מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

ייעוץ תרופתי אישי

כמוניבלוגיםייעוץ תרופתי אישי אלוורה - חומר משלשל ומה עוד? הזהרו מהבטחות שאינן מוכחות...

אלוורה - חומר משלשל ומה עוד? הזהרו מהבטחות שאינן מוכחות...

בעקבות כתבתו של דר' גיל שחר, מרכז רפואת הרמבם בנושא האלוורה

22/05/19 22:00
8710 צפיות
אלוורה - חומר משלשל ומה עוד? הזהרו מהבטחות שאינן מוכחות...

כשרופא כותב על תוסף שהוא בעצמו לוקח, ואני מצטטת: "שאין לו ספק שהוא ישפר את בריאותכם בצורה משמעותית, יקטין סיכון למגוון רב של מחלות" ועוד כהנה וכהנה סופרלטיבים, יש לזה השפעה על הציבור, הרבה יותר חזקה מכל דיאטנית, נטורופטית או בעל מקצוע ומומחה אחר. 

לכן, כשאחייניתי פנתה אלי בעקבות הכתבה של הרופא הנ"ל,  ובקשה לקבל את חוות דעתי על האלוורה כתוסף לכל החיים, נזעקתי, קראתי את הכתבה השיווקית של דר' גיל שחר,  והחלטתי שהפעם לא אשתוק.

כתבתי פוסט ארוך ומקצועי, שהקישור אליו כאן,  ובו בדקתי:

  • את איכות המאמרים שמציג הרופא שמקדם את המוצר שהוא מוכר בעצמו,
  • ובדקתי מה אומרים גופים גדולים כמו ה FDA או ה EMA שהוא מקבילו של ה FDA באירופה, ובמקור מידע נוסף ענק, אמין ומעודכן. 

התוצאה שהיא לא דומה לכתבה של דר' גיל שחר, מתפרסמת באתר שלי כאן.

אבל האמת, שאת רובכם הכתבה שלי לא באמת מעניינת.

כי אם אתם באים לבחור בתוסף תזונה ללקיחה לכל החיים, אפשר להתייחס אליו כמו אל אבוקדו, או כל דבר מזון אחר,

אבל אפשר להתייחס אליו כמו אל תרופה. כך או כך, צריך לעשות את השימוש בו בזהירות ומתוך מעקב אחר תוצאות ותופעות לוואי ולא חשוב כמה פוסטים רצים ברשת. 

אם אתם מתייחסים לאלוורה כמו אל אבוקדו, אז תאכלו ממנה בכיף, מתי שבא לכם, בלי להגזים ולא כל יום וגם לא כל היום.

אם אתם מתייחסים לאלוורה כמו אל תרופה, אז בבקשה תוודאו שהיא באמת נחוצה לכם, בשיחה עניינית עם רופא המשפחה שלכם, תוודאו שהיא בטוחה לכם, כי אנשים שיש להם בעיות במערכת העיכול ממש לא צריכים להתחיל איתה, גם לא נשים בהריון ולא מניקות, וגם לא ילדים מתחת לגיל 12. תוודאו שהיא יעילה עבורכם, וזה אומר שצריך לקבוע מטרות לטיפול ולראות שהמטרות מושגות. אפילו אם המטרה היא להרגיש טוב יותר, לחייך, ולהיות אנרגטי, זה לא בעיה לבדוק פעם בשבוע שזה עומד בצפיות, כי אחרת בשביל מה אתם לוקחים? 

תבדקו את עצמכם בהתחלה לעתים קרובות יותר ואח"כ לעתים יותר רחוקות, כי זה עולה המון כסף וחבל לשפוך כסף על תוסף תזונה אם הוא לא נחוץ, לא בטוח או לא יעיל.

האם אני מדברת רק על אלוורה? מה פתאום!

אתם יכולים להחליף את המילה "אלוורה" בפוסט הזה, בכל אחד מתוספי התזונה שרצים בשוק, אם זה כורכום, או מגנזיום או לבנדר, או כל תוסף אחר, וההמלצה שלי לא תשתנה. אל תאמינו לפוסטים, הזהרו בתוספים כמו בתרופות ובדקו היטב לנחיצות, בטיחות ויעילות!

לכתבה שכותרתה "האם אלוורה Aloe Vera יעיל ובטוח לשימוש דרך הפה" הקליקו כאן.

כי הכותרת משנה שלה היא: "האם אלוורה ALOE VERA מועילה לבולע אותה או רק למי שמוכר אותה?" וחשוב מאד שהתשובה תהיה ברורה לכם לפני שהוצאתם שקל אחד על התוסף.

אשמח לתגובות,

סימה

תגובות

בזמן האחרון מתרבים המחקרים המצביעים על חוסר יעילותם של תוספים, גם אם הם בריאים כשהם חלק מהמזון...ועל צריכתם המוגזמת...

תמיד יש את הבעד ויש את הנגד. צריך לזכור שלא ידוע באיזה תוספי תזונה המחקר נעשה, כלומר סינטטי/טבעי, וכמה היתה הזמינות הביולוגית של התוסף. אני קראתי את הספר של ד"ר ריי סטרנד "מה שהרופא שלך לא יודע על רפואה תזונתית עלול להרוג אותך". ד"ר סטראנד מביא סיפורים מהקליניקה שלו על הצלחות בעקבות שימוש בתוספי תזונה. שוב, הכל תלוי באיכות של תוספי התזונה. זו דעתי.

סימה-לבני
26/05/19 11:00

לשיקו5, אכן יש הבדל גדול בין המוצרים והצמחים השונים, מה שמחמיר עוד יותר את הבעייה. שכן גם אם קראת מחקר מסויים על תוסף, אם המחקר לא התבצע על פי כללים נוקשים כמו אלה של תרופות, לעולם לא תדע אם התוצאות שלו רלוונטיות למוצר שאתה רוצה לקנות, חוץ מזה שלא תדע מה בדיוק מכיל המוצר שאתה מחזיק ביד כי אף אחד לא בודק תוספים וצמחי מרפא לתכולתם. זה עולם של רפואה משלימה, ועדיף להסתכל עליו כמו על עולם המזון ולא לתת לצמחי המרפא קרדיט של תרופות. ברפואה משלימה הכללים "כאילו" דומים, אבל אי הוודאות לגבי המוצר והמידע עליו גדולה ביותר. לכן אני ממליצה לכל מי שמקשיב לי, כמו בכתבה על האלוורה, לפני שאתה מחליט להשקיע את כספך מהיום ולנצח, לעשות ניסוי קליני על עצמך, שמחה שיש מי שקוראים אותי. בברכה, סימה

dafni
23/05/19 13:28

תודה רבה על מאמר מעולה. חשוב לשתף ולהפיץ אותו ככל האפשר. עם זאת אני די פסימית לגבי מידת ההשפעה שלו. אנשים רוצים להאמין בהבלים שמוכרים להם. מידי פעם בשנים האחרונות אני מגיבה על מאמרים מסוג זה של האדון שחר, כמו גם על שטויות כמו 'סדנאות לניקוי רעלים' 'ניקוי דם' ודומיהם. התגובות שאני מקבלת הן הזויות. אני 'מואשמת' בהיותי מוגבלת, שמרנית, מטומטמת שלא מבינה כלום, אישה רעה שמנסה לפגוע בפרנסתם של כל אותם מומחים מטעם עצמם לענייני בריאות, ועוד. מקווה שהפוסט שלך אכן יגרום לשינוי ביחס לחומרים המדוברים.

dafni
23/05/19 13:46

חבל רק שבראש הדף הזה מתנוססת פרסומת דווקא למוצר מסוג אלה שאת מדברת עליהם במאמר שלך. למיטב ידיעתי אין שום הוכחה ליעילותו של המוצר הקרוי 'מגה גלופלקס'. גם נסיונה של קרובת משפחה שלי שצרכה את המוצר במשך שנים ולמרות הכל נאלצה לעבור ניתוחים להחלפת מפרקי הברך מעיד על כך. למיטב זכרוני העניין אף הגיע לבית משפט כאשר אחד המשתמשים במוצר תבע את היצרן, או את המשווק, או מישהו אחר בשרשרת המכירה, וזכה בתביעתו לאחר שהוכיח העדר אמת בפרסום.

סימה-לבני
26/05/19 10:54

שלום רב, אכן המוצר הגיע לבית משפט ואכן הוכח שאין אמת בפרסום באותו זמן, אלא שהצליחו להפוך אותו לתרופה למקרים מסויימים והצליחו להוכיח בנסויים קליניים ברמה סבירה שמרכיביו מקלים על כאבים במצבים מסויימים ולכן הוא עדין נמכר. אני מסכימה איתך לגבי הפרסומת בראש הדף, אך היה לי חשוב להגיע בדיוק לאותו קהל יעד, ולכן יצאתי מההנחה שבמונחים האינטרנטים, בצורה כזאת כל מי שיחפש אותו ימצא אותי... או שלא... תודה על תגובתך, סימה

dafni
26/05/19 11:37

סימה, אנשים בדרך כלל לא מחפשים פרסומות ביוזמתם. אני לפחות לא פגשתי מעולם תופעה כזו. רוב הציבור מחפש מידע על נושאים שחשובים או רלוונטיים עבורו, ובמהלך החיפושים נתקלים שלא ברצונם בפרסומות כאלה או אחרות. זה בדיוק גם מה שקרה לי. קראתי, הגבתי, ורק כשעמדתי לסגור את הדף ראיתי את הפרסומת. הפרסומאים תופסים טרמפ עלייך, לא את עליהם, אז למה לא לעבוד עם מי שהפרסומות שלו לא עומדות בסתירה לתוכן המאמר? כי לדעתי, לפחות במקרה הספציפי הזה, הפרסומת שומטת את הבסיס למאמר שלך. חבל, כי המאמר עצמו חשוב ומשכנע, עד שנתקלים בפרסומת....

ש.ג
12/01/21 17:17

האם התנסות אישית חיובית בתוסף דוגמת אלוורההיא "המלצה עצמית" להמשיך ולהשתמש בתוסף?

סימה-לבני
02/10/21 12:15

לגמרי!

אם הגדרת לעצמך מה זה חיובי בשבילך ואם זה מה שהרגשת, אז קדימה...

אבל אם לא הגדרת, ולקחת והיו לך כמה ימים נפלאים, זה לא רציני...

לובה-11
07/05/22 17:47

אלוורה זה ממש לא חומר תמים אותי שלחו שני רופאים למיון וקבלתי עירוי בגלל משחת שפתיים שהיה בה אלוורה

סימה לבני
סימה לבני
רוקחת בכירה, מנהלת המרכז לייעוץ תרופתי אישי, מחברת הספר "לעשות סדר בתרופות ובתוספים - בעידן שבו המידע אינסופי". לבני עוס...