אז נתעורר, נתפכח ונבין שבעוד מדינות חשוכות מייחלות לדמוקרטיה - אנחנו הבאנו על עצמנו את הדיקטטורה. במו ידינו, במו פינו.

 

השתדלות

מראובן לקחתי את ההשתדלות שמשמעותה גם הבעת דעה, מידע, הכוונה. לא מתוך הטפה ולא מתוך התרסה. השתדלות באה מהמקום הטוב של עזרה והכוונה. רוצים תקנו - לא רוצים אל תקנו. מאמרי האחרון "זה אני ולא אתם" זכה לביקורות בעל פה מצד עמיתיי לעבודה, ולכן, נ.ב. הבהרה: הדברים שנכתבו על ידי הינם בגדר " רוצים תקנו - לא רוצים אל תקנו" או איש איש ופרשנותו.




 



 



 

 




 

 

 

תגובות