מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

הזדמנות שנייה - להתחבר לכוחות הריפו...

מהו כאב : כולנו חווינו כאב בחיינו. הכאב הוא חלק מחיינו. כאב הוא מנגנון הגנה של הגוף שבא לשמור עליו מפני גורמים חיצוניים ופנימיים כאב זה הדרך שבו המוח מפרש את התחושות שהגוף חווה, תחושות לא נעימות זו תופעה סובייקטיבית מורכבת ושונה מאדם לאדם כאב הוא הנושא הבריאותי הכי  "מגולגל" בעולם [על פי רשות הבריאות הבן לאומית]

24/11/13 21:44
817 צפיות

מהו כאב :

כולנו חווינו כאב בחיינו. הכאב הוא חלק מחיינו.

כאב הוא מנגנון הגנה של הגוף שבא לשמור עליו מפני גורמים חיצוניים ופנימיים

כאב זה הדרך שבו המוח מפרש את התחושות שהגוף חווה, תחושות לא נעימות

זו תופעה סובייקטיבית מורכבת ושונה מאדם לאדם

כאב הוא הנושא הבריאותי הכי  "מגולגל" בעולם [על פי רשות הבריאות הבן לאומית]

ישנם סוגי כאב שונים:

כאב סומטי – נובע מפגיעה בעור או ברקמות

כאב הנגרם עי מערכת העצבים האוטונומית- משהו פנימי, זה בא בגלים המקור הוא איבר פנימי

כאב נוירופאטי- פגיעה במערכת העצבים המרכזית כמו כאב בפאנטום

כאב מסיבות לא ידועות- כשאין סיבה פיזית ברורה כמו פיברומיאלגיה

כאב חד וחריף – אקוטי חבלה או טראומה או דלקת פנימית

כאב כרוני - שנמשך מעבר לתקופת החלמה סבירה, כמו חודשים ואפילו שנים. אז הוא כבר לא עובד יותר כמנגנון הגנה .אלא הופך להיות לקושי וסבל יומיומי, שהשלכותיו הן גופניות אך גם רגשיות וחברתיות. הוא גורם להפרעה בתפקוד היומיומי, להפרעה בשינה, הפרעה ביכולת החשיבה, בירידה בדימוי הגוף, שינויים במצב הרוח עד כדי דיכאון. וכל זה גורם לירידה באיכות החיים ובהכנסה

על מנת לטפל בכאב עלינו קודם כל למצוא את הגורם לכאב, ואז הטיפול נעשה בהתאם לגורם.
נכנס קוץ לאצבע , יש כאב, הוצאנו אותו נגמר הכאב.

אך מה קורה ,כשלא מוצאים את הקוץ.
זה הופך להיות דלקתי ומוגלתי ואי אפשר לתפקד עם האצבע עד להוצאת הגורם.

ישנם מצבים רבים בהם הגורם לא נמצא:
 למרות כל הבדיקות , הכאב ממש מטריד ומפריע למהלך התקין של החיים. כיוון שהכאב משפיע על גורמים פיזיים, סביבתיים ונפשיים. יש לטפל בכל האספקטים בצורה משולבת. הכול בהתאם למטופל ולבעיה הספציפית שלו . כלומר  התייחסות לסוג הכאב ואיך ובמה  הא פוגע.
במקרים אלה יש ירידה משמעותית  באיכות החיים עד כדי חוסר תפקוד פיזי מנטאלי ונטייה לדיכאון.

ישנם טיפולים שונים לכאב :
ממשככי כאב פשוטים שכולם מכירים ויכולים לרכוש באופן עצמאי ועד לטיפולים הנעשים באופן פולשני בבית חולים
בדרך כלל הטיפולים הקונבנציונליים לטיפול בכאב הם תרופות שונות, שעובדות על מנגנונים שונים, על מנגנון הפחתת כאב וגם נוגדי דיכאון שמגבירים את דיכוי הכאב.
פעילות גופנית מכל סוג שהוא יכולה לשפר מאוד את המצב. והרבה אנשים נמנעים ממנה דווקא בזמן כאב
ישנם טיפולים תומכים:
 החל ממנוחה של האיבר הפגוע, חימום או קירור האיבר, לטיפולי פיזיותרפיה, לטיפולי מים שונים כהידרותרפיה וכולה
 וטיפולים שונים שמציעה הרפואה המשלימה כמו: דיקור סיני, ביורגנומי, ציקונג, מדבקות שעובדות על תדרים -LIFEWAVE , ביופידבק, היפנוזה, דמיון מודרך  מדיטציה, הרפיה, נשימה, יוגה ופעילויות גופניות אחרות ועוד רבים וטובים. אפילו חוש הומור וצחוק.
יש טיפול נוסף שעדיין שרוי במחלוקת אך ניתן היום יותר ויותר והוא הקנביס. אם ניסיתם הכול כדי לשאול את הרופא על אפשרות זו

 

איך מתמודדים עם כאב

מה ניתן לעשות כאשר אנו חווים את הכאב:
מאוד חשוב לבדוק ולנסות את כל האלטרנטיבות שמציעה הרפואה כפי שציינתי קודם. בנוסף ישנם גורמים שונים שיכולים לעזור להתגבר על הכאב

אמונה-    להאמין שיש לנו את היכולת להתמודד. אם זה אמונה בעצמנו או אמונה בכוח עליון .יצירת משאבים רוחניים מתוך העולם הפנימי של האדם  תפילה, מוסיקה.[לכל אדם עולם פנימי שונה ]

ביטוי הרגשות –  יצירת דו שיח המאפשר ביטוי והעלאת התכנים הרגשיים.  חשוב לבטא את הרגשות  ולתת ביטוי למצוקה ,לא להשאיר אותה בבטן שתגדל ותטפח, כי יש סכנה של התפוצצות.

 בקשת עזרה-  ניתן לעזור בכל מיני אמצעים להפגת הכאב. כמו כן עצם השיתוף - מקל , אנשים מרגישים מאוד חסרי אונים כשהם לא יודעים מה לעשות . ולכן לשתף אחרים בקושי משחרר מעט את המועקה ואת תחושת הבדידות והתסכול. יחד עם זאת וגם יכול לתת מענה אינפורמטיבי לסוגי טיפולים וטכניקות נוספות.

עידוד –  כלי חיזוק מנטאלי שיכול לתת כוחות נפש, "אני יכולה לעשות זאת" , "זה קטן עלי" וכולה

הסחת דעת – להיות בחברה של אנשים, לצפות בסרטים, להיות עסוקים בדברים שאוהבים, לכן הכאב מתגבר בלילה כשקט מסביב ואין הסחות דעת. להיות עם אנשים שקל לך להיות איתם,

מחשבות חיוביות -  מצרך שיותר ויותר מבינים את החשיבות שלו. כי התודעה היא הבסיס של החוויה. כלומר אני חווה את הכאב בהתאם למה שאני מרגישה כלפיו. אם אני מרגישה מסכנה ושבעקבות הכאב נהרסו לי החיים, בהתאם אני אחיה את חיי ועוצמת הכאב תהיה בלתי אפשרית. ואז גם לא אהיה פתוחה לאפשרויות טיפול אחרות כי באמונה ובמחשבה וגם ברגש שלי, אין דרך אחרת, אלא לחיות עם כאב נוראי ולסבול.
אך אם באותה סיטואציה אני אעבוד על המחשבה שלי ואראה את הדברים בצורה חיובית, העולם יאיר לי את פניו בחזרה, ועוצמת הכאב תפחת אפילו אם אובייקטיבית נוכל לבדוק  את עוצמת כאב והיא  לא פחתה.
.לפי תורת הסוד- דומה מושך דומה .כלומר תחשוב רע - יגיע רע. תחשוב טוב, יגיע טוב.

דמיון – שימוש בדמיון עוזר להגיע לתוצאות טובות יותר, לדמיין שאנחנו נמצאים במקומות שנעימים לנו ואנחנו חולמים עליהם. יש אמרה  "FAKE IT UNTIL YOU MAKE IT" כלומר, תזייף, עד שזה יהיה אמיתי.
כמו בצחוק אפשר "כאילו" לצחוק עד שזה יוצא מבפנים.

חוש הומור וצחוק-  גם במצבים הכי קשים לצחוק על הסיטואציה, להיזכר בדברים מצחיקים, לצפות בקומדיות ומצבים סוראליסטים. ופשוט להשתמש בצחוק כמשכך כאב.
היום יש מקצוע כזה ליצן רפואי, שרואים אותו בעיקר במחלקות ילדים, אך זה עובד גם על המבוגרים. עובדה שבמשך היום אנחנו מאוד עסוקים ולכן פחות כואב לנו.

שחרור והרפיה ונשימה - שחרור והרפיה משחרר את השרירים ומרפא אותם וע"י כך מרגיעה את הכאב

 

במצב של התמודדות עם כאב כרוני :

בין אם הגורם ידוע או לא. יש למצוא בעצמנו משאבי נפש גדולים על מנת להתמודד עם הכאב המוכר והידוע שוב ושוב. יש שתי אפשרויות עיקריות להתמודדות
 ניתן להשאיר את המצב כמו שהוא, זה לא מביא לשינוי, הוא מביא לניתוק ורחוק ולהרגשה של מסכנות והקורבנות של זה שחווה את הכאב.

דרך נוספת היא לנסות לשנות את המציאות ע"י המשך בדיקה של אפשרויות טיפוליות נוספות ולא להיכנע עד שמוצאים את מה שעובד. להמשיך להיות פעילים ועסוקים ולמלא את החיים בחיים ולא רק בכאב ובקושי.

יחד עם חיפוש פתרון, היא ללכת עם הדברים,  לא להתנגד, להרפות. יש משהו מאוד משחרר בקבלה הזו, לא מתוך מקום של קורבנות אלא בדיוק ההפך מתוך מקום של אחריות. כי כשאני לוקחת אחריות על חיי ועל המצב בו אני נמצאת אני יכולה לעשות שינוי ולמצוא את גורמי הכאב במקומות הרגשיים בהתנהלות שלי בחיים.

הקבלה עוזרת  לקחת אחריות ולעשות שינוי יחד עם זאת עוצמת הכאב יורדת או אפילו נעלמת .הסיבה היא שהצלחנו למגר את המקור הראשוני לכאב שנמצא ברגש.
 המקור לכל הכאבים והמחלות מתהווים קודם כל ברגש. ואם לא זיהינו וטיפלנו בהם הם מתעצמים ופוגעים בגוף, ולעיתים הנזק הוא בלתי הפיך.

מי ייתן ונימצא מזור לכל מכאובינו,

הכוח לכך נימצא בתוכנו.

אמן!

  

 

תגובות

יעל רוזנברג
יעל רוזנברג
אחות מוסמכת,ומטפלת ברפואה המשלימה,מזה כ10 שנים חולה במחלה כרונית אוטואימונית.במסגת ההתמודדות שלי עם המחלה,הבנתי את הצרכי...