מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

על תזונה, אוכל ומה שבדרך

כמוניבלוגיםעל תזונה, אוכל ומה שבדרךשנה חדשה. החלטות חדשות: לאכול בריא יותר

שנה חדשה. החלטות חדשות: לאכול בריא יותר

עשרת ההחלטות החשובות שיעזרו לי להגיע ליעד בשנה החדשה

28/08/18 10:38
1526 צפיות
שנה חדשה. החלטות חדשות: לאכול בריא יותר

יש לנו גוף אחד. לזמן מוגבל. צריך לתחזק אותו. ההחלטות שלנו הן קריטיות ויקבעו את מצב תחזוקת הגוף. מה שאפשרי בגיל 20, צולח את גיל 30, מעט מורגש ב40, כבר מתחיל להכביד החל מ50.

קצת עייפים. הבדיקות דם כבר לא מה שהיו. המיגרנות התגברו. הקילוגרמים הזדחלו להם אט אט. איבדתי שליטה על האכילה. הגוף שלי יצא מאיזון וגם הנפש. מה עושים?

שנה חדשה- הזדמנות לבחון מחדש. להחליט החלטות. להציב מטרות. וליישם. אבל איך?

עשרת החשובים:

1.      מיצאו עוגני שינוי- עירכו רשימה של החוזקות שלכם שעשויים לסייע בתהליך השינוי.

התמקדו בחוזקות שלכם. הם המנועים והדלקת לתהליך. למשל- אם את אדם מאורגן ומתוכנן- נפלא: התיכנון הוא כלי חשוב בתהליך. אם אתה אדם שאוהב לאכול הכל- זוהי חוזקה! לא חולשה- יעזור בבניית התפריט הבריא בזכות המנעד הרחב של הטעמים שאתה מוכן לנסות.

2.      עירכו רשימה של כל ההרגלים הקשורים לאכילה והפעלת הגוף שאותם תירצו לשנות. ביחרו אחד והתחילו בו ורק בו.  אל תעברו לבא בתור ברשימה לפני שהטמעתם את הראשון. שינוי הרגלים שהו תהליך. דרושות מספר חזרות כדי שההרגל יוטמע שבועיים שלושה הם הזמן הנדרש. כדי להגדיל את הסיכוי להטמעה הצמידו את ההרגל החדש לפעולה אחרת שאתם עושים ביום יום "על טייס אוטומטי" כגון: להתחיל לאכול בבוקר- הצמידו את האכילה בבוקר לשתיית הקפה הרגילה שלכם. או – אני רוצה להתחיל לצאת להליכות. מיד עם כניסתכם הביתה מיום עבודה החליפו מד לבגדי ספורט וצאו החוצה.

 

3.       זיכרו- אנחנו בני אדם ולכן "יציאות מהמסלול" הם חלק מהמסלול האנושי.

הוציאו את המילים: חטאתי, הרסתי, חרגתי וכו מהלקסיקון.אלו החיים. אנחנו בני אדם אנושיים ולא מכונות. המטה היא לחיות ולהתאים את התזונה לחיים ולא להיפך. ולכן- גם אם יצאנו בערב/ נסענו לחופשה של כמה ימים/ סתם בלי סיבה... קרה שאכלנו יותר. לא קרה כלום! הכל בסדר! המטרה- לחזור למסלול שהתווינו לעצמינו ולא "לאבד את זה".

4.      השנה אנחנו מטילים על הגוף משימה נעימה- יותר מנוחה, יותר שעות שינה. אלו חלק מתהליך הבראת הגוף הן לצורך בריאות והן לצורך ירידה במשקל

הגוף שלנו זקוק למינימום שעות שינה. לחץ, אי שקט, חוסר שינה ... משפיעים על הגוף לרעה. גוף כזה לא ירגיש חיוני ובריא. גוף כזה רגיש יותר למחלות. וגוף כזה לא ירד במשקל גם אם אנחנו מצטייני השנה. הקשר בין שינה מספקת ושלווה לבין ירידה במשקל ובריאות כבר הוכח באינספור מחקרים. בידקו את עצמיכם- מה אני יכול/ה לעשות כדי לספק לגוף שלי מנוחה.

5.      כשאתם אוכלים- תאכלו! כל אכילה היא טקס קטן בפני עצמו שמאפשר שובע אמיתי

אל תאכלו "תוך כדי", "על הדרך", בעמידה, מתוך סירים, מהשאריות של הילדים או תוך כדי טעימות בבישולים. אל תאכלו תוך כדי צפייה במסכים, שיחה בטלפון, או כל מטלה אחרת. את המולטיטאסקינג תשאירו לעולמות אחרים. כל! אכילה, גם קטנה, צריכה להיות טקס קטן בפני עצמו. איכלו במלוא תשומת הלב, איכלו בישיבה ליד שולחן. רק אז!!!! תהנו ומעל הכל- תשבעו! אכילה כזו עוברת דרך התודעה ולא מעליה.

6.      סרגל הרעב-  נניח סרגל מ1 עד 10: 1 רעב קיצוני. 10- שובע קיצוני. 5 – הרגשה נעימה ונוחה שבה לא חושבים על אוכל ולא מוטרדים ממלאות יתר. אנחנו צריכים להיות כל הזמן בטווח שבין 4-6 ! לא מעבר! 4-לפני אכילה ו-6 אחרי. טווח מאוד צר. כדי להבטיח את זה:

·         לעולם אל תגיעו למצב של רעב קיצוני. רעב כזה מביא איתו אכילה בולמוסית וחוסר שליטה . דאגו תמיד לאכול ארוחות ביניים. 5-6 ארוחות ביום. דאגו שתמיד יהיה איתכם משהו קרן כשמתחיל להתפתח רעב שחורג מ4 . רעב קיצוני גורם לאיבוד שליטה ואכילת כל המקרר והארונות. אין אדם שיעמוד בזה. אתגר לא הוגן. אין להגיע לשם.

·         הפסיקו לאכול דקה אחת קודם. השובע מגיעה באיחור של 10-15 דקות. הסיגנל למוח בעקבות מלאות הקיבה מגיע בדיליי. אכילה איטית תתרום לשובע בריא.

7.      מים - פיתחו את הבוקר בכוס מים. הצמידו אליכם בקבוק וליגמו ממנו לאורך היום

בהגדרה אנחנו מסתובבים רוב הזמן בחוסר הידרציה. מיובשים. רוב האנשים לא שותים מספיק. הרבה אנשים נזכרים בסוף היום שלא שתו בכלל. הראש כואב, הגוף עייף, הפיפי צהוב. לא עודים פיפי- נורה אדומה. עושים והוא צהוב- נורה אדומה. היצמדו לכוס אישית/בקבוק וליגמו לאורך היום. השתדלו למלא שוב. אך גם אם בשלב ראשון תשתו אחד כזה- נהדר. התחלת היום עם כוס מים מבטיחה התחלה טובה של היום.

 

8.      העדיפו תמיד אכילה מאריזה אישית קטנה ומדודה על פני אכילה מתוך מיכלים גדולים

לילה. עייפים. בא לנו משהו. נפתח את חבילת הבייגלה הענקית ונתחיל לאכול. רוב הסיכויים שנסיים כשכבר נגלה שלא נשאר כלום... ולכן- קנו תמיד אריזות קטנות. אם אין- קחו כוס או קערית קטנה שיפכו לתוכה, סיגרו החבילה והחזירו למקום. זהו. זו המידה שלכם. תמיד נעדיף חטיף בריאות אישי ארוז מאחר לקחת 2-3 קרקרים מתוך אריזה גדולה. יוגורט בגודל אישי עדיף על פני יוגורט 500 מ"ל שממנו נאכל. טונה אישית קטנה של 80 גר עפנ הגדולה של ה160 וכו .

 

9.      קבוצת השייכות שלכם - ביחרו להתקרב לאנשים שחיים ואוכלים בריא לצורך תמיכה בתהליך

מטופל שלי ניסה להפסיק לעשן אבל התקשה לאורך הרבה מאוד זמן כיוון שכל החברים שלו מעשנים. אז לא ניפרד מחברינו הנהדרים אבל- בואו נמצא קבוצות השתייכות נוספות שיתמכו בתהליך השינוי שהוא קשה ממילא. או שנגייס עוד חברים לשינוי. חברים שאיתם תמיד יוצאים למסעדות וכל אירוח הוא ארוחת לילה אדירה- יקשו  עלינו את השינוי. אם נצליח יחד איתם לשנות את היציאות הכפיות לכפיות לא פחות אבל ללא אוכל- כולם ירוויחו. אם נצטרף לקבוצת ריצה או כל קבוצה מקדמת בריאות אחרת, סביר להניח שנצרף עוד מעגל חברים אבל המעגל הזה בניגוד להוא- יתמוך בתהליך ויתרום לו?

10. הפעילו את הגוף בפעילויות היומיומיות שלכם. כל!! דבר עדיף מכלום. 

המדריכה אמרה לי שאם אני לא הולך לחדר כושר לפחות 3 פעמים בשבוע אז אין טעם בכלל. טעות!כל הפעלה היא טובה. זה לא 0 או 100. יש באמצע ואם זה מה שאני יכולה כרגע אז זה הכי טוב שלי כרגע. אפשר גם להתחיל ביומיום לקום מהכסא במשרד מידי פעם, לעלות ולרדת במדרגות- במשרד ובבית.לחנות רחוק וללכת ברגל. ההמשך יבוא- נתקדם תוך כדי תנועה. גלגל שיניים אחד שיזיז את השני והשני את השלישי וכך הלאה עד שכל המכונה תזוז בצורה חלקה ומשמעותית.

שנה טובה ומבורכת,

שירי

 

 

תגובות

חלינקה-ש
29/08/18 10:02

תודה שירי יקרה, ובהצלחה לכולנו עם האתגר :)

תודה שירי על " עשרת הדיברות " החשובות שלך אך רציתי לציין שקבוצת תמיכה שמלווה את הפעולות האלה עשויה אף היא לסייע .