מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניבלוגיםסיפוריםרגישות יתר לריחות (היפר-אוסמיה) Hyperosmia

מאת barak2017
30/08/18 19:31
32966 צפיות
רגישות יתר לריחות (היפר-אוסמיה) Hyperosmia

רגישות יתר לריחות (היפר-אוסמיה) Hyperosmia

חיפשתי בגוגל בעברית מידע בנושא רגישות ייתר לריחות שנקרא גם באנגלית Hyperosmia שזה קיצור של HYPERSENSITIVITY OSMIA ולא מצאתי שום מידע בנושא, אך ורק בפורום אחד שהרופא שבפורום שולח את השואלת לאיזשהו נוירולוג, אך חשוב להבהיר שאין שום מידע בנושא חוץ מהכתבה שאותה תקראו כעת. באנגלית יש המון מאמרים אבל בעברית אפס מאמרים. אז בואו נתחיל 

 

קצת עלי לפני שנתחיל שיהיה מעניין:

אני סובל שנים רבות מרגישות יתר לריחות, הפכתי עולמות, שאלתי רופאים, ולאף אחד אין שום מושג מה אפשר לעשות, הרגישות מתבטאת בעיקר במצבי לחץ וחרדה אז זה מופיע במלוא העוצמה, הרגישות הזו דופקת ומגבילה אותי כמו שרק היא יודעת לעשות. ומדוע? אם נגיד אני צריך ללכת לראיון עבודה באוטובוס, אז נסיעה באוטובוס שהטריגר שלי הוא חרדה מגביר את עוצמת הריחות באוטובוס שגם ככה האוטובוס נודף מריחות לא  נעימים של בשמים וזיעה, ואז אני מוצא את עצמי יורד מהאוטובוס ומבטל את הראיון עבודה. זה יכול להיות גם כשקשה לי לשבת ליד אנשים ולאכול בגלל בליל הריחות שבוקעים מהסעודה. רגישות לבשמים, לסיגריות, וממש כמעט כל דבר. בקיצור זו רגישות שמאוד מגבילה אותך, וחיפשתי מזור ודרך לפתרון ומצאתי כמה, תכף תקראו ותראו... קריאה מהנה!

 

מהי רגישות יתר לריחות?

רגישות ייתר לריחות כשמה כן היא, רגישות לריחות מסוימים כמו: בושם, חומרי ניקיון, ריח סיגריות, ריח של אוכל, וכן על זה הדרך. הרגישות הזו יכולה להוציא את האדם מהכלים, ואדם שסובל מרגישות יתר לריחות ולא יודע כיצד לטפל בזה יכול להיכנס לדיכאון ולהגברת רמת החרדה אצלו.

 

מהן הסיבות שיכולות לגרום לרגישות ייתר לריחות?

* רופא אף אוזן גרון – מומלץ להיבדק על ידי רופא אף אוזן גרון על מנת לשלול כל מיני בעיות בפה באף ובגרון, כמו לדוגמא פוליפ מסוים באף יכול לגרום לרגישות ייתר לריחות. במידה ואין סיבה אפשר לעבור לשלב הבא. 

* מגרנה: מגרנות עשויות לגרום לרגישות ייתר לריחות, (אגב זה הטריגר שיכול לגרום לרגישות יתר לריחות), במידה ותטפלו במגרנה הרגישות ייתר לריחות תפחת ולא תהיה. 

*בעיה בבלוטת האדרנל (כליה): בעיות בבלוטת האדרנל ובכליות עשויות להיות טריגר להתפרצות רגישות יתר לריחות, במידה ותטפלו בה הרגישות עשויה להטשטש. 

* היריון: נשים בהריון בהרבה מאוד מקרים סובלות מרגישות ייתר לריחות, הרגישות יכולה להיות סבל של ממש עד כדי הקאה, בגלל ההורמונים הרגישות נהיית גבוה מאוד והסבל כמובן נותן את שלו ובהרבה מאוד מקרים גם מגביל את האישה ההרה. 

* חרדה: חרדה יכולה להוות כטריגר לרגישות ייתר לריחות, (מאוד מאוד שכיח כלומר נפוץ מאוד) שבנאדם חרד אז כל הגוף דרוך, מעצם טבעו של האדם כאשר הוא מרגיש בסכנה אז הגוף דרוך יותר האדרנלין עולה, והגוף נכנס "למצב הישרדותי", הדופק מואץ, בחילות, זיעה קרה, וגם רגישות לריחות מאוד מאוד גבוהה. טיפול בחרדה יכול לשפר את הרגישות לריחות ואז פחות תסבלו מהריחות. שימו לב במידה ולא מטפלים בחרדה אז הריחות מתחילים להתגבר עד בלי די. ואז זה יכול להגביר את רמת החרדה של האדם ואף לגרום למצב של דיכאון. 

תופעות נוספות/ טריגרים נוספים הם: אלרגיה סוכרת סוג 1, עודף בויטמין B12 ועוד...

 

אז איך מטפלים ברגישות לריחות?

ראשית כל חשוב להבין שרגישות יתר לריחות הוא עניין חדש מבחינה מחקרית.אם תחפשו את מחרוזת המילים "רגישות לריחות" בגוגל לא תמצאו אזכורים לדרכי טיפול, בשפה האנגלית תמצאו דרך טיפולית אחת קצרת טווח, ולכן חשוב להבין שמדובר בדבר שאין לו תרופה של ממש משום שהנושא עדיין  נמצא בשלב מחקר.

 

פתרון קצר מועד ל 10-15 דקות הוא: לעיסת מסטיקים "פפר-מנט" בקיצור נמרץ מדובר במסטיקים שמשלבים "מנטה חזקה מאוד מאוד", יש מסטיקים של אורביט בעברית שנקראים:

* חבילת מסטיקים  Airwaves EXTREME בטעם מנטה חזקה ואקליפטוס – חריפות גבוהה מאוד

* חבילת מסטיקים Orbit Proffesional גומי לעיסה בטעם מנטה – חריפות ביניים

* חבילת מסטיקים Orbit PROFESSIONAL גומי לעיסה בטעם מנטה – חריפות למתחילים

שילוב של כל שלושת המסטיקים (מסטיק אחד מכל קופסא) יעלים לכם את הרגישות ייתר לריחות בצורה זמנית לכ- 10-15-20 דקות בערך.  שימו לב שככל שתמצאו בסופר מסטיק יותר ויותר חריף ככה הרגישות לריחות שלכם תפחת. (כשאני קראתי את זה באתר באנגלית חשבתי שהם מתבדחים אבל ניסיתי ובהחלט אפשר לתת אמון כי אני כותב מניסיון)

 

פתרון קבוע: על מנת למצוא פתרון קבוע לבעיית רגישות ייתר לריחות אתם תצטרכו לדעת מה הטריגר שגורם לכם להתפרצות הרגישות יתר לריחות. זה יכול להיות כתוצאה מחרדה, מבעיות באף אוזן גרון, מגרנות, ומכל מה שרשמתי למעלה בסיבות לרגישות יתר לריחות, ברגע שתדעו מה הטריגר אתם תוכלו לדעת כיצד  יש לטפל.  אם תשאלו אותי אני חושב שלעיסת מסטיק יכולה טוב בשילוב עם הפתרון הקבוע, כמובן כל עוד שהיא מסייעת לכם, במידה והצלחתם לטפל בטריגר, אז כמובן אין סיבה שתלעסו שום מסטיק כל עוד הבעיה נפתרה.

אם גם לכם יש רגישות ייתר לריחות אני מאוד אשמח אם תגיבו לי כאן תגובה למטה VVV איך אתם מטפלים בה, וכיצד אתם מתמודדים איתה

*המאמר מוצג למטרת מידע בלבד ולהרחבת הידע, הוא אינו מהווה כהמלצה לדרך טיפולית מסוימת".

רב תודות לאתרים בשפה האנגלית שמהם שאבתי את הפתרון שאלמלא הם הייתי עדיין מתחבט בשאלה האם יש מזור לאדם שסובל מרגישות יתר לריחות.https://www.healthline.com/health/hyperosmia

קרדיט תמונה:

https://www.freepik.com/free-photo/woman-smelling-awful-stench_2303286.htm

 

תגובות

וורד
31/03/19 0:04

שלום רב. גם אצלי יש בעיה דומה אנסה עם המסטיקנתודה

מושיקוopo
13/07/19 0:43

היי, יש לי בעיה דומה ואני לא בטוח אם זה להיפר-אוסמיה. יש ריחות שאני לא מסוגל להריח. אבל אילו ריחות ספציפיםץ ריח של עיתון ריח של אנשים שהיו בחוץ. קצת קשה לי להסביר למה מה זה. אבל מישהו שחזר מבחוץ לבית חוזר עם ריח מוזר שנדבק אליו לגוף ולשיער. זה דוחה אותי ברמות ובדרך כלל הריח עובר אחרי 10 דקות. מישהו גם ? יש דרך לטפל הזה, זה פשוט בלתי נסבל.

מאימוי
08/10/19 9:27

היי, אני רגישה רק לריחות תעשייתיים (בושם, מטהר אויר וכו') ואצלי זה הפוך ממה שתארת:מרגע ההרחה, תוך דקות ספורות אני מקבלת מיגרנה. וזה סייט. האנשים שסביבי כבר יודעים ונזהרים, אבל זה לא מספיק. אנשים לא מבינים כמה הרגישות הזאת היא בגדר נכות.

barak2017
08/10/19 14:30

את יודעת הבעיה היחידה היא שהריחות של הבשמים הם כמעט בכל מקום, באוטובוס, במונית, בקניון, ובעבודה. איך את מצליחה להתמודד עם זה? יש לך איזושהן תובנות? נכות לחלוטין!

ג-ק5
11/10/19 0:33

.

אלכסססס
22/02/20 11:56

שמעו אני כבר חשבתי שאני יחיד הזוי כזה! עד שהבנתי את זה לקח לי כמה שנים נראה לי. יש לי איזה אלרגיה לריחות כימיים. כמו רהיטים חדשים, מזרנים חדשים, כל מה שעשוי מפלסטיק מעובד (שיש לו ריח). מסביב העיניים הכל מתחיל להתנפח ישר, כאב ראש, חוסר ריכוז מוחלט בגלל זה. עשיתי בירורים אצל אך אוזן גרון, רופא אלרגיה. מצאו אצלי שאני אלרגי לקרדיט אבק ועוד כמה דברים אבל אף אחד לא יודע להסביר את האלרגיה לריחות כימיים. אני כבר מיואש...

barak2017
22/02/20 18:50

אלכס היקר רוב האוכלוסיה סובלת מרגישות לקרדיט האבק גם באוטובוסים יש את זה ובמוניות למה בגלל שיש שם ריפודים, אך לא רק נמצאת באופן כללי בבית. וכן יש רגישות לריחות גם כימיים. למעשה אין הרבה מה לעשות חוץ מללמוד להסתדר עם זה ללמוד לחיות עם זה, יש כל מיני פתרונות יצירתיים של טשטוש הריחות או באמצעות כדורים מהתוויות אחרות או באמצעות לעיסת מסטיק. שכיח הוא שבמצבי לחץ וסטרס התחושתיות מתגברת ואז הכל מתעצם, ככה שגם הפחתת המתח והחרדה יכולה להקל, זה לא יפתור אבל יקל את הסימפטומים.

דור0
25/05/20 1:28

שלום. ראשית אני שמח שאני לא לבד. אני רגיש לריחות מגיל צעיר מאוד, (היום 36) זה מפריע לי בתפקוד היום יומי. לפעמים אני מתפלל להיות מצונן רק כדי להירגע עם עצמי. לעיתים אני לא אוכל כמעט יום שלם בגלל שהרחתי ריח רע בבוקר (למשל זיעה של מישהו שעבר לידי) הריח נשאר לי באף עד שאני ממש מכניס את האצבע עם סבון לאף. אני נעשה חסר סבלנות שמישהו עם ריח רע (אפילו בושם זול) עומד לידי אפילו במרחק של שני מטר (אחת הברכות בשבילי שהיתה בקורונה) למשל בתוא לקופה בסופר אני מסוגל לוותר לגבר או אישה עם ריח לא נעים על התור העיקר שלא ישארו שם. אני נמנע מלהיכנס למעליות, בקיץ אני הולך קבוע עם בקבוקון בושם (עדיפות למנטה) הכאב הוא שאני מפספס קשרים ומתנהג בעצבנות שלא אופיינית לי בכלל לכל אדם /ילד/ אפי' אזור שיש שם ריח גם אם זה מעט לא נעים (שלאחרים לא נורא) בקיצור זה ממש מציק לי. אשמח לדעת אם יש משהו לסדר את זה, אני משתוקק להרגיש איך אחרים מרגישים. נ.ב. אחד מילדי גם סובל מזה.

barak2017
25/05/20 11:18

היי דור, אני ממש מבין אותך. זה בהחלט עובר בתורשה. לפני אלפי שנים תכונת הרגישות לריחות הייתה מאוד חשובה בעיקר לצייד, לא רק חשובה אלא האנשים החשובים היו אלה שידעו להריח ולזהות בין המאכל הרעיל לבין המאכל שטוב לגוף. כיום לא משתמשים בה, ומי שניחן בה סובל מאוד. עם התפתחות התעשייה נוצרו בשמים, חומרי ניקוי, גידולי עצים מסוימים שגורמים לאלרגיה. אגב לא רק לך אלא לכל האוכלוסיה, יותר ויותר רופאי אף אוזן גרון מתעסקים עם אלרגיה של מטופלים בעיקר לצד הגידול המתמיד של ריחות של בשמי התעשיה.


אי אפשר לרפא את זה אבל אפשר ללמוד איך לחיות עם זה. זה לא פשוט בהחלט אבל יש טכניקות שאפשר לנסות ולהרגיל את האף לכל מיני ריחות. זה מה שייעץ לי רופא אף אוזן גרון שמומחה לריחות. כל הטיפים שכתבתי בפוסט. ובנוסף גם יש להוסיף שאם יש אלרגיה (אי סבילות לריחות מסוימים) צריך להרגיל את האף בצורה הדרגתית מאוד מאוד קטנה לריח מסוים. ברגע שהגוף יבין שזה לא איום אז תחושת העצבנות תפחת. הכול שאלה של מידת חשיפה הדרגתית בלבד. זה נכון לגבי ריח מסוים. הצרה היא שיש כל כך הרבה ריחות שקשה להתרגל לכולם. בתקופת הקורונה בבידוד זה גן עדן לאנשים שסובלים מרגישות לריחות. בפועל אחר כך להתרגל בחזרה לריחות לוקח זמן, אחרי שתרד ההנחיה של המסיכות אתה תצטרך להתמודד עם עוצמת ריחות בבום, בפועל תצטרך להרגיל בחזרה את האף להיכנס בחזרה לשגרת הריחות בהדרגה. אני יודע כמה סבל זה כי אני בעצמי סובל מזה. פשוט צריך ללמוד לחיות עם זה, עם כל הטיפים שכתבתי. וחשיפה הדרגתית של ריחות מסוימים עד שהגוף יתרגל (לא תמיד זה עובד תלוי איזה ריח זה). אבל במרבית המקרים זה כן עובד.
אם יהיה לי עוד טכניקות או רעיונות אכתוב בתגובות או בפוסט חדש בנושא היפראוסמיה 2. מאחל לך שתוכל ללמוד לחיות עם זה עד כמה שתוכל.

SparkSJ
14/07/20 23:36

אני גם סובלת מזה. ריחות עישון ובעיקר מה שלא סיגריות, זה ריח מבחיל שעושה בחילה נוראית, חוצה כביש או מתרחקת מאזור שמריחה את זה. ואף ויתרתי על קניות באזור מפוצץ בריח הדוחה. עכשיו עברתי דירה אחרי שנתיים סיוט שעישנו את זה בחצי השני של המחולקת. וקרו שם עוד דברים ניצול וכו') אז אחרי חיפושים קודמים למצוא , עברתי ליחידת מרתף של משפחה. ולדאבוני בדירת מרתף השנייה (למרות שנפרדת בקצה השני) מעשנים את הגועל המסריח זה מלבד סיגריות שגם נורא. וזה מגיע לי למסדרון מטבח (כנראה דרך דלת הכניסה, ועד החדר נספג במצעים ומגבות ובא לי להקיא כל היום . נאלצתי לכבס 7 פעמים אותה כביסה, ושוב סופג את זה מחדש מתפללת ביום שהשכנה לא תהייה והכביסה תתייבש בשקט בלי הסירחון. שבת שלמה הם עישנו את זה, הסתגרתי בחדר עם ניילון בדלת . לא אכלתי ולא שתיתי. הרגשתי קשיי נשימה ובחילה נוראית. לרוב הם מעשנים כל הלילה.. אז לא יכולה לישון לילות שלמים..רק בא לי להקיא. אני אחרי שבועיים של סיוט, ורק מתפללת שיפסיקו לעשן את זה. אני בגיהנום! לא יכולה לחיות ככה. אני רק רוצה לנשום אויר נקי בבית שלי

barak2017
15/07/20 7:39

תודה על השיתוף SPARK אני מבין טוב מאוד למה את מתכוונת, יש לי שכן עקשן שמתעקש לעשן כל הזמן במרפסת כל הריח עולה למעלה לדירה שלי ובפועל כל הסירחון של הסיגריות שלו והצחנה נכנסים לתוך הדירה שלי, כל הדירה שלי מריחה כמו דיסקוטק, אז ירדתי למטה להעיר לו כמובן שזה לא צלח, אז שלחתי את כל הפמיליה להעיר לו, בסוף הוא הלך לעשן במסדרות למטה. חבל רק שאין חוק שאוסר על דיירים לעשן בדירתם כמו שיש במדינות רבות נאורות. את כן יכולה לגרור את השכנה שלך לבית משפט אבל להוכיח את זה, זה סיפור מההפטרה צריך לצלם שהעשן בדיוק מגיע אליך, וזה גם לא תמיד קייס זוכה בבית משפט מאוד קשה להצליח עם זה לרוב זה סתם מטרטר את שני הצדדים והצד של ''החולה שמעשן'' ממשיך לחזור לסורו. עישון זו מחלה בפני עצמה והתמכרות. תחשבי רק כמה סרטן מי שמעשן מכניס לגוף שלו ולריאות שלו, הנזק שהוא גורם לעצמו בטווח הארוך הוא הרבה יותר גרוע מאשר החוסר נעימות שאת סובלת ממנו. תסגרי בלילה את הדירה שלך, תשימי מזגן. תאטמי עם סלוטייפ את החלונות ופתחי האוורור. במידה וזה ממשיך תפני לבעל הדירה שלך שיעיר לה. תפעילי אותו את בעל הדירה את משלמת מספיק הרבה כסף. במידה וזה לא יצליח לך. אז תחפשי דירה אחרת ותשברי את החוזה בטענה שאת אסטמטית ולא יכולה לנשום את הריח המסריח של הסיגריות ובעל הדירה לא דאג לעדכן אותך שזה המצב. ושאת מחפשת דירה תבדקי מי השכנים אפילו רק לדפוק בדלת ולומר להם שלום יעני מנחמדות ולהריח קצת את הדירה שלהם אם יש להם ריח של מאפרה בדירה או שבסדר. מי נמצא מתחתיך זה חשוב כי העשן עולה למעלה.

ימית.ג.
22/08/20 17:55

אצלי זה מתבטא בנתקפת אפצ'י בלתי נשלטת. לדוג קניתי יום אחד את המפיץ ריח האוטומטי לשירותים וכל היום הייתי עם נזלת ואפצ'י וחוסר תפקוד. השבוע קניתי שקיות אורגנזה עם ריח לבנדר וריח וניל ושמתי בחדרים. מאותו הרגע התקפת אפצי ונזלת ללא שליטה עד שמוציאה את זה לגמרי מהבית...

barak2017
25/08/20 13:50

תודה ימית על התגובה שלך שמאוד מוסיפה לכתבה. מה שאת חווה אני חושב שזו אלרגיה לריח. גם אצלנו היה מפיץ ריח והייתי מסתובב עם כאבי גרון בבית מה שאף פעם לא היה לי עד שהוצאנו את המפיץ ריח מהבית ואז הכול חסר לקדמותו. גם מסיכות נגד קורונה גרמו לי כמו שאצלך לאפצ'י בלתי נשלט אבל בסוף כנראה שהגוף התרגל אליהם ולפעמים יש אפצ'י מקפיד להחליף כל הזמן מסיכות בצורה מהירה יותר כל יום כדי שלא יהיה אפצ'י

שרה-54
09/09/20 14:27

גם אני מאוד רגישה לריחות, במיוחד של סיגריות. אבל ריח של צואה במיוחד של כלבים גורם לי להקיא, כמה פעמים הקאתי בגלל שהרחתי ריח של צואה של כלב וגם ריח של צואה של אנשים, זה בלי שליטה ברגע שאני מריחה ישר מקיאה

Ko
19/10/20 10:33

אני סובל מי מחלת כליות כרוני תמיד כשה המדד של הררוינין עולה והכליות לא מתפקדות רכיל אני מתחיל להרגיש אחות לא נעים וחזקים עד כדי בחילה מה זה יכול להיות:sad:

donnaf12
31/08/21 9:26

אני מרגישה שאני תמיד רגישה מאחרים בחוש הריח שלי, ובכלל רגישה. הנושא הכאוב הזה מתבטא בזה שלבזוג שלי יש ריח מבאס מהפה. אני יודעת שלא נהוג לדבר על זה. הוא אומר שאף פעם לא העירו לו על זה ורק אני עם הרגישות שלי מרגישה ומעירה. לצערי נאלצתי לשאול את קרוביי אם הם מריחים, ואמרו לי שכן אבל לא עשו מזה דרמה, כאילו בקטנה.  

היו לי בני זוג בחיי, וזה לא קרה לי מעולם, ועכשיו אני לא יודעת אם אני הבעיה, או שהוא. ישנם ימים שאני מריחה את זה ממטר. הלכנו לנטורופת, והוא אמר שזו בעיה בקיבה של בן זוגי, מערכת עיכול מוחלשת, אז באיזה שהוא מקום, בן זוגי מנסה לעשות שינויים, לא מצליח להפתר מזה. 

barak2017
01/09/21 2:50

נטורופט לא יכול לאבחן דבר כזה. אם זה קיבה אז ללכת לגסטרולוג. יש מצבים שזה גם מגיע מחוסר בתחזוקת שיניים. גם מאי אכילה או צומות זה יכול להגיע. גסטרו או חוסר תחזוקת שיניים כמובן שיכולות להיות סיבות נוספות ויש חבדוק כדי שלילה. מבין מה את כותבת את מרגישה שאת הלא בסדר שאף אחד לא מריח ורק את אש הבעיה היא אצלך. את לא הבעיה את יותר רגישה מאחרים. זה אותו דבר כמו שתגידי שאם בנאדם נתן לי צביתה אז אני אשם בזה שכואב לי בעצם העובדה שאני מרגיש כאב. שיבדוק את הסיבה יטפל בה.

שלום גם אני עם ריגישות לסיגריות לקור ורעשים עד בשנתיים אחרונות עברתי תאונת דרכים עם פגיעה בראש וכל ריח סיגריה או קור ישר מתחיל ציגרנה ולא יכול לשמוע רעשים

הדסה3000
24/05/23 17:51

היי אני גם רגישה לריחות כמו ריח שרוף,גז,חומרי ניקוי,זפת ועוד מלא ריחות,זה גורם לי שיעול שעובר בהדרגה רק אחרי הרבה מאוד זמן אבל בגלל שכל פעם נתקלת בריח אחר זה אף פעם לא עובר לגמרי

Grot
04/09/23 13:43

היי גם אני סובל מרגישות לריחות הכל התחיל לפני כמה שנים היה ריח כימי באויר בשכונה שבה אני גר  סבלתי סבל נוראי ולאחר מכן שכחתי מזה. בפעם הבאה שזה פגש אותי היה ברכב שקניתי היה בו ריח כאשר החלונות סגורים והמזגן פועל ריח שנכנס מבחוץ של פיח וזה פשוט דפק לי תמוח הייתי מגיע הביתה חנוק תופעות מוזרות כמו שרירים רועדים כאבי ראש ועוד .

הפעם הבאה הייתה כאשר עבדתי במחסן והיו שם טושים של חברת ארטליין בשלב הזה עוד לא ידעתי שהסבל שלי הוא מהריח התופעות היו ממש קשות בקושי תפקדתי וחשבתי שכבר משהו רע עומד לקרות לי כמובן שעזבתי שם בגלל זה לאחר שביקשתי לשנות ולעבור לטושים אחרים הדבר לא התקבל בצורה טובה והם הסתכלו עליי כמוזר הרגשה נוראית לחוות כאלו תחושות ושאין לך דרך להוכיח כמובן שהכל חזק לקדמותו שהתרקחתי מהריח. 

היו עוד כל מיני פעמים שזה קרה לי וכיום אני עובד במקום עם שטיחים מקיר לקיר ומזגנים שיש מהם ריח (רק לי זה מפריע בקטע פיזי) אני חווה את התסמינים הבאים: 

טשטוש בראיה וטשטוש חושים 

קוצר נשימה נשימה לא חלקה 

כאבי ראש

חולשה כללית

עייפות

ניגשתי לרופא לבדוק אין שום תופעה פיזית (כרגע יש לי עוד בדיקות דם) וזה לא הגיוני בעייני 

האם מישהו הצליח להוכיח בדרך כלשהיא את הבעיה הזו? האם יש בדיקה או משהו מסוים שיכול להוכיח כי קיימת בעיה?

אני חושב שזה מגיע ממערכת העצבים (הגוף מרגיש במצוקה ו״מגן״ על עצמו)

בכל אופן לפרוק את זה לאנשים שאולי יבינו אותי כי המשפחה והחברים חושבים שאני מדבר שטויות ושאין לי כלום ומסתכים עלי מוזר וזה ממש מבאס אותי

SparkSJ
04/09/23 21:48

הי אופק,


מה שאתה מתאר נשמע כמו תופעות ידועות של רגישות לריחות/חומרים (במיוחד מכימיקלים רעילים/בישום סינטטי)  

ולתרכובות אורגניות נדיפות 

VOC (Volatile organic compound)

המונח נקרא

 MCS (Multiple Chemical Sensitivity)

וזו התגוננות של הגוף. אלו חומרים המזיקים לכולם! רק שלא כולם חווים את זה מיידית. יש כאלה שרגישים יותר בעיקר אם הגוף הגיע לסף רעילות גבוהה ואין לו יכולת לסנן רעלים (אחרי חשיפה מאסיבית לכימיקלים רעילים שונים וכמובן חשיפה לעישון כפוי).

הכימיקלים הרעילים האלה גורמים שיבושים אנדוקרינים, בעיות נוירולוגיות, נשימה וסרטן.

זו מחלה סביבתית (בדומה לאסטמה) ו1/3 מהאוכלוסייה בעולם סובלים מזה, והנתונים עולים בגלל הוספת חומרים מזיקים למוצרים על ידי התעשיינים הגדולים במיוחד תוספות בישום מחוזק כדי למכור , כשאין רגולציה על ה'מרכיב' הזה שנקרא בישום

Fragrance/parfum

שיכול לכלול 100-200 כימיקלים רעילים והם לא מחוייבים לרשום אותם.


באמת מה לגבי חשיפה לבישום/מרככי כביסה?

האם גם גורם לך לתופעות?

לי זה גורם לחוש רע, סחרחורות, כאבי ראש, בחילות, ערפול, בעיות בסינוסים/נשימה (ייתכן שזה בגלל חשיפה מאסיבית לעישון שכנים או בגלל שימוש במוצרי צריכה מבושמים בעבר).

חומרי הבישום הסינטטי הרעילים האלה נקראים פטאלטים (נמצאים גם בשמפו/סבונים).


לצערנו אין מודעות לנושא בישראל ונראה לי שבלתי אפשרי למצוא רופא קונבנציונלי שמכיר את התופעה.

הרוב פשוט ירשמו תרופה לסימפטומים ורק יעמיסו רעלים נוספים על הגוף מה שיחמיר את המצב.

אני בקשר עם אנשים מחו"ל שסובלים מתופעות דומות וממה שידוע לי הימנעות היא התרופה היחידה. שכן מדובר בכימיקלים רעילים שהגוף האנושי לא אמור להיחשף אליהם.

אבל זה לא קל להימנע בגלל חוסר המודעות וההתחשבות של הציבור.

אני מנסה לאסוף קבוצת אנשים שמעוניינים להיאבק בנושא, במיוחד הבישום האוטומטי בקניונים, חנויות ועוד מקומות ציבוריים שהפך למגיפה (הרעלה מאסיבית של האזרחים)

אם מעניין אותך להצטרף.

Grot
05/09/23 13:05

היי SparkSJ


אני יכול להבין מכיוון שנחשפתי במשך זמן מאוד ארוך (בלילות כשיישנתי) לריחות כימים חזקים ממפעלים (אני גר באם המושבות ויש מפעלים כימים לידינו) ואולי הגוף בסטרס מזה 

הרופא בדק אותי (נשארו לי בדיקות דם לבצע) ולא עלה על שום בעיה איך יתכן שאני חש בתעות כל כך פיזיות ואימיתיות ולא מצליחים לעלות על זה? אנשים לא מאמינים לי חושבים שאני מדמיין לא מאחל להם לחוש את התחושות הנוראיות האלו שמנטרלות אותי ולא נותנות לי לחיות אפילו לראות טלווזיה קשה לי! 

בשמים ומרכך כביסה לא עושה לי את התופעות האלו שאני ברגיל (ללא חשיפה ממושכת) במידה ואני בחשיפה ממושכת כמו עכשיו שיש בעבודה ריח של סירחון ועוד אני ניהיה רגיש לכל ריח כמעט במיוחד לבישום ריח מכוניות ועוד

אני מבין שעלי לחפש עבודה אחרת כי אני סובל מאוד ומסכן את עצמי כרגע אין לי אפשרות פשוט לעזוב ממש התחברתי לעבודה ומבאס לעזוב על דבר כזה 

מדיטציה יכולה להקל על התופעות להפוך אותן מקשות ובלתי נסבלות לנסבלות בשילוב נשימות מסיבי אך גם זה זמני לא יאומן שהמדע לא מודע לזה

Grot
07/09/23 14:02

תודה לך על התגובה המפורטת לאחר בדיקה באינטרנט (איזה מאכלים יכולים לשפר את העמידות הגוף בפני רעילות) התחלתי שינוי תזונה גם להפחית בשר ולהוסיף ירקות ובעיקר שום וכוסברה (על בסיס יומי) ואני מרגיש שהגוף אכן מתחזק בפני הריחות (הם פשוט פחות חזקים בעוצמה שלהם אך עדיין משפיעים השיפור הוא אבל משמעותי מאוד) אם עוד משהו רואה לנכון לנסות את זה אשמח שתכתבו אם זה עבד לכם כמובן מומלץ להתייעץ עם רופא לפני שינוי בתזונה 


השום והכוסברה ידועים ביכולת שלהם לנקות רעלים והשום ידועה בחיזוק המערכות באופן כללי לפי דעתי מה שעושה את השינוי המשמעותי זה השום צריך לדעת כיצד לצרוך אותו לקרוא ולבדוק לפני עם תזונאי או בעל מקצוע מוסמך


חשוב להדגיש כי זה הקלה בלבד והתסמינים עדין מופיעים לצערי אשמח לכל עצה שיכולה לרפא או להקל על התסמינים הקשים של התסמונת 

Grot
27/09/23 1:07

אני רק אציין שהשינוי תזונה בסופו של דבר לא צלח זה חזק ממני ואאלץ לעזוב את העבודה עקב התסמונת 

ניסתי המון דברים מלשים צלחת עם בצל ולנשום את האדים שלו לאכול דבש מזון מלכות ועד לשתות תה רוזמרין ועוד ועוד היו דברים שהקלו על התסמינים אבל זו רק הקלה לתסמינים קשים מאוד שמורידים אותך.

כרגע בזמן שאני כותב אני כבר לא בעבודה מיום חמישי (היום יום שלישי) ועדיין חווה תסמינים שנשארו (לפני העבודה הזו יכולתי ללכת לסופר ולחיות חיים יחסית נורמליים ניראה שהחשיפה מחמירה מאוד את הרגישות ואני מקווה שהגוף שלי יצליח להחלים מזה) והרגישות שלי התגברה מאוד כך שאפילו יציאה לסופר הקרוב היא מהווה עליה של התסמינים.


מקווה למצוא מקום עבודה שמתאים, האם משהו מצליח לעבוד ולנהל חיים נורמליים יחד עם התסמונת ?

SparkSJ
30/12/23 19:58

פתחתי קבוצה לאנשים שרגישים לריחות בישום/כימיקלים

לעזרה הדדית, החלפת מידע, הפצת הנושא, העלאת מודעות ציבורית ואולי גם מאבק בתופעת הבישום הכימי במקומות ציבוריים ולחץ ציבורי על חברות למוצרי טיפוח וניקיון להחליף לרכיבים בטוחים יותר.

פנו אליי כדי להצטרף:

tagdogs@gmail.com

מירית6
30/12/23 18:30

הי גם אני לצערי בסרט הרע הזה. אשמח לשמוע מעוד אנשים שמשהו עזר להם.

Miritok1978@gmail.com 

SparkSJ
30/12/23 19:59

פתחתי קבוצה לאנשים שרגישים לריחות בישום/כימיקלים


לעזרה הדדית, החלפת מידע, הפצת הנושא, העלאת מודעות ציבורית ואולי גם מאבק בתופעת הבישום הכימי במקומות ציבוריים ולחץ ציבורי על חברות למוצרי טיפוח וניקיון להחליף לרכיבים בטוחים יותר.


פנו אליי כדי להצטרף:


tagdogs@gmail.com

barak2017
barak2017
אשמח לספר בפרטי :)

עוד פוסטים בבלוג: סיפורים

כדורים פסיכיאטריים?
את המאמר הזה אני כותב לא כדי לשכנע אתכם לקחת או לא לקחת כדורים פסיכיאטריים, אלא באמת לנסות לברר ולבדוק באילו מצבים אני ח...
קראו עוד
בדיקת סיטי בטן עם בריום
עברתי היום בדיקת סיטי בטן עם בריום במדיקל סנטר אתם לא רוצים לדעת איזה סיוט 5 כוסות של סיד לבן  1.5 ליטר עם טעם תפוז...
קראו עוד
חוות דעת בדיקת ציסטוסקופיה כואב כאבי תופת
בתאריך 12.07.2021 עברתי בדיקת ציסטוסקופיה בבית חולים אסותאמהלך הבדיקה היה כזה: ניגשתי למזכירות להסדיר את התשלום, לאחר מכ...
קראו עוד
איך להפוך את משבר הקורונה לצמיחה ולהזדמנות עבורנו?
 במאמר זה אני אלמד אתכם כל מיני כלים וטיפים איך לנצל את "משבר הקורונה" לצמיחה ולטובתכם. יש מי מבניכם שיקר...
קראו עוד
סדנאות בזום כדי לשמור על סדר יום ושפיות בתקופת הקורונה
רציתי לשתף אתכם בנושא שהוא מספיק חשוב כדי לכתוב אותו...איך שהתחילה תקופת הקורונה אנשים הסתערו על הסופר מרקט לא רק בישראל...
קראו עוד