מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טרשתון - חדשות ועדכונים בנושא טרשת נ...

כמוניבלוגיםטרשתון - חדשות ועדכונים בנושא טרשת נפוצהלמה מצבי מדרדר אם אין לי נגעים חדשים או פעילים?

למה מצבי מדרדר אם אין לי נגעים חדשים או פעילים?

מחקר חדש מוכיח שלעיתים קרובות קיים קשר רופף בין כמות הנגעים למצב הקליני

2459 צפיות
למה מצבי מדרדר אם אין לי נגעים חדשים או פעילים?

חלק ניכר מהחולים בטרשת נפוצה מכירים את האנומליה - בתמונת ה-MRI שלהם אין נגעים חדשים וגם אין נגעים פעילים, אך יחד עם זאת המצב הקליני שלהם מתדרדר.  מחקר חדש שנערך בארה"ב וכלל 533 חולים מגלה שהסיטואציה הזו אינה נדירה והיא מתקיימת אצל כשביעית מהחולים בטרשת (13.5 אחוזים).

המחקר גם מצא שאצל חולים עם תמונת MRI יחסית נקיה, אך עם מצב קליני ירוד, רוב הנגעים נמצאים בעמוד השדרה והם מוגדרים כחולים בטרשת נפוצה פרוגרסיבית.  מתוך כך החוקרים סבורים שהצטברות נגעים בעמוד השדרה גורמת לתוצאות גרועות יותר ומעידה על הצורך במעקב MRI קבוע הן במוח והן בעמוד השדרה, בעיקר בטרשת פרוגרסיבית.

לעומת זאת, אצל נבדקים עם תמונת MRI עם נגעים רבים המואדרים ונכות קלינית נמוכה לא נמצאו הסברים משכנעים לאנומליה.  החוקרים סבורים כי אצל חולים כאלה ישנם מנגנונים ביולוגים המאפשרים למטופל לשמור על תפקוד פיזי, למרות כמות גדולה של נזק מבני, אך יחד עם זאת נדרש מחקר מקיף יותר על מנת לאושש השערה זו.

עוד נקודה מעניינת העולה מן המחקר היא שמתוך כלל האנשים בהם לא נמצא קשר בין כמות הנגעים למצב הקליני, למעלה מפי 2 אנשים היו עם מצב בו יש להם נגעים רבים ופגיעה נוירולוגית נמוכה, לעומת אנשים עם מעט נגעים אבל פגיעה נוירולוגית גבוהה.  ההסבר העיקרי הוא שלאנשים אלה יש יכולות פיצוי, כך שהנגעים אינם מובילים לפגיעה בתפקוד.

מקור המידע - http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jon.12433/full

-------------

מידע זה מפורסם בחסות שיתוף פעולה בין עמותת "כמוני" ל-MS ישראל בע"מ (חל"צ) - חברה לתועלת הציבור המארגנת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, בני משפחותיהם ומעגלי התמיכה שלהם, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה.  חולים בטרשת נפוצה ובני משפחותיהם המעוניינים להשתתף בפעילויות שאנו עורכים, להיות בקשר עם חולות וחולים אחרים ולקבל סיוע ותמיכה - מוזמנים ליצור עימנו קשר ב-054-4522572 (ענת אילון) או באמצעות מילוי הטופס הפרטים האישיים באתר האינטרנט שלנו – http://www.ms-israel.co.il).  

 

תגובות

תודה לביא, המחקר מרתק. אני חושב, שטוב להוסיף ולציין שכנכנסים לתוך הנתונים רואים שמתוך כלל האנשים בהם לא נמצא קשר בין כמות הנגעים למצב הנוירולוגי, למעלה מפי 2 אנשים היו עם מצב בו יש להם נגעים רבים ופגיעה נוירולוגית נמוכה, לעומת אנשים עם מעט נגעים אבל פגיעה נוירולוגית גבוהה. ההסבר העיקרי הוא שלאנשים יש יכולות פיצוי, כך שהנגעים אינם מובילים לפגיעה בתפקוד. וההסבר השני הוא שייתכן שנגעים אלו פוגעים ביכולות הקוגניטיביות ושמדד ה- EDSS (רמת הפגיעה הנוירולוגית) והבדיקה הקוגניטיבית שביצעו (ה- SDMT) לא רגישים מספיק לפגיעות אלו ולכן לא מזהים אותן. המסרים העיקרים שהייתי לוקח הם: עד כמה חשובה הבדיקה אצל הנוירולוג והיכרות עם המטופל מעבר לממצאי ההדמייה. ושגם אם יש נגעים רבים או נוספים, אין זה אומר שהתפקוד חייב להיפגע ותמיד יש מה לעשות.

עופר8
20/08/17 17:10

הי ערן ,אולי יש לך איזה רעיון מה לעשות כאשר יש החמרה ואין תוספת נגעים.? יש לי תמיד תחושה שאני לא עושה מספיק.

ערן-ברקוביץ
20/08/17 18:11

שלום עופר, חשוב לי בתחילה לציין שמחלת הטרשת הנפוצה היא מחלה שכל הזמן מתקדמת בטווח הארוך (מחלה פרוגרסיבית) וכל הטיפולים והכלים באים לעכב ככל שניתן התקדמות זו, אך לעצור אותה לחלוטין עדיין אי אפשר, לפחות לפי מיטב הידע המחקרי הקיים כיום. ישנו מגוון רחב של טיפולים שיקומיים שיודעים לגעת ולשפר כל סימפטום וגם לעזור במניעה, לכן חשוב לדעת במה אתה חש החמרה או איזו החמרה הכי מפריעה לך ואליה להתאים את הטיפולים שידועים כיעילים ביותר לטיפול בסימפטום. אם תרשום במה אתה חש החמרה אולי אוכל להיות אף מדוייק יותר ונסות להכווין, וכמובן תמיד מומלץ לערוך שיחה כזו עם הנוירולוג המטפל שיוכל להסביר מעבר וגם לתת בהתאמה הפניות. לצד זאת, אני רוצה להוסיף שלפעמים אני פוגש אנשים שעושים המון וממלאים את כל ההמלצות לטיפול במחלה ועדיין מרגישים שלא עושים די. במקרים אלו חשוב לטפל במחשבה ("אני לא עושה די")ובהרגשה הלא נוחה שהיא יוצרת, לפעמים ישנה פנטזיה ש"אם נעשה את כל הטיפולים המחלה לא תתקדם", הנחה זו אינה תואמת את המציאות ורק צפויה להוביל לתסכול למי שמאמץ אותה ומאמין בה. יש לשמור על איזון נכון בין טיפול במחלה לבין שאר החיים (עבודה, משפחה, זוגיות, בילויים...).

תודה ערן. הוספתי עוד פסקה הנוגעת להערה שלך.

dalia1
05/07/17 12:14

תודה לביא

תודה לביא חשוב לרווחת כל חולי הטרשת

לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פ...