מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טרשתון - חדשות ועדכונים בנושא טרשת נ...

כמוניבלוגיםטרשתון - חדשות ועדכונים בנושא טרשת נפוצהעישון סיגריות מגדיל את הסיכון לפתח לטרשת נפוצה

עישון סיגריות מגדיל את הסיכון לפתח לטרשת נפוצה

עם זאת, עישון אינו משפיע לרעה על חולים פרוגרסיביים

1935 צפיות
עישון סיגריות מגדיל את הסיכון לפתח לטרשת נפוצה

עישון סיגריות הוא הרגל מזיק שהוכח לא פעם כפוגע בבריאות ומחקרים רבים שנערכו לאורך שנים, זיהו קשר בין עישון סיגריות לבין הסיכון לפתח טרשת נפוצה.  במחקרים אלה נמצא כי הסיכון של טרשת נפוצה במעשנים גבוה פי 1.5 בהשוואה ללא מעשנים.

יחד עם זאת, מחקר חדש שנערך בקנדה על 416 חולי טרשת נפוצה עם היסטורית עישון מוכחת, מצא שהוא אינו משפיע לרעה ואינו מחמיר טרשת נפוצה פרוגרסיבית ראשונית (PPMS).  המחקר הראה שהמעבר לדרגות חומרה גבוהות יותר במדד ה-EDSS אינו שונה באופן מובהק בין חולים מסוג זה שעישנו תמיד, לבין חולים שלא מעשנים.

התוצאות של מחקר זה, שפורסמו בירחון האירופאי לנוירולוגיה, לא עולות בקנה אחד עם מחקר ותיק הנוגע לעישון של חולי טרשת נפוצה התקפית (RRMS).  במחקר זה, שפורסם ב-2005, נמצא כי חולי טרשת מסוג זה, המעשנים בכבדות, נמצאים בסיכון גבוה פי 3.6 למעבר מטרשת התקפית (RRMS) לטרשת פרוגרסיבית משנית (SPMS).

המסקנה היא כי עישון סיגריות עשוי לשנות או להאיץ את הטרנספורמציה של טרשת נפוצה לצורה המתקדמת (SPMS) אך מי שכבר לקה בצורה הזו מלכתחילה (PPMS), העישון אינו מרע את מצבו. 

מסקנה אפשרית נוספת משני המחקרים הללו מצביעה על כך, שככל הנראה, המנגנונים הבסיסיים המניעים את שני הביטויים הללו – טרשת התקפית לעומת טרשת פרוגרסיבית ראשונית - הם שונים.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ene.13262/abstract

https://academic.oup.com/brain/article-lookup/doi/10.1093/brain/awh471

-------------

מידע זה מפורסם בחסות שיתוף פעולה בין עמותת "כמוני" ל-MS ישראל בע"מ (חל"צ) - חברה לתועלת הציבור המארגנת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, בני משפחותיהם ומעגלי התמיכה שלהם, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה.  חולים בטרשת נפוצה ובני משפחותיהם המעוניינים להשתתף בפעילויות שאנו עורכים, להיות בקשר עם חולות וחולים אחרים ולקבל סיוע ותמיכה - מוזמנים ליצור עימנו קשר ב-054-4522572 (ענת אילון) או באמצעות מילוי הטופס הפרטים האישיים באתר האינטרנט שלנו – http://www.ms-israel.co.il).  

 

 

תגובות

ערן-ברקוביץ
07/07/17 20:16

אף פעם לא מאוחר מידי להפסיק לעשן. גם אם נמצא שהעישון לא מחמיר את המהלכים הפרוגרסיביים, הסיגריות מובילות למחלות נוספות שבאינטראקציה עם טרשת נפוצה, שתיהן יחוו בעוצמה גבוהה וישפיעו האחת על השנייה לרעה. לדוגמה: קשיי נשימה בקרב אדם עם טרשת נפוצה, ישפיעו על מצבו הרפואי ואיכות החיים בצורה חמורה יותר, בהשוואה לאדם עם אותם קשיי נשימה ללא טרשת נפוצה. לכל מי שרוצה להפסיק לעשן, יש לנו קהילה ייעודית לשם כך ואתם מוזמנים להצטרף (בקישור המצורף)

לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פ...