מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טרשתון - חדשות ועדכונים בנושא טרשת נ...

בכנס השתתפו אלפי אנשים העוסקים בתחום והוצגו תוצאות של מאות מחקרים

2595 צפיות
סיכום כנס ECTRIMS 2018 בברלין

ביום שישי האחרון (12/10/2018) הסתיים בברלין, גרמניה הכנס האירופאי הגדול ביותר העוסק בטרשת נפוצה.  בכנס, הידוע בשם ECTRIMS, השתתפו קרוב ל-10,000 נוירולוגים, רופאים, אחיות, נציגי חברות התרופות וארגונים התנדבותיים העוסקים בתחום.  במסגרתו, ניתנו מאות הרצאות והוצגו יותר מ-1,000 פוסטרים הנוגעים לתחום.

מתוך כל שפע המידע שהוצג בכנס בחרתי את מה, שלדעתי, הן החדשות והממצאים החשובים ביותר והם מפורטים להלן.  למרות שבכנס הוצגו עשרות מחקרים השוואתיים בין התרופות השונות, מידת יעילותן והיתרונות שלהן, בחרתי מטעמים ברורים לא להציג מידע זה.  בכל מקרה, מי שמעוניין לחפור בכל המצגות שניתנו בכנס וולחפש נושאים הקרובים לליבו, יכול לעשות זאת דרך הלינק הזה.

סוג חדש של טרשת נפוצה

ד"ר ברוס טראפ, יו"ר המחלקה למדעי המוח במכון לרנר בקליבלנד, ארה"ב הציג, את מה שלדעתו הוא, תת-סוג חדש של טרשת נפוצה.  הסוג הזה, אותו כינה טרשת נפוצה מיאלוקורטית (MCMS), מאופיין על ידי איבוד מיאלין בחוט השדרה וקליפת המוח, אך לא בחומר הלבן של המוח עצמו.  תת-סוג זה של טרשת זוהה על ידו במהלך מחקר שנעשה ב-12 חולים שונים.

טיפול בחולי טרשת נפוצה מתקדמת משנית (SPMS)

למרות שאף אחת מהתרופות הקיימות היום אינה מיועדת באופן ספציפי לחולים בטרשת נפוצה מתקדמת משנית (SPMS), מחקר חדש מוכיח שהשימוש בהן בחולים כאלה, מאט אצלם את קצב התקדמות המחלה.  SPMS הוא בדרך כלל השלב השני בטרשת נפוצה וחלק מהחולים שאובחנו בטרשת התקפית (RRMS) יפתחו בסופו של דבר הרעה מתמשכת של תפקוד נוירולוגי ועלייה בנכות.

גרסת 2017 של הקריטריונים של מקדונלד

הקריטריונים של מקדונלד מהווים כיום מודל מקובל לאיבחון של טרשת נפוצה, זאת על פי נתונים קליניים של התקפים ונגעים.  קריטריונים אלה פותחו על ידי דר' איאן מקדונלד בשנת 2001 ועברו עדכונים ותיקונים ב-2005, 2010 וב-2017.  במחקר שהוצג על ידי דר' וואלאס ברואני הוא הראה שהקריטריונים של 2017 רגישים בהרבה מאלה של 2010 ובאמצעותם ניתן לזהות טרשת נפוצה בשלבים הרבה יותר מוקדמים.  במחקר אחר, שהוצג על ידי דר' רוס ואן דר וסט, היא הראתה שהרגישות הגבוהה של גרסת 2017 מביאה לכך שמזוהים חולים רבים יותר אך הם בדרך כלל לא מפתחים טרשת נפוצה אקטיבית.

החשיבות של טיפול תרופתי מוקדם

דר' פיאטרו איפלדנו מאוניברסיטת בארי באיטליה הציג מחקר המדגים את החשיבות של טיפול תרופתי מוקדם ככל האפשר בטרשת נפוצה.  המחקר, שהתבסס על סקר מקיף של נתונים קליניים, מראה שמי שהחל בטיפול תרופתי תוך לא יותר מ-6 חודשים מהזיהוי הראשוני של טרשת נפוצה, הקטין את סיכויו ללקות, בטווח הארוך, בנכות משמעותית.

זיהומים בחולי טרשת נפוצה

סקר מקיף של נתונים מבתי חולים באנגליה מראה שחולי טרשת, גם לפני אבחון המחלה, חשופים לזיהומים הרבה יותר מחולים אחרים.  המחקר שבוצע על ידי דר' סוזאן ג'יק, גם הראה שזיהומים אלה מביאים לאשפוזים רבים ודחופים יותר בהשוואה לחולים המאושפזים ללא טרשת נפוצה.  הזיהום הנפוץ ביותר הוא בדרכי השתן וב-אא"ג.

טיפול במנות גדולות של ביוטין (ויטמין B7)

במסגרת הכנס הוצגו תוצאות של טיפול במנות גדולות של ביוטין (ויטמין B7) הניתן כתרופה נסיונית המכונה MD1003.  לאחר שנה של טיפול ב-300Mg של ביוטין ליום בסביבה קלינית אמיתית, 23% מהחולים הראו שיפור בפעילות המחלה הקשורה בטרשת נפוצה (כפי שנמדד על ידי EDSS). יתר על כן, ה-MD1003 לא הראה תופעות לוואי והוא ככל הנראה טיפול יעיל ובטוח לטרשת נפוצה פרוגרסיבית.

-------------

מידע זה מפורסם בחסות שיתוף פעולה בין עמותת "כמוני" ל-MS ישראל בע"מ (חל"צ) - חברה לתועלת הציבור המארגנת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, בני משפחותיהם ומעגלי התמיכה שלהם, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה.  חולים בטרשת נפוצה ובני משפחותיהם המעוניינים להשתתף בפעילויות שאנו עורכים, להיות בקשר עם חולות וחולים אחרים ולקבל סיוע ותמיכה - מוזמנים ליצור עימנו קשר ב-054-4522572 (ענת אילון) או באמצעות מילוי הטופס הפרטים האישיים באתר האינטרנט שלנו – http://www.ms-israel.co.il).   

 

תגובות

avivor84
14/10/18 11:07

זהוא זה הכל? זה כל ההתקדמות? איך אומרים שתרופה שמרפא את המחלה במרחק של מספר שנים אם זאת כל ההתקדמות???? עצוב מאוד:confused::confused::confused::confused::confused:

עמית-בתייה
14/10/18 21:44

אביב, אין שום סיבה לחברות התרופות למצוא מזור למחלה או טיפול שיגרום למחלה להעלם לגמרי.. יש להם אינטרס להחזיק אותנו בחיים ע״י תרופות שהם מייצרים וכמובן שאת אותן תרופות החולים יאלצו לקחת כל החיים.

א.א1
14/10/18 23:14

:wink::wink: הרגת אותי

avivor84
15/10/18 0:52

עמית זה עצוב מאוד, נשבע לך בא לי לבכות שני קורא את זה.

היי חברים, מוצג כאן רק חלק קטן ממה שעלה בכנס. קשה להקיף את כל החומר שעלה והתפרסם. מהקריאה החלקית שלי יש התפתחויות מאוד מעודדות. אני ממשיך לקרוא ולהתעדכן ואוציא גם כן סיכום מהכנס עם דברים נוספים שישלימו את הסקירה של לביא.

avivor84
15/10/18 12:24

ערן אפשר קישור על סיכום אם יש אפילו באנגלית?

snow17
15/10/18 16:12

תודה לך לביא על הסיכום והחדשות, אשמח להשתמש בלינק למצגות שנתת. הלינק מוביל למנוע חיפוש, אודה לך אם תוכל לכוון כיצד לחפש את המצגות שסקרו השוואות בים התרופות בבקשה.

את יכולה להשתמש בלינק המצ"ב. בפינה השמאלית העליונה, מתחת ללוגו של ECTRIMS, יש תיבת חיפוש. אם תרשמי בתיבה שם של תרופה או מונח, המערכת תמצא לך את כל האזכורים שלה במצגות ובפוסטרים השונים.

ערן-ברקוביץ
15/10/18 20:11

וניתן גם להיכנס לספריית ה- ECTRIMS, שם אפשר למצוא את כל הפוסטרים והתקצירים ועוד שהוצגו:

לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פ...