מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אוזן קשבת להפרעות אכילה, חרדה ודיכאו...

מה זה דיכאון? וטיפים שלי מניסיוני האישי :)

24/10/17 0:17
4890 צפיות

בטח יצא לכם וכמובן שגם לי (על בשרי) להכיר אנשים וגם לחוות על עצמכם את המושג הזה שניקרא דיכאון. אבל תכלס מה זה דיכאון? איך הוא בא לידי ביטוי?

הרבה פעמים אנחנו נימצאים בתקופות "מעבר" משמעותיות, כמו למשל, יציאה מהבית של ההורים, התחלת לימודים, בניית מעגל חברתי חדש וצעדים ראשוניים בקריירה ועוד מגוון רחב של "תקופות" - מה שבעצם גורם לנו להיות במצבי לחץ, סטרס, פחד, חשש, דאגה ומחשבות בלתי פוסקות.. וכך קורה שעם כל הקושי שאיתו אנו צריכים להתמודד, המחשבות גם תוקפות ומאשימות בעצלנות, בחוסר יכולת ליצור מערכות יחסים, בתגובות שליליות מהסביבה הקרובה ש"הכל בראש", והאשמה ופחד על הרגשת הריחוק שיש מהמשפחה, חברים ובכלל מהעולם. כמעט כול אדם שחווה בעבר או חווה ברגע זה או שמכיר מישהו שחווה או חווה דיכאון - כמעט כולם טועים בהנחות שגויות שמשהו לא בסדר בהם, ואז שוב המעגל הזה של האשמה העצמית, האשמה שאני אחראי לכך שהגעתי למצב הזה!!

רק תמיד חשוב, כמובן שמניסיוני האישי, זה לנסות ולהבין שכל התחושות הרעות, המחשבות הביקורתיות, הרגשות השליליים שצפים פתאום, שגורמות לנו לחשוב שאנחנו אשמים בכך - כל אלו ועוד אני מניחה הרבה שיכיים לתסמינים של דיכאון.

אז ככה, ממה שאני למדתי בעבר הרחוק (כשאני הייתי באנורקסיה וכתוצאה מכך הייתי בדיכאון) - דיכאון הוא מצב נפוץ ומאוד שכיח בעולם. דיכאון היא תופעה נפשית נפוצה שמאופיינת במצב רוח מדוכדך לאורך זמן, אובדן של עניין והנאה בדברים, תחושות של אשמה ודימוי עצמי נמוך,הפרעות בשינה ובתאבון, תחושת אנרגיה מוחלשת, ריכוז נמוך ועוד. אך צריך לעשות איזשהי הפרדה בין דיכאון לעצבות - כיוון, שכל אחד מאיתנו חש עצוב מפעם לפעם, רובנו חשים כך כתוצאה מחוויות קשות (למשל, מחלה קשה, פיטורין, מוות במשפחה, גירושין וכו'..) אך גם כתוצאה מחוויות פחות קשות ומשמעותיות. דיכאון מופיע כאשר תחושות של עצבות עמוקה וייאוש נמשכים זמן ממושך ומפריעים לשגרת היומיום ולפעולות כמו: עבודה, אכילה או אפילו שינה. כשחווים דיכאון, מלבד האספקט הפיזי יש גם את הצד הנפשי והפנימי יותר - כלומר, אנשים שחווים דיכאון (כמוני בעבר..) חווים וחשים חסרי אונים וחסרי תקווה, מאשימים את עצמם גם בתחושות האלו וגם בתחושות של הסביבה הקרובה, חלק יכולים לשקוע במחשבות אובדניות... 

החלטתי לדבר על הנושא הזה - דיכאון - כי לפעמים נראה שהוא משהו שנימצא במודע אצל רוב האנשים אבל אולי הרבה אנשים לא יודעים מה זה דיכאון, ולכן מניסיוני האישי (גם אישי, וגם משפחתי) חשוב לי להגיד שזהו מצב מאוד קשה, מורכב ועמוק, ושמי שנימצא וחווה דיכאון לא רואה את הדברים הטובים (כחלק מהסימפטומים גם של דיכאון) - במקום לחשוב על כל מה שלא בסדר – תנסו להתמקד בכל מה שכן בסדר אתיכם ועם חייכם. חישבו על כל התכונות החיוביות שלכם. חישבו מדוע וכיצד אתם כן יכולים להצליח בתוכניותיכם. חישבו כיצד ומדוע אתם מסוגלים לפגוש אדם חדש. חישבו מדוע וכיצד אתם יכולים ומסוגלים לעשות כל דבר שתבחרו. זכרו, כל מה שאתם ממקדים בו את מחשבותיכם, מתעצם ! התמקדו במה שאתם רוצים שיקרה.

בגיל 18, כשיצאתי מבית הורי ועברתי לגור לבד, עדיין הייתי במצב לא הכי טוב, כלומר, עדיין הייתי בתת- משקל ועדיין הייתי בדיכאון, אך משהו גרם לי לחשוב על הבחירה בין החיים הכייפים והמאושרים לבין לחיות חיים לא טובים ולא מאושרים (בעצם סוג של לבחור האם לחיות או "למות") - אז הדבר הראשון שעשיתי בגיל 18 כשיצאתי מהבית היה לשבת עם עצמי ולחשוב ולכתוב הכל על דף, והחלטתי לשתף קצת במה שאני עשיתי - לאחר שזיהיתם את המחשבות השליליות שמובילות אתכם לתחושת דיכאון והתחלתם להסיר ולשנות אותן, אתם יכולים להכניס גם הנאה – אתם יכולים להתחיל לחוות אושר אמיתי שעד כה היה חבוי עמוק בין כל המחשבות השליליות שמילאו את ראשכם.הצעד הראשון אם כך, הוא לשים קץ לדיבורים השליליים. זה אומר להפסיק להתלונן, להפסיק לקטר, לא לרכל יותר, להפסיק לשפוט לבקר או לומר דברים שליליים על עצמכם או על אחרים. זה עשוי להיות מאתגר, אולם במקום דיבורים שליליים התחילו לחפש את הדברים החיוביים בכל מצב ואצל כל מי שאתם פוגשים.הצעד הבא – הקיפו את עצמכם באנשים חיוביים. אם יש לכם חברים שרק מתלוננים והם כל הזמן שליליים – בפגישות איתם הסיתו את השיח לכיוון חיובי ודרשו מהם להיות חיוביים בלבד. התרחקו מכל מי שמתעקש להיות שלילי וביקורתי. זה לא פשוט, אבל לגמרי מעשי.לבסוף – בחרו ליהנות ! בחרו להיות נחמדים ! בחרו להיות מאושרים ! חייכו יותר, צחקו יותר, צאו והתנהגו כמו ילדים.קנו לעצמכם חפיסת עפרונות צבעוניים ומחברת, ציירו בכל יום ציור צבעוני. הקשיבו למוסיקה עליזה וריקדו. ריקדו לעיתים תכופות ! בקבוצה, עם עצמכם בבית.  ובאמת יש עוד כל כך הרבה אפשרויות להנות וקצת לשכוח מהמקום הזה, אבל בסוף אם רוצים מגיעים לשם.. כמובן לאט לאט, צעד אחר צעד מתפסים למעלה..

ולמה רציתי לשתף את זה? מכיוון שכאשר אני חוויתי את כול התחושות והרגשות הללו - וביום שהגעתי להחלטה שזהו אני צריכה לבחור - הבנתי שאני בוחרת בחיים! והתחלתי לרשום במחברת את כל החלומות שלי , מה אני אוהבת לעשות, מה אני יודעת לעשות, מה השאיפות שלי, מה המטרות שלי לטווח הקצר וגם הארוך, מה התחביבים שלי, מה אני אוהבת לעשות וכו'... מה שקורה כשעושים את זה - אתה בעצם ממקד את תשומת הלב שלך בצד החיובי והמהנה של החיים. זה מסב אושר, וכשזה קורה, זה כאילו כמו להצית את התת - מודע שלנו או יותר נכון להוסיף לו כוח רב! כי כשאני עשיתי זאת, הרגשתי שיש לי מטרות, יש לי שאיפות , יש לי מה לתרום לאחרים ולעזור - בעצם מה שעשיתי היה לעורר את התת- מודע שלי מחדש (אחרי שנים שהוא היה רדום...) והוא התחיל לנוע בכיוון חדש!! הוא התחיל ליצור עבורי סיטואציות ומצבים של הנאה ואושר בזמן שאני בחרתי או יותר נכון יצרתי לעצמי את החיים שאני רוצה! 

אז בנימה אופטימית זו, אסיים ואומר שברור לי שזה תהליך ארוך ומאוד קשה - ואני יותר מאשמח, כמובן רק אם אתם רוצים, לשתף גם אותי בחוויות שלכם, ברגשות שלכם, בתחושות שלכם, במחשבות שלכם, ובעצם לתת במה לכל אחד שחווה בעבר או חווה עכשיו או מכיר מישהו (או תכלס לא משנה..) דיכאון כזה או אחר ולשתף אותי למה ניראה לו\ה שזה דיכאון? איך זה בא לידי ביטוי? מהן התחושות, רגשות, מחשבות, וחוויות שגרמו לכך? והאם אתם נימצאים במקום שניתן לראות את הטוב? 

 

אאחל לכל מי שיקרה את הפוסט הזה, שנה ניפלאה וטובה הרבה יותר מקודמותיה, ואני כאן בשביל לשמוע קצת מאחרים, להיות אוזן קשבת וכתף תומכת, וכמובן תמיד אני אבין - כי גם אני הייתי שם.

 

אז דיכאון שיהיה לך שלום, ומקווה שלא ניתראה יותר.. היית מספיק איתי למשך 5 שנים לערך ומקווה שגם לא תחזור - בעצם בטוחה שלא! כי בחרתי בלחיות!

אז, שמי דניאל, ואשמח שתשתפו אותי בחוויותיכם האישיות :) 

תגובות

גלי-אלן
25/10/17 13:06

לשמחתך כמוני מלא בחוויות אישיות שתוכלי לקרוא. ממליצה לעיין בקהילת דיכאון וחרדה. יש תחושה שזה יאיר את עינייך ויתן פרספקטיבה חדשה

דניאל-סודק
25/10/17 19:52

היי גלי אלן, תודה קודם כל על ההצעה :) תאמת שאני עוקבת בקבוצות - בעיקר של הדיכאון והחרדה, ואשמח לדעת למה התכוונת שאמרת שזה יתן לי פרספקטיבה חדשה, אשמח ללמוד :)

גלי-אלן
25/10/17 23:50

ובכן שמעי, את ממש מקסימה וניכר שיש לך ניסיון רב וכוונות טובות אלא שהבלוג הזה לא באמת פונה לנשאי דיכאון. אני מכבדת את השיתוף שלך ומעריכה את הרצון לעזור. ואמנם אנשים חווים דיכאון באופן שונה, אבל אני חוששת שאם עיצות גנריות היו יכולות לעזור, מחלת הדיכאון לא הייתה שורדת אף לא כתבה אחת במדורי בריאות. הצעתי לך לקרוא בכמוני כי יש כאן הזדמנות לחוות לעומק אנשים אחרים, ולא לדבר רק ממקום של חוויה אישית והחלתה על האחר. דיכאון אצל הרבה אנשים מתבטא בבידוד מוחלט, חוסר תקשורת או יכולת לבוא באינטראקציה עם הסביבה, הם הרבה מאוד שקטים לא מדברים, לא מקטרים לא מנהלים שיחות שיפוטיות. הרבה מהם עצובים מיוסרים ודועכים בדממת המוות הפנימית שלהם. הם לא "מרכלים". זהו רידוד מוחלט של נשאי הדיכאון. הם שמוטי ראש. נופלים למשכב. וביום טוב מצליחים להתקלח. נכון, יש רמות שונות וסוגים שונים של דיכאון. אבל הבלוג הזה לא פונה לחולי דיכאון הוא פונה לאנשים שעוברים תקופה מחורבנת. ואני אגיד לך למה אני טורחת לכתוב לך את כל זה (מלבד העובדה שאת מתעניינת ורוצה לעסוק בתחום) חלק מהכאב הגדול של להיות חולה בדיכאון, ואת בטח יודעת, זה תחושה גדולה ומכבידה של אשמה, גם בעקבות ידיעה שאנו מכאיבים לקרובים אלינו כי הם חסרי אונים מול מחלה שהורגת את נפשם של אהובם. מעבר לאשמה, יש תחושה קשה ביותר של כישלון - הצגת הנושא כמשהו שאפשר "פשוט לבחור אחרת" (גם אם נכון) היא שגויה. זה נכון למי שנמצא בנקודה בה הוא מבין, יודע ומכיר בכך שהכוח נמצא בידיו. היא שגויה ומזיקה למי שהדיכאון דומיננטי ואוחז בו באופן שאין הוא יודע כיצד לשרוד את היום ולעיתים אף את השעה הקרובה. ההתיחסות לנושא בבלוג שלך משטיח תופעה כל כך מורכבת ועדינה לרובד של "עשה ואל תעשה" ומניח הנחה שחיים שלמים תחת עינויי נפשי היו יכולים להראות אחרת אם רק היינו בוחרים לרכוש עפרונות צבעוניים ולרקוד. מעבר לכך, ההצעה לחשוב חיובי היא חוסר הבנה בסיסי במנגנון החשיבה הממסך ומשבש את ההגיון. הנושא הזה בעצמותיי, חלק ניכר מהתופת שאני עברתי היה בעקבות הפער בין האינטלקט לבין הנכות הרגשית. ועל כן הרגשתי צורך להפנות אותך לטקסטים קשים שנכתבים בקהילה כדי להביא את נקודת המבט הזו, ולהציע את האפשרות לשחרר הנחות יסוד ולאמץ הקשבה אמיתית וכנה.

דניאל-סודק
26/10/17 12:33

היי שוב :) קודם כל תודה על ששתיפת אותי, מעריכה את זה ומאוד מקבלת ומכבדת את מה שאמרת. חשוב לי לציין שאני עברתי דיכאון גם בשילוב של כול מיני דברים, וגם אני הייתי במקומות מאוד חשוכים וגם עם מחשבות לסיים עם זה.. אני גם יודעת כמה זה לא קל בלשון המעטה להסתכל על דברים אחר ובכלל לגרום לעצמך לקום בבוקר מהמיטה. אך חשוב לי להגיד שאני באתי באמת רק מהמקום האישי שלי של מה שאני חוויתי ואיך אני התמודדתי עם הדיכאון שלי בדרך שלי, זה יותר מהמקום של הזדהות או אולי אפילו מעט תקווה. אני קוראת הרבה בקבוצה של דיכאון וחרדה ואפילו מגיבה הרבה - כי שוב אני מאוד מזדהה עם המקומות האלה כי הייתי שם. צר לי שפחות התחברת למה שכתבתי, כמובן שזה לא היה באופן אישי אליך או לאף אחד, ובטח לא ממקום גבוהה או "מתנשא" של להגיד מה צריך לעשות, כי אני יודעת שכל בן אדם הוא אינדיווידואלי וכל אדם הוא שונה ולכל אחד יש את דרך ההתמודדות שלו. אבל שוב אחזור ואומר, תודה רבה לך שהארת את תשומת ליבי, ואני אכן אנסה אולי ממקום אחר. אשמח שאם יהיו לך רעיונות תוכלי לכתוב לי. מאחלת לך שנה טובה, המון חיזוקים, אהבה ותמיכה :) דניאל

גלי-אלן
26/10/17 17:57

היי:) תראי היופי בלהיות "בצד השני" אחרי שהיית במקום רע, זה היכולת להוות כגשר בין מצב חיים החיובי החדש שרכשת, לבין אנשים שנמצאים במצב מיתה נפשי. אני בטוחה שעם הניסיון שלך והרצון, תוכלי למצוא את הדרך לדבר באופן מתקשר לאלו במצוקה. ולא מרחיק. נכון, לא כל מה שנגיד יעזור למי שנמצא במקומות החשוכים. אבל בתור מי שהיה שם אנחנו צריכות לאמץ ענווה רבה כאשר אנו פונים לאנשים במצוקה בפומבי ולדבר ממקום של כבוד למקום בו נמצאים אלו שלא יודעים את נפשם מרוב כאב. הרי באופן בלתי פוסק מלמדים אותנו שצריך לתקן מה שרע, ואנחנו ממהרים לבטל את המצב בו אנחנו נמצאים, במקום להכיר בו וללמוד על דרך ההקשבה במקום על דרך ה"שיפוץ". וגם, העולם בחוץ הוא משוגע ואינטנסיבי ואגרסיבי. מי שסובל מדיכאון צריך להבין שהרגשות שלו תקפים. הם לא צריכים לנסות בכוח להשתלב, לחשוב חיובי ולהתנהג באופן שלא הולם את המצב הרגשי שלהם כי לעיתים במקום שזה יצור שינוי, זה יוצר חרדה, התנגדות וקיבוע של כל הרגשות השליליים ומסקנה שלעולם לא יוכלו להיות חלק אינטגראלי בעולם - וזה לא מה שאנחנו רוצים שיקרה. הגשר הוא למצוא דרך להציע דרך אחרת, שונה, שתאפשר שינוי אמיתי מבלי שירגישו שהם מפקירים את רווחתם הנפשית בנסיונם להשתלב בחיים. ואגב, בגלל שאנחנו חיים בעולם בלתי שפוי אני מאוד מעריכה אנשים כמוך. אני רק מנסה להאיר בפנייך משהו שלעיתים אובד עם הזמן כאשר אנשים מתבגרים, מוציאים תארים, הופכים למטפלים, נוטים לחשוב שהם יודעי דבר, ומאבדים את יכולת ההקשבה שיש לך כרגע. אני אסתייג ואומר בפה מלא ובוטה, יכול להיות שאני מדברת שטויות גמורות. באמת. יכול להיות שאני מדברת מהמקום שבו אני נמצאתי וממנו אני רואה את הדברים. יכול להיות שאני מגזימה ונסחפת למקומות שהבלוג שלך כבר לא קשור אליהם ואני פולטת כאן משהו כללי יותר מתוך אוסף חוויות שלי. אז אל תראי בתגובה שלי כמשהו כזה רציני שצריך להתיחס אליו בכובד ראש.

לי.li
26/10/17 18:44

היי דניאל יקרה, קודם כל האופטימיות שלך היא כלי חשוב מאד. בד''כ אני מאד מאד מתחברת לאופטימיות. הרצון הטוב שלך בולט מאד. גם לי כמו גלי צרם משהו, לא ידעתי להסביר לעצמי מהו. והנחתי שזה כנראה נובע מרגשי נחיתות. גרם לי לחשוב שאני לא מספיק מתאמצת ולא מספיק רוצה, לבחור בטוב. זכרתי שזה בא מהמקום האישי שלך, שהצמיח אותך. אולי בגלל שכתבת את זה מוחלט ומכליל. כי זה לא נעים לשמוע, שהתחושות שלי באות ממקום מתלונן ומקטר. זה לא תלונה - זה כואב לי. את בעצמך כתבת מפורשות, שמי שבדיכאון לא רואה את הדברים הטובים. לחבר דיכאון עם שימת דגש על בחירה אישית לחשוב שלילי - קצת מעליב. אני באמת חושבת שאת מקסימה, הרצון הטוב שלך לעזור ולסייע בולט מאד. אבל, חוששני שאת מפספסת משהו נורא חשוב בגישה עם אנשים שחווים את זה. וזה - גובה העניים. כותבת ממקום אישי ורגיש, בהצלחה יקרה.

דניאל-סודק
04/11/17 21:13

היי לי, סליחה על הדילהיי שלי. קראתי את מה שכתבת וגם את מה שגלי כתבה, ואכן שתיכן מקסימות והצלחתן לגרום לי להבין באיזהשהו מקום באמת מה היה לא בסדר, כלומר, הצלחתי להבין את המקום שלכן.. חשוב לי כן לציין שתמיד אני כותבת מהמקום שלי, ומביאה את דרכי ההתמודדות שלי וחס וחלילה כוונתי לא הייתה לפגוע או לגרום למישהו שקורא את זה לאי נעימות. ברור לי שבמקומות האלה התחושות והמחשבות שלנו וגם שלך לא באות ממקום מקטר או מתלונן- אלא להפך, התכוונתי (על אף שאולי לא יצא לי בדיוק..) שהמחשבות הללו הם חלק מהסיפמטומים של הדיכאון, וניסיתי להביא את המקום הזה קצת למודעות של האנשים שלא מבינים מה זה בעצם דיכאון וחושבים שזה "תקופה", ככה לפחות ניסיתי להסביר את זה, וגם זה בא מהמקום שלי שאני חוויתי מהמשפחה והחברים הקרובים שהכול בראש והכל זה בחירה שלך וכו'.. אסיים ואומר, שחשוב לי שכתבן את זה כי זה אכן האיר את תשומת ליבי וגרם לי לחשוב אולי לנסח בפעם הבאה את הדברים קצת שונה. ואני אגיד לך המון תודה על שהגבת לי , וצר לי מאוד שלא הצלחתי להעביר את מה שניסיתי ושזה גרם לך לאי נעימות ותחושה של העלבה, כמובן שזו לא הייתה כוונתי. תודה רבה לך ומאחלת גם לך בהצלחה רבה בהמשך הדרך עם המון חיזוקים :)

רגי221
19/02/18 15:01

היי דניאל:) מוכרחה להגיד שדווקא לי כן הארת את היום. ⁦❤️⁩

היי רגי221 :) כייף לשמוע גם לפעמים תגובות טובות - אז ממש ממש תודה רבה לך :)) :heart:

Camoni55
05/03/18 11:47

היי דניאל נשמע ששיתפו ההלוויה האישית שלך מהזיכרון ומההחלמה שלך , זה נפלא ויש אנשים בשלבים שונים שיתחרו ויראו בה מקור תקווה והדרכה ויש כאלה שלא. כולנו מאוד שונים. נכון דיכאון - המצב הזה במוח שחסר לנו סרטונין מאוד מקשה לחזק את המחשבות החיוביות , וכל אחד מוצא דרך משלו. לי אישית עושה ממש טוב לשמוע על מישהיא שיצאה מזה. לט מפחיתה מכאבך וחושבת שזהו רק משבר ובתקופה מחורבנת. כל אחד ונקודת השבירה שלו. שבו הדיכאון בולט ביותר, שהרי הוא תמיד שם. ותמיד היה. אני גם יודעת כמה קשה לחשוב מחשבות חיוביות ובגלל שתיהיה תקווה בזמנים כאלה. אבל לי אנשים כמוך נותנים תקווה א כל כי למדת לנהל את החיילים שלך עם המחלה ובעיקר כיף לראות כמה אכפת לך מאנשים אחרים .

Camoni55
05/03/18 11:47

***חווויהההה סליחה

דניאל-סודק
05/03/18 21:35

היי כמוני55 :) תודה רבה רבה קודם כל! זה בסדר גמור כולנו אנשים וכל אחד הוא שונה - וזה כל היופי - יהיו אנשים שיהיה להם קשה לקבל את מה שאני למשל כותבת או שלא יסכימו איתי (ולהפך אני דווקא שמחה לשמוע וללמוד מזה) ויהיו כאלה שיסכימו. אני באמת עושה את זה ממקום הכי אמיתי שלי במטרה לשתף ולתת במה לסיפור שלי ואיך אני אישית התמודדתי עם הדברים.. נכון שלפעמים בכתב זה נישמע הרבה יותר פשוט מאיך שזה במציאות, אבל אני בטוחה שמי שחווה דיכאון או חווה היום דיכאון - יודע שזה לא באמת כך. אני ממש שמחה לשמוע שאני מצליחה לתת לך אפילו מעט תקווה - כי באמת אני חושבת שזה אחד הדברים היותר חשובים שחשוב להאחז בו ולהילחם עם כל הקושי. אני מאחלת לך המון המון בהצלחה בתהליך שלך, ושולחת לך מלא תמיכה וחיזוקים :heart::heart: דניאל :)

דניאל סודק
דניאל סודק
שמי דניאל, בת 31 וגרושה. סטודנטית לפסיכותרפיה גופנית שנה שלישית, בעבר למדתי לימודיי נטורפתיה, רפלקסולוגיה וקלפיים טיפולי...