מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טרשתון - חדשות ועדכונים בנושא טרשת נ...

כמוניבלוגיםטרשתון - חדשות ועדכונים בנושא טרשת נפוצהמהפך באסטרטגית הטיפול בחולי טרשת נפוצה

מהפך באסטרטגית הטיפול בחולי טרשת נפוצה

וועדת סל התרופות לשנת 2022 אימצה את המלצות ועדת ההסכמות בנושא זה

1423 צפיות
מהפך באסטרטגית הטיפול בחולי טרשת נפוצה

ועדת סל התרופות לשנת 2022 החליטה השנה להקצות סכום של למעלה מ-27 מיליון שקל לשינוי מהותי באופן הטיפול בחולי טרשת נפוצה.  שינוי זה ישפיע על כ-3,600 חולים המהווים כמחצית מחולי הטרשת הנפוצה בארץ.

מהפך זה יאפשר לנוירולוגים, המתחמים בטיפול במחלה זו, להחליט על הטיפול המיטבי והמתאים ביותר לכלל החולים בטרשת נפוצה.  ההחלטה על הטיפול תתבסס מעתה על מידת ההתאמה של התרופה הנרשמת לחולה, למצבו הקליני הספציפי.  בנוסף, שינוי זה יאפשר לנוירולוגים להחליט בגמישות רבה יותר על מעבר בין התרופות השונות והתאמה מהירה יותר של זו המתאימה ביותר לחולה.

עד היום, התרופות הייעודיות לחולי טרשת נפוצה (DMT) חולקו ל-4 קווי טיפול וחולים שאובחנו לראשונה נדרשו, בדרך כלל, להתחיל בטיפול עם תרופות קו ראשון.  המעבר מתרופת קו אחד לתרופת קו שני יעילה יותר, התבסס רק על כשלון בטיפול בתרופות הקו הקודם ולא על מידת ההתאמה של הטיפול למצבו של החולה.

עליה הדרגתית זו באפקטיביות של התרופות הניתנות לחולה, גרמה לכך שהחולה לא טופל מלכתחילה בתרופה האפקטיבית ביותר למצבו.  כתוצאה מכך בוזבז זמן יקר על אפשרויות טיפוליות פחות יעילות, שעה שהמגוון הטיפולי הרחב מאפשר מתן תרופות בעלות יעילות גבוהה.

בנוסף, מבנה סל התרופות הביא לכך שחולי טרשת נפוצה, שאובחנו לראשונה עם טרשת מתקדמת (PPMS) או כאלה שמחלתם עברה שינוי והפכה להיות מתקדמת-שניונית (SPMS), לא זכו למענה תרופתי.

אופן הטיפול הזה, שהוא ייחודי למדינת ישראל, לא עולה בקנה אחד עם מוסכמות מקובלות בעולם הנוירולוגיה והטרשת הנפוצה, ובכלל זה עם "קריטריוני מקדונלד" (McDonald Criteria).  על פי סידרת קריטריונים אלה, המבוססים על הדמיות MRI ועל התקפים, מזהה הנוירולוג את מחלת הטרשת הנפוצה ומחליט על אופן הטיפול בה, ללא קשר לסוג הטרשת הנפוצה (התקפית, מתקדמת וכיו"ב') ממנה סובל החולה. 

מחקרים רבים שנערכו בשנים האחרונות הוכיחו, שלעיתים קרובות, עדיף שחולה שאובחן לראשונה, יתחיל טיפול בתרופה מתקדמת ויעילה.  המחקרים הראו שבטווח הארוך ולאורך זמן, העיכוב במתן תרופה אפקטיבית, הביא לערכי EDSS גבוהים יותר ונכות קשה יותר. 

שינוי הפרדיגמה הטיפולית עליו החליטה ועדת הסל לשנת 2022, יאפשר לנוירולוג לבחור בכל תרופה הרשומה בסל,  ללא קשר לקווי הטיפול, תוך התאמתה למצבו הקליני הספציפי של כל חולה.  המשמעות היא שחולה שאובחן לראשונה, יקבל את הטיפול המיטבי שיכול, בטווח הארוך, למנוע התדרדרות פיזית קשה.

בנוסף, הנוירולוגים יוכלו לשנות את הטיפול התרופתי של כל החולים הקיימים, בקלות ובמהירות ולהעביר את החולה מתרופה אחת לשנייה, על פי מידת ההתאמה הטובה ביותר.  באופן זה, תתאפשר לכל החולים נגישות טובה יותר לתרופות חדשות.

כתוצאה מכך, תרופות כמו מייבנקלאד, אוקרווס ו-זפוסיה, שנכנסו לסל בשנים האחרונות והן בעלות התוויה ל-PPMS ו-SPMS, יוכלו להינתן לחולים שעד היום נמנע מהם טיפול תרופתי מתאים.

שינוי האסטרטגיה הטיפולית בחולי טרשת נפוצה היא תוצאה של עבודה מקיפה שנערכה בשנה האחרונה תחת הכותרת "וועדת הסכמות".  בעבודה זו, שבא גם אני וענת השתתפנו באופן פעיל, נערכו במהלך של כ-5 חודשים עשרות פגישות בוועדות משנה שונות.  התוצר של כל המפגשים הללו הוא מתווה רחב מאוד של המלצות בתחומים שונים. 

שינוי המדיניות באופן הטיפול התרופתי בחולי טרשת נפוצה הוא רק היבט אחד של עבודת "וועדת ההסכמות".  בוועדות העבודה השונות נדונו נושאים נוספים, כמו טיפולים תומכים (פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק), עבודה סוציאלית, טיפול נפשי , קוגניציה, שימוש בטכנולוגיות לניהול המחלה וממשקי תקשורת בין מרפאות הטרשת לקופות החולים. רשימה מלאה של ועדות העובדה שונות והתחומים בהן הן עסקו ניתן למצוא כאן.

אנחנו, ב-MS ישראל, שמחים מאוד על ההחלטה של וועדת הסל ומאמינים שהיא תביא לטיפול טוב ויעיל יותר בכלל החולים בטרשת נפוצה.  יש לקוות שבעתיד יאומצו על ידי וועדת הסל גם ההמלצות הנוספות של וועדת ההסכמות.  באופן זה יוכלו להנות חולי הטרשת הנפוצה ממכלול שלם ומלא של טיפולים המיועדים להם, ללא סיבוכים בירוקרטיים.

___________________________________

מידע זה מפורסם כאן בחסות שיתוף פעולה בין עמותת "כמוני" ל-MS ישראל בע"מ (חל"צ) - חברה לתועלת הציבור המארגנת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, בני משפחותיהם ומעגלי התמיכה שלהם, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה.  חולים בטרשת נפוצה ובני משפחותיהם המעוניינים להשתתף בפעילויות שאנו עורכים, להיות בקשר עם חולות וחולים אחרים ולקבל סיוע ותמיכה - מוזמנים ליצור עימנו קשר ב-054-4522572 (ענת אילון) או באמצעות מילוי הטופס הפרטים האישיים באתר האינטרנט שלנו

 

תגובות

אדמונית-1
26/01/22 1:49

מהרגע שרראיתי את סל התרופות שאושר, ליבי נשבר 😥

חן71
26/01/22 8:59

כל הכבוד על העבודה הנהדרת. מקווה שזה באמת יסייע לרופאים לרשום את התרופה הנכונה ביותר לכל חולה.

לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פ...